Pilates topuyla ders yapıyorlar

Okullardaki iyi uygulama örneklerinin kısa video hikâyeleri eylülden itibaren online bir platformda yaygınlaştırılarak, öğretmenlerin erişimine açılacak.

Figen Atalay

Beyoğlu Ahmet Emin Yalman İlkokulu’nda, sınıf öğretmeni Başak Uysal, öğrencilerinden birinin dikkat dağınıklığı ve hiperaktivite sıkıntısı olduğunu gözlemliyor. Araştırmaları sonucunda bulduğu 1980’lerde Chicago’da uygulanan “pilates topu” taktiğini sınıfına taşıyor. Dikiş kasnakları ile sabitlediği pilates toplarını sıralara alternatif olarak sınıftaki tüm öğrencilere sunuyor. Öğrenciler derslerini pilates toplarının üzerinde dinleyebiliyor.

Bu sınıftaki gibi “iyi örnek”’ uygulamaları, Sabancı Vakfı’nın Hibe Programları kapsamında sosyal girişim ağı Ashoka ile beraber başlattığı “Fark Yaratan Sınıflar, Eğitimde Yenilikçi ve Güçlendirici Yaklaşımlar Projesi” çerçevesinde eylül ayından itibaren online bir platformda yer alacak.

Küçük, basit, etkili

Sabancı Vakfı Genel Müdürü Zerrin Koyusağan şunları söyledi: “Tüm çocukların, bugün ve gelecekte toplumsal sorunlara ilişkin sorumluluk alan, yenilikçi çözümler üreten ve topluma katkı sağlayan bireyler olmalarını arzu ediyoruz. Eğitim alanında yeni ve yaratıcı metotların desteklenmesine bu doğrultuda öğretmenlerin güçlendirilmesine önem veriyoruz. Bu amaçla, projede eğitim sosyal duygusal öğrenme becerilerinin desteklenmesi için sınıf içi iyi uygulama örnekleri bulunacak, görselleştirilecek ve öğretmenlerin kullanımları için yaygınlaştırılacak. Bu iyi örnekler; küçük, basit ancak etkili, yenilikçi ve güçlendirici modeller sunan, başka bir okula rahatça taşınabilir, adapte edilebilir ve müfredatın bir parçası olmayan/müfredattan bağımsız uygulanabilen, ek finansman ya da materyal gerektirmeyen ya da kullanan materyallerin erişilebilir/indirilebilir olduğu uygulamalar olacak.”

Fark yaratan okullar

Ashoka Fark Yaratan Eğitim Koordinatörü Melda Akbaş, Şişli’de Yeni Okul, Bodrum’daki Başka Bir Okul Mümkün kampusu ve Adapazarı Enka okullarının “Fark Yaratan Okullar” olarak belirlendiğini hatırlatarak, “Bunlar Türkiye’nin iyi örnekleri. Biz bu iyi örneklerin yaygınlaştırılmasının ihtiyaç olduğu öngörüsüyle projeye başladık. Amacımız, hem Ashoka’nın global ağından iyi örnekleri alıp Türkiye için uyarlayabilmek hem de Türkiye’deki iyi örnekleri yaygınlaştırmak” dedi.

Akbaş’ın verdiği bilgilere göre, proje kapsamında, 21. yy. becerileri olan empati, ekip çalışması, eleştirel düşünme, işbirliği içinde çalışma gibi becerilerin geliştirilmesi amaçlanıyor. Bu becerileri destekleyen uygulamalar seçiliyor.

Seçilenler, mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin de kolayca uygulayabileceği, basit ve etkili, ek materyal gerektirmeyen uygulamalar. ,

Projeye ilkokuldan başlamak istediklerini anlatan Akbaş, 23 uygulamanın video çekimlerinin yapıldığını söyledi.

İYİ ÖRNEKLER

* Diyarbakır Sırımkesen’de köy okulunda 3. ve 4. sınıf birleşik tam gün bir okul. Öğleden önce normal müfredatı işliyorlar, öğleden sonra çocukların kendi atölyeleri var. Yavru kuşlar için kuş yuvası yapımı, bilezik atölyesi, satranç ya da akıl oyunları atölyesi gibi çalışmalar yapıyorlar. Kuş yuvası atölyesini yapan öğrenci, o bölgenin çok rüzgâr alması dolayısıyla kuş yuvalarının sağlam kalamadığını görünce bu atölyeyi önermiş.

* Yeni Okul’da öğrenciler, boş kaldıklarında neler yapmaları, sınıfta hangi ses yüksekliğinde konuşmaları gerektiğine öğretmenden direktif almadan kendileri karar veriyor.

* Adapazarı Enka’da görsel sanatlar öğretmeni derste yeni malzeme yerine çocukların “tüketilmiş” malzemeleri yeniden tüketmelerini sağlamış.