Şehir Hatları'ndan yeni gemi eleştirilerine yanıt

Hizmete giren yeni 3 gemiyle ilgili en önemli eleştirilerden biri, yan balkonların olmaması. Şehir Hatları yetkilileri, bu şikâyetlere “Güverte var. Martılara simit atmaya da yeterli alan bulunuyor” diye yanıt veriyor.

cumhuriyet.com.tr

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Eminönü-Kadıköy hattında hizmete aldığı 3 yeni gemi günlerdir tartışılıyor biliyorsunuz. Bu yeni vapurların İstanbul gündeminin ilk sırasına oturmasının nedeni de tasarımları malum... Zira bu yeni gemiler alışılmış Şehir Hatları vapurları gibi değil. Bir kere yan balkonlar yok, üst güverte var. Sonra iki taraf da camla kaplı ve tabii en büyük değişiklik de geminin yolcuları yan yanaşıp değil, burun kısmından alması. Yeni gemilerin, İstanbul’la özdeşleşen tasarımdan çok farklı olması eleştiriliyor. En çok da ‘Bu yeni gemilerde artık martılara simit atılamayacak’ serzenişleri yükseliyor. Birkaç gündür sosyal medya üzerinde hararetli tartışmalar yaşanıyor. Şikâyet Hattı’na da bu konuda çok sayıda mesaj geliyor. İstanbullular soruyor: ‘Niye böyle bir tasarım tercih edildi, niye bize sorulmadı’ diye... Şehir Hatları yetkilileri bu eleştirilere öyle yanıt verdiler:

‘SİMİT KEYFİ DEVAM EDİYOR’

“Öncelikle ve özellikle bilinmesi gereken nokta hizmete alınan 3 adet yeni yolcu gemisi, İstanbul’la özdeşleşen ve bu kentin simgesi haline gelen vapurların yerini alacak değildir. Hizmete alındığı tarihten bu yana titizlikle yeni gemiler ifadesi kullanılması bu yeni araçların vapur olmadığını ve vapurun alternatifi de olmadığını göstermeye dönüktür. İstanbul’un vapurları Boğaz’ın sularında olmaya hep devam edecek. Bu keyfin daha uzun yıllar devam edebilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Şehir Hatları vapurlarını bildiğiniz gibi tepeden tırnağa yeniledi, ömürlerini uzattı. Boğaz’ın beyaz kuğuları iki yaka arasında, yarenlik eden martılarıyla, çay ve simit keyfiyle misafirlerini ağırlamaya devam ediyor, daha uzun yıllar edecek.

İstanbul’un trafiğini rahatlatmaya yönelik deniz ulaşımına yapılan yatırımlar yenilikçi, inovatif çalışmalar şeklinde değerlendirilmelidir. Çift yönlü (double ended) yanaşma kabiliyeti, engelli erişimine uygun, teknolojik donanımlara sahip, ferah, konforlu, çevreye duyarlı, yakıt tasarruflu bu yeni gemiler yolcuların daha rahat ulaşım sağlayabilmeleri için boğazın zorlu şartlarına göre tasarlandı. Yeni gemiler düşük karbon salımı yapan, gürültü kirliliğini azaltan çevreci ana ve yardımcı makineleri ile, merkez hatlarda hizmet vererek sektördeki diğer aktörlerin ufkunu açacak, standart belirleyebilecek bir model.

İstanbul Boğazı’nın kuvvetli akıntısı ve ters rüzgarlarına karşı kuvvetli manevra ve seyir cihazları ile donatılan double ended tipi gemiler çok süratli biçimde hızlanıp yavaşlayabiliyor. Otomatik kapı sistemi ve acil hal tahliye kolaylığının yanı sıra birbirinden bağımsız 360 derece her iki yöne dönebilen 2 sayı “Z-Drive” pervane sistemine sahip. Yeni gemilerimizin isimleri de İstanbul’umuzla özdeş: Durusu, Göksu, Küçüksu. 700 kapasitemiz var, iniş biniş rampaları, engelli yolcuların daha özgür seyahat edebilmesi, bebek bakım odası, hayvan barınağı vs. her şey düşünüldü. Double ended tipindeki gemilerimizdeki oturma kapasitesinin yaklaşık yüzde 30’unu açık alanlardaki koltuklarımız oluşturmaktadır. 200 kişilik dış mekân oturma kapasitesine sahip yeni gemilerde martılara simit atmaya da, dolaşmaya da, Boğaz’ın en havalı yerinde İstanbul’un havasını içimize doldurmaya da yeterli alan bulunmaktadır.”

‘YAN BALKON GÜVENLİ DEĞİL’

Şehir Hatları yetkilileri, yeni gemilerde yan balkon olmamasıyla ilgili eleştirileri de şöyle yanıtladı: “Yan tarafta koltuk olmaması konusu da yolcularımızın güvenliğiyle ilgili. Zira giriş katı diye tabir edilen ana güverteye yan açık alanlarda bulunan klasik vapurlardaki koltuklar manevra sahasına yakın alanlarda olduğundan gemilerin iskeleye yanaşması sırasında yaralanmalı kazalara neden olabiliyor. Yeni gemilerimizde bu sorun da önemli ölçüde ortadan kalkmış olacak. Bu yeni gemilerle engelli vatandaşların kullanımına uyumlu, hızı ve güvenliği artırılmış yolcu geçişi sağlamak, manevralarda oluşan zaman ve yakıt kayıplarını ortadan kaldırmak, çevre ve hava kirliliğini azaltmak ve yakıt sarfiyatını düşürmek amacındayız.”

BOĞAZ’A BİR GEMİ DAHA GELİYOR

Yeni gemilerdeki üst güverte 200 yolcu kapasiteli. Önümüzdeki günlerde yeni tasarım gemilere biri daha eklenecek. Böylece sayıları 4’e çıkacak.

(Habertürk)