'Roma'da da tarihi sinemalar kapatılıyor'

68. Venedik Film Festivali'nden ödülle dönen İtalyan yapımı komedi filmi 'Sakin Ol'un (Scialla) yönetmeni Francesco Bruni " Eski sinemalar ayakta kalmak istiyorlarsa gösterim kalitesini yükseltmek zorunda. İtalya'da da tarihi sinemalar bir bir kapanıyor. Roma'da da benim gittiğim 20 tarihi sinemayı kapattılar." diyor.

cumhuriyet.com.tr

Venedik, Locarno, Montreal, Toronto gibi önemli uluslararası festivallerde gösterilmiş filmler “Festival’den festivale” temasıyla bir hafta boyunca İtalyan Kültür Merkezi’ndeydi. Festivalin açılış filmi, 68. Venedik Film Festivali’nde İtalyan filmlerinin yarıştığı bölümde “İtalyan Controcampo” ödülünü alan ‘Sakin Ol’un (Scialla) yönetmeni Francesco Bruni ile film gösterimi sonrası buluştuk. Ünlü İtalyan oyuncu Fabrizio Bentivoglio’nun başrol oynadığı komedi filmi bir baba oğul ilişkisi üzerine kurulu.

- Şu an Beyoğlu’nda röportaj yapıyoruz bu yüzden şunu vurgulamak isterim: Beyoğlu’nda tarihi sinemalar kapatılıyor, İtalya’da durum nedir?

İtalya’da şehrin dışında, alışveriş merkezlerinde multiplex sinemalar var. Öğrenciler oraya gidip hamburger patates kızartaması yiyip, alışveriş yapıp sinema izliyorlar. Benim filmim oralarda pek tutmadı, şehrin merkezinde izlendi daha çok. İtalya’da da artık bu tip sinema salonlarını şehrin içine de açmaya başladılar. Gerçeği söylemek gerekirse öyle bir sinemada ben de film izlemeyi tercih ederim. Eski sinemalar ayakta kalmak istiyorlarsa gösterim kalitesini yükseltmek zorunda. İtalya’da da tarihi sinemalar bir bir kapanıyor. Roma’da da benim gittiğim 20 tarihi sinemayı kapattılar.

- İtalyan sinemasının hep bir politik bir yanı vardır. Bu filmde nasıl bir politika var?

Hiç bir politik görüşün olmadığı bir gerçekçi sinemadan bahsedemeyiz. Filmimdeki hikayeyi kendi hislerimle oluşturdum. İtalyan okullarının ne durumda olduğunu göstermek, sokakta İtalyan öğrencilerinin çok rahatlıkla uyuşturucu madde alabildiğini göstermek, filmde bir porno yıldızını işlemekte bir duruş, bir politika.

- İtalyan sinemasında son yıllarda komedi ağırlıklı filmlerin çekilmesinin özel bir
nedeni var mı?


Yapımcılar risk almıyor. Komedi türünde daha fazla para kazanılabiliyor, gişe yapabiliyor. Bir komedi filmini de ayırmak lazım. Bir aptal komedi bir de akıl dolu komedi filmleri vardır. Benim tercihim akıl dolu komedi. İçi boş, sadece güldüren işlerden yana değilim. İtalya’da az limitli bütçelerle bağımsız sinema da yapılmaya çalışılıyor. Şu bir gerçek ki insanlar zaten çok stresli ev mutsuz o yüzden sinemaya gidince eğlenmek istiyorlar.