Restorasyon skandalı modası büyüyor
100 yıllık tarihi Moda İskelesi’ndeki restorasyonu inceleyen mimarlara göre İBB hatalı restorasyonla suç işliyor.
Hazal OcakDönemin ünlü mimarlarından Vedat Tek tarafından, 100 yıl önce 1916-1917 yılları arasında inşaa edilen Moda İskelesi’nde ‘restorasyon skandalı’ yaşanıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) mülkiyetinde bulunan ve en son Beltur A.Ş tarafından işletilen iskelede restorasyon çalışmalarına dair bilgi tabelası da bulunmuyor.
Ruhsatsız restorasyon
İskelede incelemelerde bulunan TMMOB Mimarlar Odası Başkanı Eyüp Muhçu ile TMMOB Mimarlar Odası Kadıköy Temsilcisi Saltık Yüceer tarihi binada yapılmaması gereken 8 restorasyon hatasını belirledi:
- Zemin katta yapılan sundurma.
- İskele harman tuğla duvar.
- Cephedeki klimalar.
- Kapatılan yolcu giriş kapıları.
- Deniz tarafından üst katta kapatılan teras.
- Çatıdaki çinko mutfak bacası.
- PVC doğramalar.
- Boyalı taş duvar cephe.
Mimarlar çalışmaların aylar önce başladığını belirterek şöyle konuştu:
“İBB mülkiyeti kendisinde olduğundan, 26. maddeye istinaden ruhsatsız olarak restorasyon yapıyor, yaptırıyor. Ruhsatsız, zaten herhangi bir tabela da yok. Anıtlar Kurulu veya KUDEB kararı gözükmüyor. Restorasyon Projeleri’ne aykırı. Yapıya maddi hasar veriyor. Teras olan kısım kapalı alana katılmış. Ahşap olan tüm doğramalar PVC esaslı ve yekpare cam olmuş, bölmeleri değişmiş. Yapılan işlemlerin projeye uygunluğunu kontrol edecek mercilerin bilgilerinin olmadığı, görüşlerinin alınmadığı görülüyor. Projeye aykırılık aslında suç oluşturuyor.”
Kadıköy Belediyesi ise tarihi iskelede incelemelerde bulunarak zemin ve normal katlarda kurul onaylı projeye aykırı değişiklikler olduğunu tespit etti. Dış cephenin PVC olarak yenilendiğini belirten belediye yetkilileri teras alanlarında da ilaveler olduğunu raporlaştırdı. Yetkililer bu tespitlerini Koruma Kurulu ve İBB’ye iletti.
‘MADO iskelesi olacak’
İBB’nin ve Kadıköy Belediyesi’nin CHP’li Meclis üyesi Sağ da “Kadıköy’de yaşayıp da orada anısı olmayan bir tek kişi yok. İstanbul’un tarihi katlediliyor. İBB tarihe böyle mi sahip çıkıyor” diye sordu. Restorasyonun ardından tarihi iskelenin işletmesinin MADO’ya verileceği konuşuluyor.