Toplu taşımada sigortalıyız

İSTANBUL'da meydana gelen arabaları vapur kazasında iki kişinin hayatını kaybetmesi ve bebek arabası ile tekneden düşerek yaralanan bir bebek akıllara sorumluluk sigortalarını getirdi.

cumhuriyet.com.tr

Kurum ve kuruluşlar üçüncü kişilerin başlarına gelebilecek olumsuzluklara karşı "üçüncü şahıs mali mesuliyet sigortası" ile kendileri koruma altına alabiliyor.

Çağatay Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdür Taner Çağatay bu poliçelerle ilgili olarak, "İnsan hayatı çok değerlidir ve paha biçilemez. Fakat burada bazı sorumluluklar, bazı mağduriyetler mevcuttur" dedi ve şöyle anlattı:

"Olabilecek bu tür mağduriyetler için dünya genelinde sigorta ürünleri ortaya çıkmıştır. Arabamızı kullanırken üçüncü şahıslara verebileceğimiz zararları karşılamak zorundaysak, bu tür olaylarda da üçüncü şahıs mali mesuliyet sigortası dediğimiz sigortalar, sorumluluk sigortaları devreye girer. Yolcu gemilerinde bu tür poliçelere PNI dediğimiz koruma ve tazminat anlamına gelen ürünler bulunmaktadır. Kurum ve kuruluşların kendi sorumluluklarından dolayı ortaya çıkabilecek bu tür hasarları, maddi zararları karşılamak üzere bu tür poliçeler ortaya çıkmıştır. PNI dediğimiz sorumluluk sigortasında, üçüncü şahıslar, gemi personelinin haricinde; yolcuların başına gelebilecek ölümlü veya sakatlanmalardan dolayı kurumun sorumluluğu ne ise bunları karşılar. Hatta savunma masrafları da ve tedavi masrafları bu poliçenin içerisine dahildir."

"SİGORTA ŞİRKETİNİ HABERDAR EDİYOR"

Olumsuz bir olayla karşılaşıldığı durumda sürecin nasıl işlediği hakkında da bilgi veren Çağatay, "Bu durumlarda zaten gerekli kovuşturmalar başlıyor" dedi ve ekledi:
"Bu yüzden de kurumun aleyhine dava açılabiliyor veya kurumla bire bir anlaşılabiliyor. Sigorta poliçesi zaten savunma masraflarını da ele aldığı için, kurum da sigorta şirketini haberdar ediyor. Sigorta şirketleri ile aralarında önce bir uzlaşma aranır, olmazsa mahkeme yoluyla kusur oranlarıyla bu poliçe devreye girer ve üçüncü şahıslara olan bu hasarı öder. Bütün vapurlarda, 'şu tür poliçelerimiz mevcuttur' diye, mümkünse o poliçenin birer örneğini de asmalıdırlar. Bu konuyla çoğu vatandaşımız ilgilenmiyor ancak ilgilenenlerde var."

"ÖNLEMLERİNİ ALIYORLAR"

Çağatay, mağduriyet söz konusu olduğunda vatandaşların şunları yapmaları gerektiği belirtti:
"Bu tür durumlarda mağdur olan kişi kurumu dava eder. Kurumu dava ettikten sonra sigorta şirketi devreye girdiği andan sonraki bütün kanuni işlemleri artık sigorta şirketi devralır. Kurum adına bütün işlemleri sigorta şirketi yürütür. Toplu taşımacılıkta bu tür sorumluluklar var. Hatta 'koltuk ferdi kaza' dediğimiz, şu anda otobüslerde belli limitlerde ferdi kaza sigortası poliçesi bile mecburen konuluyor. Ölüm veya sürekli sakatlık anında bu poliçeler devreye giriyor. Artık bizim ülkemizde de bu tür sorumlulukları, başa gelebilecek felaketleri önlemek için, hiç değilse maddi açıdan, bu tür poliçeler yaygınlaşmaya başladı. Kurum ve kuruluşlar bunun farkındalar ve önlemlerini alıyorlar. Çünkü bu tür davalar ufak davalar değil, büyük davalar, ufak sorumluluklar değil, büyük sorumluluklar. Can kaybı söz konusu ve eminim ki, yüklü bir şekilde poliçeleri vardır. Sorumlulukları oranında da o poliçeler tazminatı öder."