‘Performans’ tepkisi
Öğretmenlerin performansının okul yöneticilerine, meslektaşlarına, velilere ve öğrencilere sorulacak olmasına tüm eğitim sendikaları tepki gösterdi.
Ozan ÇepniMilli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 12 ilde pilot uygulama kapsamında başlattığı performans değerlendirme sistemine tepki büyüyor. Türkiye’deki 1 milyon öğretmenin yüzde 80’ini temsil eden Eğitim Sen, Eğitim İş, Eğitim Bir Sen ve Türk Eğitim Sen de uygulamaya tepkili. Eğitim Sen, Eğitim İş, Türk Eğitim Sen üyelerinden değerlendirme formlarını doldurmamalarını isterken, Eğitim Bir Sen ise üyelerine bütün öğretmenlere 100 puan verilmesi çağrısı yaptı. Sendikalar, bakanlığın performans sisteminden vazgeçmemesi durumunda eylemlerini büyüterek devam edeceklerini vurguladı. Sendikalar, MEB’in öğretmenlik mesleğini, veliler, yöneticiler ve öğrencilerle karşı karşıya getirecek uygulamasını Cumhuriyet’e değerlendirdi.
‘Başarısız olan Bakanlık’
Eğitim İş Genel Başkanı Orhan Yıldırım: Öğretmenlerimizin kalitesinin ya da kapasitesinin öğrenciler, veliler, idareciler ve kendi zümre öğretmenleri tarafından değerlendirilmesinin sakıncalı olduğunu düşünüyoruz. Biz performans değerlendirme sistemine katılmama kararı aldık. Kesinlikle katılmıyoruz ve hiçbir üyemiz sisteme girip not doldurmayacak. Milli eğitimdeki başarısızlık öğretmene yüklenemez. Öğretmen buradaki en masum olandır. Milli Eğitim Bakanı’na çağrı yapıyoruz, bu uygulamanın derhal iptal edilmesi lazım. Şu an sadece katılmama kararı aldık ama eğer üyelerimizin aleyhine bakanlık bir uygulamaya girerse bunun hukuken de peşine düşeriz, saha eylemleri de düzenleriz.
‘İşte bu ipin ucudur!’
Eğitim Sen Genel Sekreteri Keskin Bayındır: Performans ölçme sistemi artık sosyal yaşama da müdahale eder, yani öğretmenin okul dışındaki yaşamı üzerinde de tasarruf sahibi olmaya çalışan bir hal aldı. Üyelerimizin bu sürece girmemelerini istiyoruz. Bununla okullarda bir tartışma, okul idarecilerinden bu performans formlarını doldurmaya yönelik bir zorlama süreci başlayacak. Üyelerimizin bu formu doldurmaları noktasında herhangi bir zorlama olmamasına karşı her türlü hukuksal hazırlığı da yürütüyoruz. Bu bizim için ipin ucudur. İpin ucu burada kaçtığı zaman eğitim alanında öğretmenlerin çalışma koşulları çok ciddi şekilde sıkıntıya girecektir.”
‘1 milyon öğretmen kızgın’
Türk Eğitim Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk:
Performans değerlendirmesi 1 milyon öğretmeni MEB’e karşı kızgın hale getirdi. Bir öğretmenin başarısını onun yetiştirdiği, notla değerlendirdiği bir insana, öğrenciye, velisine sormak nasıl bir akıl tutulmasıdır. Öğretmeni öğretmene değerlendirtmekle, öğretmenler arasındaki dostluğu mu yok etmek istiyorlar? Öğrenciler bu sistemin ardından sosyal medyada öğretmenleri hakkında ağır hakaretler, küfürlere kadar neler söylüyorlar. Yazıktır. Bunu yapmaya kimsenin hakkı yok. Biz üyelerimize ‘değerlendirme yapmayın’ diye tavsiyede bulunduk. Eylem kararı aldık. Bunun öğretmenin itibarını düşürmekten başka bir işe yaramayacağını herkes kabul ediyor. Bakan İsmet Yılmaz’a da öğrencilerin attığı çirkin tweet’leri bizzat ilettim. ‘Bu mudur’ dedim. Performans sisteminin derhal geri çekilmesi lazım. Bu performans sistemi değil MEB’de kaos sistemidir.
‘Tam not vereceğiz!’
Eğitim Bir Sen Başkanvekili Latif Selvi:
Bunun sağlıklı bir yöntem olmadığı kanaatindeyiz. Eylemliliğimizde bütün üyelerimizin bütün arkadaşlarımızla alakalı kim olursa olsun, değerlendirmesi istenen kim varsa herkese 100 verilmesi kararı aldık. Biz MEB’e gerekli uyarıları yaptık. Sanıyorum bundan gerekli dersi çıkarırlar. Bundan vazgeçmediği takdirde de MEB bu sistemi kesinlikle uygulayamaz. Sonuna kadar da karşısına çıkarız.”