Ticari sanata karşı ''BRAND IT''

Sanatın ticarileştirilmesine, günümüz tüketim toplumunda “"mal" olarak algılanmasına, bu amaçla sanatçıyı markalaştırma kavramına tepki olarak 66 sanatçının katıldığı "BRAND IT" adlı eylemsel sergi, rh +artgallery de açıldı.

cumhuriyet.com.tr

30 Ekim’e dek  izlenebilecek sergide, ziyaretçiler istediği resim hakkındaki görüş ve düşüncelerini eser üzerine koyduğu etiketle belirtebilecek. Fiyat etiketlerinin yanı sıra sanat eserleri için ayrıca birde kullanma talimatı içeren etiketleri de yerleştirildi.

rh +artgallery de açılan sergi öncesinde aralarında Devrim Erbil, Ramiz Aydın, Süleyman Saim Tekcan, Ali Candaş, Oğuz Güler, Cihat Aral, Fevzi Karakoç, Yücel Dönmez, Ahmet Yeşil, Bedri Baykam, Ahmet Özel’in bulunduğu 66 sanatçıya, serginin eylemsel konumu hakkında bilgi verildi. 66 sanatçı sergi için eser verirken, bazı sanatçıların ise sanatta markalaşma/markalaştırma kavramlarının tartışmalı olduğunu belirterek katılmak istemediklerini bildirdi. 66 sanatçının eserlerinin bir bölümü, sergi mekanına küratöryal bir çalışma sonucu kurulan kavramsal ve işlevsel bir plato üzerine yerleştirildi. Diğer eserler ise normal sergileme yöntemiyle izleyiciye sunuldu. Sergideki bütün eserlerin görülmesini engellememek için saydam bir ambalajda paketlenirken, paketlenen eserlere sanatçısı tarafından bir veya iki kelimeden oluşan etiketler konuldu. Sergide yer alan tüm eserlere sanatın ticarileştirilmesine eylemsel bir tepki oülarak küsürlü/indirimli fiyat uygulandı.

Sanatçıların kabul ettiği sözkonusu metinde özetle şu ifadelere yer verildi:  “Tarihsel bir süreçte fikir eseri üretmenin iç dinamiklerine yerleşmiş olan; izleyen ve sorgulayan tüm yapıları saf dışı ederek, gerçekte, yalnızca etiketlerin sanatı tanımlayıp, dönemi içerisindeki yerini ve değerini belirleyebileceği yanılgısının, günümüzün değer yargılarıyla doğru orantılı olarak, inatla akıllara yerleştirilmeye çalışıldığı ‘mal’ların dünyasında ‘markalaşmak’ sanat eserini görünür/izlenebilir kılabilmenin, koşulsuz ve tek yolu olarak sunulmaktadır Biz ise bu gerçekten hareketle hedef kitlesine ulaşamadan aksettiği somut malzemenin kalitesi, metresi ve coğrafi konumu üzerinden fiyatlandırılıp nihayetindeyse yığınlar halinde karanlık depolarda hapsedilen ‘düşünce’nin üzerindeki bu görünmez etiketleri, görünür kılabilmek adına farklı disiplinlerden sanatçıların katılımıyla etiketlenip, markalaşmak üzere raflardaki yerimizi alıyoruz.”