Sosyal medya tüketici davranışını değiştiriyor

Pazar araştırma şirketi Firefly Millward Brown'ın, tüketicilerin sosyal medyada markalara yönelik genel tutum ve davranışlarını inceleyen ilk global kalitatif araştırmasının sonucunda, sosyal medyanın, tüketicinin sosyal tutumlarına ve davranışlarına çok derin etkisi olduğu ortaya çıktı.

cumhuriyet.com.tr

Firefly Millward Brown, tüm dünyada iş dünyası ve markalar için önemini arttıran sosyal medyanın kullanımıyla ilgili tüm detayları ortaya çıkarmak amacıyla ''Sosyal Medya ve Tüketici -Markalar'' araştırması gerçekleştirdi.

Millward Brown'ın tüketicilerin sosyal medyada markalara yönelik genel tutum ve davranışlarını inceleyen ilk global kalitatif araştırmasının sonucunda, sosyal medyanın tüketicinin sosyal tutumlarına ve davranışlarına çok derin etkisi olduğu ortaya çıktı.
Sosyal medyadaki tüketici davranışlarının incelendiği araştırmanın sonucunda oldukça ilginç sonuçlar elde edildi.

Araştırmaya göre, insanlar sosyal medyada kendini farklı biriymiş gibi gösterip, farklı rollere bürünebiliyor. Sosyal medya insanlara ''gerçek hayatta'' olmayan kişi olma olanağı sunuyor.

İçe dönük insanlar sosyal medyada aşırı paylaşımcı olurken, dışa dönük ve kendilerini bu ortamlarda daha rahat ifade edebiliyor. Daha önce uygunsuz davranış veya ''çok fazla bilgi'' olarak değerlendirdiğimiz şeyler artık bu ortamlarda standart haline gelirken hatta sosyal medyada beklenen bir davranış olarak kabul edilmiş sayılabiliyor. Bu kişilik değişimlerinin sebebi ise onay görme veya hayatlarımızla ilgili daha iyi hissetme ihtiyacı olarak görülüyor.

İnsanların sosyal medyada özel hayatları ile ilgili gizliliğe çok daha önem vermeleri. Hayatları hakkında çok özel ayrıntıları paylaşmalarına rağmen insanlar paradoksal bir şekilde kişisel verileri konusunda daha gizli oluyor. Doğum günü, açık adres veya telefon numarası gibi bilgiler ciddi bir şekilde korunuyor.

Markaların güven kazanması gerekiyor

Araştırmada, katılımcıların sosyal medyada onlarla temasa geçen markaları ve şirketleri sevmedikleri saptandı. Tüketiciler markaların daha şeffaf olmalarını ve şirketten daha çok arkadaş gibi davranmalarını istiyor.

9 ayrı ülkeden birçok sosyal medya kullanıcısı ile görüşülen araştırmanın sonuçları ülke ülke olarak da değerlendirildi.

Örneğin Hintlilerin sosyal ağ tercihlerinde bir değişim geçirdikleri ortaya çıktı. Ankete katılanlar, Hintli sosyal medya kullanıcıları Google'nın köklü sosyal ağı olan Orkut servisinin, yeterince yenilikçi, işlevsel, yeni özellikleri geliştirmekte hızlı olmadığını, ayrıca bölgeye çok bağlı kaldığını (özellikle gelişmekte olan ülkelere) olduğunu belirtti.
Araştırmaya göre, Hintlilerin gelişmekte olan değil gelişmiş bir millet olarak görülme isteği Orkut'tan, Facebook'a geçmelerine sebep oluyor.

Araştırma ayrıca Çin'deki insanların sosyal medyayı kendini ifade etmek için bir araç olarak çok hızlı bir şekilde kullanmaya başladıklarını, ancak Facebook gibi sitelere erişememelerinin onları mutsuz kıldığını ve Facebook'ta gelişen küresel sohbetten dışlanmış hissettirdiğini ortaya çıkardı.

Çinliler bu durumun da sosyal medyanın doğasında var olduğuna inandıkları özgürlüğe ters düştüğünü belirtiyorlar.