Türk aile şirketleri mutsuz

Türkiye’deki aile şirketlerinin yüzde 89’u gelecekle ilgili temkinli. Bu yılın en büyük zorluğunu yüzde 66 ile pazar koşulları oluşturuyor.

cumhuriyet.com.tr

Türkiye’deki şirketlerin yaklaşık yüzde 80’i aile şirketi ve ortalama 10-15 yıl ayakta kalabiliyorlar. PwC’nin hazırladığı ‘2016 Küresel Aile Şirketleri Araştırması’ sonuçlarına göre 2015’te Türkiye’deki aile şirketlerinin yüzde 86’sı satışlar arttı derken bu oran 2016’da yüzde 71’e geriledi. 2016’da şirketlerin yüzde 11’i agrasif büyüme beklerken gelecek 5 yıl için bu oran yüzde 6’ya indi.

Türkiye’nin de aralarında yer aldığı 50 ülkede 2 bin 800’ün üzerinde Türkiye’de ise 500 örneklem şirketten 82 yöneticiyle yapılan araştırmada şu tespitlere yer verildi:

* Türk aile şirketlerinin yüzde 54’ü henüz halefiyet (yöneticinin yerine kimin geçeceği) planı yapmamış.

* Şirketin uzun vadede geleceğini garanti altına alma/sürdürülebilir olma Türkiye’deki ve küresel katılımcıların ana hedefi.

2016’da düşüş var

* Türkiye’deki aile şirketlerinin performansları 2016’da, daha önceki araştırmaya göre düşüş gösterdi. 2016’da yüzde 71’inin satışları artarken, yüzde 15’inin satışları ise azaldı. Tüm dünyada, aile şirketlerinin yüzde 64’ü büyüdü, yüzde 20’si ise küçüldü.

* Büyümeyi bekleyen aile şirketlerinin yüzde 65’i büyümeyi desteklemek için dış finansman kullanacak. Bunun yanında, yüzde 85’i öz sermayesinden yararlanacak bu küresel ortalamanın üzerinde.

* Gelecek 12 ayda Türkiye’deki aile şirketleri karşılaşacakları en büyük zorluğun yüzde 66 ile pazar koşulları, yüzde 25 ile döviz kurları ve yüzde 15 oranla da ihracat olacağını belirtirken küresel olarak en büyük zorluklar pazar koşulları, yetenekli çalışanların işe alınması ve hükümet politikaları şeklinde sıralandı.

Türkler büyümede muhafazakâr

PwC ‘2016 Küresel Aile Şirketleri Araştırması’na göre, gelecek 5 yılda kilit zorluk olarak Türkiye’deki aile şirketlerinin yüzde 78’i genel ekonomik durum derken, küresel ortalama ise yüzde 54’te kaldı. Rapora göre Türkiye’deki aile şirketleri büyümede daha muhafazakâr. Büyümek için yeni şirket alma oranı Türkiye’de yüzde 27 iken dünyada bu oran yüzde 45’lerde çıktı. Uluslararası satışlar şu anda Türkiye’deki aile şirketlerinin cirolarının yüzde 36’sını oluşturuyor ve beş yıl içinde yüzde 44’e çıkması bekleniyor. PwC Türkiye Başkanı Haluk Yalçın “Dünya ekonomisinin geleceğine yönelik endişelerin yükseldiği ve sermayenin çok daha ihtiyatlı hareket etmeye başladığı bir dönemde Türkiye açısından boşa geçirecek tek bir saniyemiz bile yok. Jeopolitik riskler ve dünya ekonomisindeki yavaşlığa rağmen, geçen günlerde açıkladığımız PwC’nin “World in 2050” raporunda görülen mükemmel potansiyele erişebilmek ve Türkiye’nin yakalaması muhtemel bu hedeflere ulaşabilmesi için koşması gerek” diye konuştu.