Picasso'nun fırçasındaki büyük sır
Sanatın sınırlarını kübizm ile zorlayan tarihin en büyük ressamlarından Pablo Picasso'nun büyük bir sırrı ortaya çıktı. İspanyol ressmanın resimlerini X-ray analizinden geçiren araştırmacılar, Picasso'nun kanvas tablolarında ev boyası kullandığını ortaya çıkardı.
cumhuriyet.com.trPicasso’nun tablolarındaki parlaklığın sırrını merak eden sanatçılar, ünlü ressamın geleneksel boyalar yerine, parlak bir ev boyası olan Ripolin tercih ettiğini öğrendi. Bilim insanlarının yaptığı analizler, geçmişte şüphe edilen ancak kesinleşmemiş olan bilgiyi doğrularken, Picasso’nun fırçasındaki önemli bir sır da ortaya çıkmış oldu.
ABD’nin Illinois eyaletindeki Argonne Ulusal Laboratuvarı’ndaki fizikçiler, Chicago’daki Sanat Ensititüsü’nden analiz için borç alarak, Picasso’nun 1931’de tamamladığı ‘The Red Armchair’ adlı tablosunu inceledi. Çok küçük ölçekte inceleme yapabilen ‘nanoprobe’ optik cihazını kullanan araştırmacılar, bağımsız pigment parçacıklarının seviyesine inerek resimdeki kimyasal elementlerin düzenini inceledi.
LiveScience sitesinin haberine göre, analizler, Picasso’nun kullandığı parlak boyanın, 1897’de üretilmeye başlanan ev boyası markası Ripolin’in kimyasal yapısıyla birebir uyuştuğunu gösterdi. Tablodan elde edilen bulgular, eBay üzerinden alınan ve on yıllar öncesine ait Ripolin boyasına ait nunumelerle karşılaştırdı.
Nano ölçekte analiz
Applied Physics A: Materials Science & Processing dergisinde yayımlanan çalışmada, araştırmacılar, 30 nanometre ölçekte yaptıkları incelemede, boyadaki bozuklukları en ince detayıyla görme imkanı buldu. Araştırma ekibinde yer alan Argonne's Volker Rose, “Nanoprobe, tek bir pigment parçasındaki kimyasal düzeni görsel bilgi olarak bize sundu. Picasso’nun birçok ünlü eserini evlerde kullanılan bir boyayla yaptığı konusunda şüphe kalmadı” dedi.
Sanat dünyası ise Picasso’nun Ripolin kullanarak geleneksel boyalara kıyasla alternatif bir etki yapacak yeni bir boya ortaya çıkarmak istediğini öne sürdü. Geleneksel yağlı boyaya kıyasla bozuk köşelere hatta resim üzerinde boya tanelerine neden olan ev boyasının, Picasso’nun gözünde nasıl bir yere sahip olduğu hakkında kesin bir fikir yok.
Chicago Sanat Enstitiüsü’nde müdür ve araştırmacı olan Francesca Casadio, “Görünüm insanı yanıltabilir. Bence bu nokta sanatın bilimden fayda sağladığı yer... Tersine mühendislikle resimde bir parmak izi aradık. Böylece ilk ticari ev boyası olan Ripolin’le yapılmış başka resimleri de dünyanın diğer yerlerinde arayabiliriz” dedi.