Pekin Kitap Fuarı'nda ‘Yeni Türkiye’
Türkiye edebiyatının Çin’de ne kadar tanıtıldığı tartışma konusu. Buna karşılık, fuardaki manzara “Yeni Türkiye”nin çehresini yansıtmak anlamında pek başarılıydı!..
Aslı Uluşahin/Cumhuriyet21’incisi düzenlenen, Türkiye’nin de onur konuğu olduğu Pekin Uluslararası Kitap Fuarı önceki gün sona erdi. Çin Halk Cumhuriyeti’nin 900’den fazla yayınevine ev sahipliği yaptığı, Uzak Asya’nın bu en büyük kitap fuarına, 78 ülkeden 1300’e yakın yayınevi katıldı. Son iki günü halka açık etkinlikte, Çinlilerin fuara ilgisinin az olduğu gözlense de, katılımcılar, sektörel anlamında verimli bir buluşma olduğunu dile getirdiler. Bunda “İpek Yolu” vurgusuyla ticari ve kültürel atılımda bulunan Çin Halk Cumhuriyeti’nin hem ülkedeki yayın piyasasını geliştirmek, hem de kendi kültürünü dışa açma isteğinin payı büyüktü.
Politbüro üyesi geldi
Fuarda 20 yayınevi ve 3 bin kitapla temsil edilen onur konuğu Türkiye’nin ulusal standına, en çok ilgiyi Çin devletinin gösterdiği söylenebilir. Türkiye Fuar boyunca üst düzeyde ağırlanırken, ulusal standı birçok devlet yetkilisi ziyaret etti. Meclis Başkan Yardımcısı ve Medya Bakanı’nın yanı sıra, son olarak kapanış gününde, Çin devletinin önemli isimlerinden, politbüro daimi üyesi Liu Yunşan da standı gezerek bilgi aldı. Bu ziyaretler sayesinde de Türkiye standı Çin kanallarında sık sık boy gösterdi.
Yayınevleri gelmedi
Hafta boyunca Pekin’de bulunan Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Abdurrahman Arıcı, fuarı “2014’teki en iyi etkinliğimiz” sözleriyle değerlendirdi. Arıcı, bundan sonra Türkiye’nin Pekin Kitap Fuarı’nda sürekli olarak yer alacağını da söyledi.
Ne ki, dünyadan birçok ülkenin gösterişli stantlar, zengin içerikle katıldığı, yayınları Çin’deki birçok kitabevinde bulunan Penguin gibi yayıncıların varlık sergilediği fuarın uluslararası bölümünde, onur konuğu olmasına karşın Türkiye’nin 20 yayıncı barındıran standı zayıftı. Buradaki kimi yayıncılar da duruma itiraz ederek hem bakanlığı hem de Uluslararası Kitap Fuarları Türkiye Ulusal Organizasyon Komitesi’ni eleştirdi.
Öte yandan, teşvik verilmesine karşın Türkiye’den birçok yayınevinin Pekin Kitap Fuarı’na katılmadığı konuşuldu. Bu nedenle, fuarda, Yapı Kredi, Günışığı Kitaplığı gibi kimi markalar dışında, Türkiye’den büyük yayınevleri yer almadı.
Öneriler geri çevrildi
Fuara, İskender Pala, Ümit Meriç, Melike Günyüz, Sibel Eraslan, Yalvaç Ural, Işık Öğütçü gibi yazarlar katıldı ve söyleşiler gerçekleştirildi. İlk programda adı bulunan Mario Levi ise fuara gelmedi.
Pekin’deki basın toplantısında Kültür Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Nihat Gül, başta Orhan Pamuk olmak üzere, geniş okur kitlesine sahip olan birçok yazara öneri götürdüklerini, ancak bu yazarların önerileri çeşitli nedenlerle geri çevirdiğini söyledi. Hal böyle olunca, Türkiye edebiyatının Çin’de ne kadar tanıtıldığı tartışma konusu. Buna karşılık, fuardaki manzara “Yeni Türkiye”nin çehresini yansıtmak anlamında pek başarılıydı!..
Ana stanttaki telif ajanlarının görüşmeleri, platformların unutulmuş olması nedeniyle, fuarın çeşitli yerlerinde ya da stantlara iliştirilen sandalyeler üzerinde yapıldı. Buna karşın, geçen yıl başlatılan telif ortaklıkları anlamında bu yıl da önemli adımlar atıldı, anlaşmalar yapıldı.