Trafikte alkol ve hız sınırı düzenlemesi talebi
Alkollü araç kullanan ve hız sınırını aşanların kazalara karışmaları durumunda, Karayolları Trafik Kanunu'nun ''sürücü kurslarının tespiti ve asli kusur sayılan haller''i düzenleyen 84. maddesi kapsamında değerlendirilmesi istendi.
cumhuriyet.com.trKarayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Başkanı İhsan Memiş, Karayolları Trafik Kanunu'nun 84. maddesinde, araç sürücülerinin trafikte yapacakları kusurlardan 12'sinin ''asli kusur'' kabul edildiğini anımsattı. Kaza meydana geldiğinde gerek trafik zabıtası gerekse bilirkişilerin olayın meydana gelmesinde asli kusuru aradıklarını ve hakimlerin de buna göre karar verdiklerini belirten Memiş, ''Bu asli kusurları incelediğimizde ölümlü ve ağır yaralanmalı kazalara sebebiyet verecek iki tane madde bulunmaktadır. Diğer 10 madde ise manevraları düzenleyen veya oluşumunda maddi hasarlar olabilecek kusurlardır'' dedi.
Kanunda yeni koşullar dikkate alınarak düzenleme yapılması gerektiğini ifade eden Memiş, şunları kaydetti: ''Halbuki ölüm ve yaralanmaları kapsayan iki maddenin dışında bundan daha çok her yıl binlerce ölüme yol açan alkol ve hız maalesef bu kapsamda değerlendirilmiyor. 1983 yılında çıkan kanunun üzerinden tam 27 yıl geçmiştir. Birçok maddelerde değişiklik yapılmış, ancak bu madde her gün canımızı almaya devam etmektedir. Alkol ve hızın kanun kapsamına konulmaması, kanunun 1983 yılında görüşülmesi sırasında hazırlayan bürokratların olduğu kadar, TBMM Komisyon üyelerinin de yetersizliğinden kaynaklanmıştır.'' Trafik kazalarında hızın toplam ölümlerdeki payının yaklaşık yüzde 43 olduğunu anlatan Memiş, ''Bu nedenle 84. maddeye acilen konulmalı. Trafik kazalarında alkol da toplu ölümlere yol açan etkenler arasındadır. Bu nedenle de 84. maddeye acilen eklenmeli'' diye konuştu.
Memiş, sürücü belgesi olmadığı halde araç kullanan bir kimsenin trafik kazasına karışması halinde doğrudan asli kusurlu olarak kabul edilmesinin de bu kapsamda değerlendirilmesi gerektiğini ifade ederek, ''Ayrıca, Türk Ceza Kanunu'nundaki hürriyeti bağlayıcı cezaların alt sınırı TBMM tarafından acilen iki yıldan dört yıla çıkarılmalı. Aynı kanunun üçüncü fıkrasına mutlaka sürücü belgesi olmayanlar da eklenmeli'' dedi.
Memiş, bu düzenlemelerin yapılması halinde kazaların önemli oranda düşeceğini de savunarak, şöyle devam etti: ''Alkol alarak araç kullanma lüksü ortadan kalkacağından trafikteki ölümler en az yüzde 25 azalacaktır. Sürücü belgesi olmayan hiç kimse şehirde veya kırsalda buna cesaret edemeyecek, böylece trafikteki ölümler en az yüzde 10 azalacaktır.'' Memiş, hükümet ve TBMM'de grubu bulunan tüm siyasi partilere ''akan kanın durdurulması'' için birlikte çalışarak kanunda bir an önce düzenlemeyi gerçekleştirmeleri çağrısında bulundu.