Robotlar çağında felsefe ve eğitimi
Türkiye Felsefe Kurumu (TFK) ile Maltepe Üniversitesi(MÜ)’nin birlikte düzenlediği 31.İstanbul Semineri “Robotlar Çağında Felsefe ve Eğitimi” ana temasıyla 28-29 Kasım günlerinde M.Ü. Marmara Eğitim Köyünde yapıldı.
cumhuriyet.com.trTFK Başkanı İoanna Kuçuradi ve M.Ü. Felsefe Bölümü Başkanı Zekiye Kutlusoy'un açış konuşmalarıyla başlayan seminere MÜ Rektör Yardımcısı Betül Çotuksöken’de katıldı.
Konuşmasında şiddetin artmasının nedenlerinden bazıları üzerinde duran Kuçuradi, azalması için eğitimde yapılması gereken değişiklikler üzerinde.
Kuçuradi bu bağlamda, “İnsanları robotlaştırma robotları da insanlaştırma çabaları, eğitimde çocukların bilgisel yeteneklerini geliştirmeye çalışırken etik yeteneklerinin geliştirilmesi için çaba gösterilmemesi ve bir şeyler yapmak istendiği zaman da etik değerler adına kültürel değer yargılarının öğretilmesi, özgürlüklerin yanlış anlaşılması” olarak üç temel probleme dikkat çekti.
Kutlusoy konunun seçilme nedenlerinden biri olarak, tüm eğitim-öğretim düzeylerinde ve süreçlerinde teknolojiyi ağırlıklı olarak kullanıldığını ve geniş kapsamlı olarak da kullanılacağı olgusunu belirtti. Örnek olarak, Maltepe Üniversitesindeki “Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi” nin öğretim kalitesini yükseltmek amacıyla sürekli geliştirdiği hem sınıfta hem de uzaktan eğitimin bir arada yürütüleceği bir sistem olan Blackboard Ultra’yı tüm derslerde yetkin bir biçimde kullanma çalışmalarını verdi. Kutlusoy, “Doğal olarak da bizde ve dünyada gelişen bu durum “felsefe öğretiminde en genel anlamıyla bilgisayar teknolojisinin kullanımı” konusunu her yönüyle tartışma gündemine taşıyor” dedi.
Çotuksöken ise, dünya felsefe literatüründe robotlar ve yapay zeka konusunda dünyada çok sayıda çalışmanın yer aldığını hatırlattı.
Ahmet Özalp'in "Robotlar dünyasını düşünürken kapitalist sistem içinde üretilip kullanılacağının unutulmaması gerektiği" uyarısını yaptığı sunumu alt yapı üst yapı bağını hatırlatması bakımından önemliydi.