Şoförler motorinden dertli
TŞOF Başkanı Fevzi Apaydın, motorine sık sık zam yapıldığını ifade ederek, bu durumun kamyoncu esnafını olumsuz şekilde etkilediğini söyledi. Apaydın, "Sektörün en büyük sıkıntılarından biri motorin paralarıdır. Motorin fiyatlarıyla baş edecek durumumuz kalmadı. Motorin geçen yıldan bu yana yüzde 25 zam yapılırken nakliye fiyatları aynı kalıyor" dedi.
cumhuriyet.com.trApaydın yaptığı yazılı açıklamada, kamyoncu esnafının yaşadığı sıkıntılara dikkat çekerek, yurtiçi eşya taşımacılığı faaliyeti ile uğraşan bir esnafın kamyonunun, dört dingilli ise 100 kilometrede ortalama olarak 28 litre, üç dingilli (on tekerlekli) ise 100 km'de 24 litre motorin yaktığını belirtti. Motorinin litre fiyatının 3.72 TL olduğunu bunun 1.87 TL'sinin ÖTV ve KDV'den meydana geldiğini kaydeden Apaydın, "Dolayısıyla dört dingilli bir kamyon 100 kilometrede 104 TL, üç dingilli olan ise aynı mesafede 89 TL tutarında motorin yakmaktadır. Ankara'dan İstanbul'a yük taşıyıp geri gelen bir kamyon yaklaşık bin TL tutarında motorin yakar. Ancak, bu bin TL'nin 500 TL'si ÖTV ve KDV'dir" dedi.
Durmadan artan akaryakıt fiyatları ile esnafın ödemek zorunda olduğu gelir vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, Katma değer vergisi, Özel tüketim vergisi, zorunlu sigorta primleri düşünüldüğünde, sınırlı sermayesine emeğini de katarak çalışan nakliyeci esnafının mesleki faaliyetini sürdürmekte ne kadar zorlandığının anlaşılacağını anlatan Apaydın, başka ülkelerde ticaret amaçlı kullanılan ucuz motorin imkânının kendilerine de tanınmasını istedi.
Her geçen gün üretimin arttığı Türkiye'de taşımacılık sektörünün öneminin artığına işaret eden Apaydın, "Karayolunda yüzde 90 yolcu taşımacılığı yapılırken, yük taşımacılığının yüzde 82.84'ü yapılmaktadır. Kayıtlarda 748 bin kamyon gözükmekle beraber 3'te 1'i iş yapabilmektedir. Belge ücretleri gelir sıkıntısı içerisinde bulunan bireysel eşya taşımacılığı yapan ya da yapacak olan Kamyoncu esnafımız için, ödeme gücünün çok üzerindedir. Günümüzde her sektörde yaşanan ekonomik sıkıntı, iş hacminin gittikçe küçülmesi ve büyük firmalarla rekabet gücünü azaltmakta, pek çok maliyet giderleri ve vergi yükü altında boğuşan kamyoncu ve nakliyeci esnafını mağdur etmektedir" dedi.
Korsan taşımacılık ve haksız rekabet konularına da değinen Apaydın, bazı aksaklıklar ve cezalar olmasına rağmen tonaj denetimlerinden memnun olduklarını ifade etti. Apaydın aynı denetimleri ucuz motorin (10 numara yağ) satışının önlenmesi içinde talep etti ve kamyonlara verdiği zararın yanında başka tehlikelere de neden olan ucuz motorin kullanımının, haksız rekabete de yol açtığını savundu. Apaydın, korsan taşımacılığın önüne geçilmesini de istedi.