Renault'daki sanayi casusluğu skandalı
Çin, Fransız otomotiv şirketi Renault'daki sanayi casusluğuyla ilgisi olduğu yönündeki iddiaları reddetti.
cumhuriyet.com.trÇin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Hong Lei düzenlediği basın toplantısında, ''Bazı kişilerin bu vakanın arkasında Çin'in olduğu yönündeki sözlerinin tamamıyla temelsiz, sorumsuz ve kabul edilemez olduğuna inanıyoruz. Çin bu suçlamaları kabul edemez'' diye konuştu. Fransa hükümeti sözcüsü Francois Baroin de Europe 1 radyosuna bugün yaptığı açıklamada, Fransa'nın konuyla ilgili herhangi bir ülkeyi suçlamadığını söyledi. Baroin, ''Fransa ve Fransız hükümetinin bugün herhangi bir ülkeye yönelik resmi suçlaması yok. Soruşturma sürüyor. Diğerleri gibi Renault da ekonomik savaşın kurbanı'' dedi. Fransa'da yayımlanan Le Figaro, şirketin, sanayi casusluğu vakasının Çin'le bağlantılı olabileceğinden şüphelendiğini, Fransız gizli servisinin konuyla ilgili araştırmalar yaptığını yazmıştı.
Fransa'da iktidardaki Halk Hareketi Birliği (UMP) milletvekili ve sanayi casusluğu uzmanı Bernard Carayon da geçen hafta cuma günü, Renault'daki sanayi casusluğuna Çin'in karıştığına dair işaretlerin olduğunu açıklamış, ''birkaç güvenilir kaynağın'', Çinli bir alıcının Renault'dan sanayi casusluğu iddiasıyla görevden uzaklaştırılan biri yönetim kurulu üyesi üç yöneticiden gizli bilgileri almaya çalıştığına dair işaretler verdiğini belirtmişti. Carayon, iddianın, ''ispatlı, farklı ve güvenilir'' kaynaklarca desteklendiğini ifade etmişti.
Fransa Sanayi Bakanı Eric Besson da sanayi casusluğu iddiasının Renault'nun elektrikli otomobil geliştirmesiyle ilgisi bulunduğunu söylemiş, sanayi casusluğu konusunu ''ekonomik savaş'' olarak değerlendirmişti. Renault, sanayi casusluğunun şirketin stratejik varlıklarını tehdit ettiğini açıklamış ve birkaç ay süren soruşturmanın, bu üç çalışanın davranışının Renault'nun etik kurallarına karşı olduğunu, bilinçli olarak ve kasten şirketin varlıklarını tehlikeye attığını gösteren bir dizi unsurun belirlenmesine fırsat verdiğini belirtmişti. Fransız devletinin yüzde 15 hissesine sahip olduğu Renault, Japon ortağı Nissan ile beraber 4 milyar dolar tutarında yatırım yaptığı elektrikli araç programının tehlikeye girmesinden endişeleniyor.