Suriyeliler de imam hatibe
Türkiye’de okul çağındaki kayıtlı yüzbinlerce mülteci çocuktan 2016- 2017 öğretim yılında sadece yarısı eğitime ulaşabildi.
Ozan ÇepniMilli Eğitim Bakanlığı verilerine göre, eğitim görebilen 480 bin çocuğun birinci sınıf düzeyinde yüzde 90’ı bulan okullaşma oranı, liseye gelindiğinde ise yüzde 14’e kadar düştü. İllerde yapılan çalıştaylarda Suriyeliler için dini eğitimi ön plana alan bakanlık, hazırladığı raporlarda mülteci konumundaki çocukların “özellikle imam hatip ortaokullarına” yönlendirilmesi kararı alındığını açıkladı. MEB, yoğun uğraşlara karşın Türkiye’de kayıtlı bulunan 833 bin Suriyeli çocuktan sadece 480 bini örgün eğitime dahil edilebildi. Mülteci çocukların kademeli olarak resmi okullara kaydedilmesi için çalışmalarına devam eden bakanlık, 14 bin 742 okulda sadece 190 bin 715 öğrencinin Türkçe müfredatla eğitim gördüğünü açıkladı. 22 ilde 432 geçici eğitim merkezinde de 293 bin 840 çocuğun yoğunlaştırılmış Türkçe öğretimi temel olmak kaydıyla eğitimine devam edebildiği bakanlık verilerinde yer aldı.
İmam hatip kararı
Türk eğitim sistemini her kademede dini ağırlıkla şekillendiren MEB, mülteciler için de imam hatip formülünü devreye soktu. İl milli eğitim müdürlüklerinin din öğretimi çalıştaylarında formülize edilen imam hatip önerisini bakanlık tarafından karara bağladı. MEB, geçici koruma altında bulunan Suriyeli çocukların “özellikle imam hatip ortaokullarına” yönlendirilmesi kararı hazırlanan raporlarda yer aldı. Bu kapsamda anaokulu ve birinci sınıflara kayıtlar zorunlu tutulup 5. ve 9. sınıf öğrencileri bakanlığa bağlı okullara yönlendirilmesi planlandı. Ara sınıf öğrencilerinin de yoğunlaştırılmış Türkçe eğitimine tabi tutularak bir üst sınıfta resmi okullara kaydedilmesi için karar alındı. Ayrıca eğitime erişimi teşvik etmek amacıyla Suriyeli öğrencilere yönelik şartlı nakit desteği, burs, yurt, taşımalı eğitim destekleri sağlanması kararlaştırıldı.
‘Kültürlerini unutmasınlar’
MEB, Suriyeli öğrenciler için geçici eğitim merkezlerinde kendi dil ve müfredatlarında eğitim öğretim çalışmaları yürütürken, bu müfredata 15 saatlik Türkçe dersi ekleyerek yeni haftalık ders çizelgesi oluşturdu. Çocuklara Arapça, din kültürü ve ahlak bilgisi, matematik, fen bilgisi gibi zorunlu derslerin yanında Kuranıkerim, Hz. Muhammed’in Hayatı, zekâ oyunları bilim uygulamaları gibi seçmeli dersler de sunuldu. Bakanlık, Suriyelilerin yoğun olarak yaşadıkları yerlerde 2019 yılına kadar 122 okul inşaatı planladı.
AB’den milyarlık fonlar
Bakanlığın eğitim faaliyetlerinin büyük bir bölümünü ise AB’den gelen yüz milyonlarca liralık fonlar oluşturdu. Uluslararası Göç Örgütü (IOM) ile 20 bin öğrenciyi kapsayan taşınma faaliyeti ile ilgili bir protokol imzalanmasına yönelik çalışmalar yürütüldü. Ayrıca okul inşaat çalışmaları için AFAD ile koordineli olarak UNICEF Kore, Kuveyt, Yeni Zelanda, Taipei fonları kullanıldı. Suriyelilere yönelik AB projesi kapsamında Alman Kalkınma Bankası (KFW) ve Dünya Bankası ile ilgili görüşmeler yapılarak 200 milyon Avro’luk okul yapımıyla ilgili görüşmeler imza aşamasına getirildi.