Turistik değil imgesel

Semplice Quartet konseri Macar Kültür Merkezi'ndeydi.

Egemen Berköz/Cumhuriyet

Macaristan’ın bu yılki Tüyap Kitap Fuarı’nın onur ülkesi olması dolayısıyla düzenlenen etkinlikler 7 Kasım Cuma akşamı Macar Kültür Merkezi’nde bir sergi açılışı ve konserle başladı.

Kültür Merkezi’nin giriş katı ile asma katında yer alan, küratörlüğünü Füsun İpek’in üstlendiği sergi “Büyükkentimiz Budapeşte” ve “Macar Denizi Balaton” başlıklı iki bölümden oluşuyordu. Sergi ülkenin turistik tanıtımını yapmaya değil, bir “Macaristan imgesi” yaratmaya yönelik tasarlanmıştı, sergilenen yapıtların tümünde çağdaş Macaristan’dan görünümlerin yer aldığı dikkati çekiyordu.

Macar Kültür Merkezi yetkililerinin, Macaristan’ın kitap fuarında konuk ülke olmasının iki ülke arasındaki kültürel ilişkilerin gelişmesi açısından önemini vurguladıkları ve bu kapsamda sergiyi de değerlendirdikleri konuşmalarının ardından başlayan konser de giriş katında, sergilenen yapıtların arasında gerçekleşti. Murat Erginol (1. keman), Yaren Budak (2. keman), Beste Tıknaz Modiri (viyola) ve Burak Ayrancı’dan (viyolonsel) oluşan Semplice Quartet gerçekten günün anlamına uygun, özel bir izlence sundu.

İlk yapıt büyük Macar bestecisi, 1940’lı yıllarda Türkiye’de Adnan Saygun’la birlikte halk müzikleri derlemesi yapmış, Türkiye’ye yerleşme isteği gerçekleşmeyince ABD’ye gidip orada ölmüş olan Bela Bartok’un (1881 - 1945) “İki Keman İçin Düetler”iydi. Murat Erginol ile Yaren Budak’ın bazı bölümlerini seslendirdikleri bu yapıtın ardından Burak Ayrancı, Adnan Saygun’un (1907 - 1991) Solo Viyolonsel İçin Partita’sının ilk iki bölümünü çaldı.

Bir başka önemli Macar bestecinin, Ernö Dohnanyi’nin Op.10 Do Majör Keman, Viyola ve Çello İçin Serenad’ından bazı bölümleri de sanatçıların üçünden dinledikten sonra konser Semplice Quartet’in dörtlü olarak seslendirdiği, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu’nda yaşamış olan Mozart’ın K.546 Do Minör Adagio ve Füg’üyle sona erdi.

Konserin benim için en önemli yanı ise Semplice Dörtlüsü’nü tanımak oldu diyebilirim.