Sosyal medya seçimin yeni er meydanı

2 yıldır Kadıköy Belediyesi’nde dikkat çeken işlere imza atan sosyal medya ekibi yerel seçimlerde aday olan politikacılara önerilerde bulundu “Sahte takipçilere ve sahte hesaplara başvurmayın”

Özlem Güvemli / Cumhuriyet

Yaklaşan yerel seçimlerle birlikte adayların meydanlarda hız kazanan yarışı sosyal medyada da sürüyor. Seçim kampanyasının önemli bir ayağını oluşturan sosyal medya, adaylar açısından bir çok tuzağı da barındıyor. Sahte takipçiler, sahte trend topicler, feyk hesaplar bu tuzakların başında geliyor. Adaylara uyarılarda bulunan  Kadıköy Belediyesi Sosyal Medya Bürosu Koordinatörü Ulaş Yılmaz, “Eğer şimdiye kadar sosyal medyada yer almamışlarsa kısa bir seçim kampanyası sürecinden harikalar yaratmayı düşünmemeliler. ‘Oradaydım’, ‘buradaydım’ şeklinde paylaşımlar yapmak yerine kente dair fikirlerini sunmalı ve insanların görüş ve önerilerini almalılar. Rakipleri kullansa dahi kesinlikle sahte hesap ve takipçi gibi yöntemlere başvurmamalılar” diyor.

Kadıköy Belediyesi’nin sosyal medyada dikkat çeken işlere imza atan ekibinin koordinatörü Ulaş Yılmaz,  Türkiye’de genellikle Obama’nın seçim kampanyası örnek alınsa da başarılı örnek bir uygulamanın henüz mevcut olmadığını söyledi.  Bunun büyük ölçüde ABD ile Türkiye’nin seçim sisteminin farklı olmasından kaynaklandığını dile getiren Yılmaz Türkiye’de sosyal medya çalışmasının çok kısa bir seçim kampanyası sürecine sıkıştırıldığını ifade etti. Politikacıların genellikle dijital iletişimi tek yönlü propagandif bir araç olarak gördüğüne dikkat çeken Yılmaz “Bu yüzden de başarılı kampanyalar yapılmıyor, ortaya çıkan şey geleneksel yöntemlerden farklı olmuyor. Zorlanınca da yapay yöntemlere başvuruluyor. Sahte takipçiler, sahte TT’ler, feyk hesaplar burada devreye giriyor” dedi.

Sosyal medyanın çok yönlü iletişimi zorunlu kıldığını belirten Yılmaz “Kent örneğinde değerlendirirsek siz kişilere bir şey sunarken onlar da size görüş, öneri ve eleştirileriyle karşılık veriyorlar. Eğer bu karşı bildirimi görmezden geliyorsanız bu alanda var olamazsınız” diye konuştu.
Sosyal medya mucize yaratmaz

Sosyal medyanın kimseye mucizeler sunmadığını dile getiren Yılmaz “Bu koskoca bir yalan. Son yıllarda bu alan yeni ve karlı bir sektör haline geldiği için bu dünyayla ilk defa karşılaşan aday adayları ‘yüklü’ bir müşteri olarak görülüyorlar. Sonuç olarak adaylar sosyal medya çalışmasını seçimlerde değil çok öncesinden yapmaya başlamış olmaları gerekiyor” dedi.

Adaylara öneriler

Yılmaz sosyal medyayı kullanan adaylara şu önerilerde bulundu:

“Takipçi veya beğenen sayısı gibi rakamların büyüsüne kapılmasınlar. TV sunucuları, bir zamanlar 70 milyon bizi izliyor derdi. Paylaştığınız içerikleri milyonlar görmüyor ve öyleymiş gibi davranmanın bir anlamı yok. En önemli konu ise kullandıkları dil ve üsluba dikkat etmeleri. Dostlar arasında sohbet etmediğinizi asla unutmamalısınız.  Basit bir hata tüm çalışmanıza mal olabilir. Sizden kaynaklı olsun olmasın bir hata durumunda özür dilemeyi bilmek ve telafisini de samimi bir şeklide yapmak gerekli. Asıl soru ise seçimlerde başarılı olduğunuzda sosyal medyayı kent yönetiminde nasıl kullanacağınıza dair aklınızda en azından bir yol haritası olması gerekli. Eğer sosyal medyaya girmek istiyorsanız şeffaflığı, hesap verilebilirliği ön planda tutmak gerekli.  Özellikle kriz anlarında insanlara hızlı bir şeklide doğru bilgi vermek zorundasınız. Bu tür anlarda kendi mesainiz değil kullanıcıların mesaileri daha önemli. Gece yarısı bile olsa açıklamanız gereken bir durum varsa mutlaka dikkatli bir şeklide sosyal medya hesaplarını kullanmalısınız. Böylesi durumlarda ortalıkta görünmüyorsanız artık yoksunuzdur.”