Sine K Dergi’nin “Kadın” sayısı çıktı

İki aylık sine-teorik dergi Sine K’nın “Kadın” dosya konulu 3. sayısı çıktı.

cumhuriyet.com.tr

Sinema dergiciliğine yeni bir soluk getirmeyi hedefleyen Sine K Dergi’nin Mart-Nisan tarihli 3. sayısının dosya konusu “Kadın”. Derginin Genel Yayın Yönetmeni Olcay Bağır, yazdığı editör yazısında Sine K Dergi’nin bu sayısını Hint Okyanusu’ndan Baltık Denizi’ne, Adriyatik kıyılarından Ümit Burnu’na, Ümit Burnu’ndan Pasifik kıyılarına kısacası güney kutbundan kuzey kutbuna kadar yeryüzünde yaşayan bütün kadınlara ithaf ettiklerini söylüyor.

Bağır, sosyal hayatta kadına biçilen rollerle sinemada biçilen rollerin neredeyse aynı olduğuna değinerek, “Beyaz perdede bir tarafta “iyi” olarak yansıtılan yumuşak başlı ve anaç, dayak yediğinde susup/ağlayıp sineye çeken, aldatıldığında bunu kabullenip gururuna yedirebilen, tüm yaşam alanı evi olan ve bütün gün ev işleri yaparak mutlu olabilen kadınlar varken; diğer tarafta “kötü” olarak gösterilen (ya da gösterilmeye çalışılan) bir erkeğe tâbi olmayı reddedip kendi ayakları üzerinde durmaya çalışan, dayak yediğinde karşılık veren, aldatıldığında bunu gururuna yediremeyip terk eden, özgürlüğüne düşkün, zeki, alımlı kadınlar var.” diyor.

Femme fatale ya da vamp denilen kadınların ikinci kısma dâhil olduğundan bahseden Bağır devamında şunları söylüyor: “İdeolojileri yeniden inşa etmede en mahir alan olan sinema ise “böyle olursanız ‘kötü’ olursunuz” diyerek tarihin Lilith’ebiçtiği rolü modern dünyada günümüz kadınına biçiyor. Kadınların Lilith olmakla Havva olmak arasındaki tercihini statükonun işine gelecek şekilde yönlendiriyor ve pekiştiricilikgörevini -her zaman olmasa da- yerine getiriyor.”

Derginin bu sayısında “Kadın”ın sinemadaki yerini sorgulayan ve filmlerdeki kadın temsilini irdeleyen yazıların yanı sıra,Hakan Bilge’nin Fransız yönetmen Jean-Pierre Melville’inpolisiyelerini ve gangster filmlerini ele aldığı bir yazı da yer alıyor. Ayrıca bu sayıda Türkiye’nin çok önemli aydınlarından, yazar Mine Söğüt ile toplum, sinema, edebiyat ve hayatın her alanına dair yapılan bir söyleşi de var.

İÇİNDEKİLER

Şoray Kanunları'nın Yükselişi ve Çöküşü: Yeşilçam’da Kadın’a Bir Bakış Denemesi (Hasan Berk Akkoç)

Ulusötesi Bir Hikaye Olarak Mustang (Hazan Özturan)

Kadının Fendi Erkeğin Zaferi (Zeynep Şenel Gencer)

415 İskenderiyesi’nde Yaşamayı Ciddiye Almış Bir Kadın: Hypatia (Özge Okay)

Margaret’in Terkedilmiş Çocukları: Big Eyes (Gencer Utku Gediz)

Öğretilen 'Kadınlık' Disney Prensesleri'ndenMiyazaki'nin Kadınlarına (Canan Çitil)

Batı Sinemasında Kadının Konumu ve Kadına Yönelik Şiddet Olgusu (Gürer Mut)

Feminist Özgürlüğün Kontrastı Diren! Vecide (Serkan Paydak)

Nocturnal Animals: İntikam Soğuk Yenen Bir Yemektir (Kamil Mingu – Meriç Erenoğlu)

Türk Sinemasında Kadının Yokluğundan Varlığına (Özge Kürkçü Metinnam)

“Üretirken Bir Kadın Değilim” (Mine Söğüt söyleşisi) – Badenur Özcan - Yağız Ekerer
Sine-Aforizmalar (Kenan Demir)

Coğrafya ve Sinematografya (Onur Çalışkan)

Jean-Pierre Melville’in Gangster Filmlerine ve Polisiyelerine Genel Bir Bakış (Hakan Bilge)

Kötülüğün Evrensel Tarihi: The Gloaming (Kısa Film Kuşağı) - Ozan Köroğlu

Alıntılar

Sine-Müzik (Özlem Kılıç)

Sine-Sözlük