'Sinemacılar anarşist olur'

“Le Livre d’Image” filmiyle Altın Palmiye için yarışan 88 yaşındaki sinemacı Jean Luc Godard, yıllardır gelmediği Cannes’a bir sürpriz yapıp ‘facetime’la bağlanarak soruları yanıtladı. Efsane yönetmen Godard’ın, “Ben hayal etmeye cüret ediyorum ve edeceğim. Her şey bu kadar basit. Gerçek sinemacı anarşisttir” sözleri Cannes’ı sallamaya yetti.

Esin Küçüktepepınar

“Le Livre d’Image” filmiyle Altın Palmiye için yarışan 88 yaşındaki efsane sinemacı Jean Luc Godard, yıllardır ısrarla gelmediği Cannes’da bu yıl şahane bir sürpriz yaparak bir nevi tarih yazdı ve ‘facetime’ aracılığıyla dünya basınının sorularını yanıtladı! Küçük telefon ekranından fotoğraf çekmeye çalışan gazetecilerin görüntüleriyle ‘gerçeküstü’ anların da yaşandığı basın toplantısında Godard flaş seslerini de ‘Makineli tüfek gibi geliyor’ esprisiyle karşıladı. Arada öksürse de, sesi birazcık çatallaşsa da gayet enerjik bir edayla sinema görüşünü paylaştı, emekli olmayı hiç düşünmediğini vurguladı, “Sonuna kadar sinema yapacağım” dedi.

Tam 50 yıl önce bu günlerde salon perdelerine asılarak gösterimleri iptal ettiren ve Fransa’daki işçi grevi ve öğrenci protestolarını destekleme çağrısı yapan Godard’ı bu yıl hasretle arayanlar böylesine bir buluşmayı büyük alkışlarla karşıladı. Şimdilerde ise,- diyelim ki ‘Gucci sokaklarda’ reklam kampanyasını aşamayan bu atalet halinde, şahane dayanışma ruhunun yıldönümüne denk gelen 17 Mayıs’ta neler olur, bilinmez ama neyse ki Godard’ın dünkü basın toplantısında “Ben hayal etmeye cüret ediyorum ve edeceğim. Her şey bu kadar basit aslında. Ben tarih trenine biniyorum ve her gün işe giden ama hayal etmeye cüret etmeyen, hali olmayan adam yerine ben yapıyorum bu işi. Gerçek sinemacı anarşisttir” sözleri ortalığ  sallamaya yetti.

Başyapıtlarından “Histoire (s) du Cinema”yı hatırlatan bir tarihi uzantıda sinema ve görüntü üzerinden içinde debelendiğimiz kaos ortamını vurgulayan ve Ortadoğu’daki yıkımları sayısız film ve arşiv görüntüleriyle kurgulayan üstad, bölgedeki gerilimlerle bir soruyu “Ben sadece bir sinemacıyım! Neler olmuş veya olmamış misali gerçeklerle ilgilenmiyorum. Maalesef bolca hayıflanıyoruz ama aklımızı çok az kullanıyoruz” dedi. Batılının Ortadoğu cenahını anlayamama ve ‘diğeri’ olarak raflama eğiliminin resmi olarak ‘Joyful Arabia’ bölümüyle ilgili de “Albert Cossery’nın kitabıyla Arapların aslında zamanında nasıl da kendi kendilerine yeten bir uygarlık olduğundan, petrolün gereksiz keşfınden söz açmak istedim” dedi. Montaj sinemasından bahis açan ve bunun özgürleştirici olduğunu söyleyen Godard, son dört yılda Cannes’ın artistik direktörü Therry Fremaux’dan daha fazla film izlediği söyledi.