'Para lazım oldukça satıyoruz'

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İDO ve İGDAŞ'ın satış takvimini şu anda başlattıklarını belirterek, ''Tahmin ediyoruz ki bu şirketlerin satışları haziran ayına kadar gerçekleşecek. Ciddi talipliler var'' dedi.

cumhuriyet.com.tr

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Esenyurt 5. Etap Konutları'nın satışa sunulması dolayısıyla düzenlenen basın toplantısının ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. 23 şirketlerinden ikisinin, İDO ve İGDAŞ'ın blok satışıyla ilgili meclisten karar çıktığını bildiren Topbaş, yapılan değerlemelerde blok satışın daha doğru olduğunu, daha karlı olduğunu, halka arzdan iki misli daha fazla girdi sağlayacağının değerlemelerinin yapıldığını, kendilerinin de İGDAŞ ve İDO'nun birinci etapta satışını öngördüklerini, şu anda takvimi başlattıklarını kaydetti.

Topbaş, şunları kaydetti: ''Yalnız şunu özellikle ifade etmek istiyorum ki İDO'nun satışıyla ilgili şehir hatları Ulaştırma Bakanlığı'ndan bize geçtiğinde şartlı geçmişti. Onun ayrı bir şirket çatısı altında toplanmasını uygun gördük ve İstanbul Boğazında, Haliç'te hizmet veren, şehir hatları diye bilinen, geçmişteki Şirketi Hayriye diye bildiğimiz vapurları ve hatları ayrı bir şirket altında olmak suretiyle dışarıda tuttuk. Şu anda İDO deniz otobüsleri feribotları işleten sadece İstanbul değil Balıkesir ve Bursa'ya da uzanan ve bir deniz seferi yapan bir sistem olarak elimizde ve bunun satış hazırlıkları yapıldı. Tahmin ediyoruz ki bu şirketlerin satışları Haziran ayına kadar gerçekleşecek. Ciddi talipliler var, çok yakın takip edenler var.''

İGDAŞ'ın 4,5 milyon abonesi olduğuna dikkati çeken Topbaş, sağlam bir altyapısı bulunduğunu, yatırımcılar için çok cazip olduğunu ifade etti. Şirketlerin satışından elde edecekleri gelirin İstanbul'un ulaşımında kullanılmak üzere değerlendirileceğini belirten Topbaş, ''Buradan nasıl bir rakam beklediğimizi benim satıcı olarak söylemem doğru değil, çünkü ne kadar iyi bir rakam alabilirsek o belediyemizin halkımızın menfaatine demektir. Satıcının malının değerini açıklaması doğru değil. Alıcılar arasındaki yarışla bu belirlenecek'' dedi.

İspark özelleştirmesi İDO ve İGDAŞ'tan sonra

İDO ve İGDAŞ'ın ardından diğer şirketlerin de sıraya gireceğini ifade eden Topbaş, şunları belirtti: ''İSPARK hiç yoktan ortaya çıkarttığımız, manşetlerde değnekçilerden bıkılmış bir İstanbul'dan bahsedilirken, bugün dünyanın bir çok yatırımcısının ve ülkemizdeki yatırımcının dikkatini çeken ve gerçekten çok iyi bir fizibilitesi olan bir şirket haline geldi. Biz İSPARK'a marina işletmeciliğini, helikopter yer işletmeciliğini de kattığımız zaman bu değer çok daha farklı boyuta gelecek. Hani birileri seçimlerde yolsuzluklardan bahsettiler, öyle bir niyetimiz olsaydı bu İSPARK'ı bir takım yandaş kuruluşlara peşkeş çekecek şekilde ihalesini yapar verirdik. Ama ne yaptık, şirket kurduk. Bugün rakamları basından takip ediyorsunuz. Bizi memnun edici rakamlar. Gelişen, devamlı büyüyen ve geleceği olan her gün kasasına para sokabilen bir şirket. Bu bakıma bir değer ürettik. İstanbul'un korkusunu kaynağa dönüştürdük. Her biri özel sektör mantığıyla çalışmakta. Bu kaynakları biz İstanbul'un gelişimine ulaşım başta olmak üzere harcayarak daha mükemmel hale getireceğiz.''

İSPARK'ın ne zaman satışa sunulacağının sorulması üzerine de Topbaş, ''İSPARK bu İDO ve İGDAŞ'tan sonra devreye girecek diye düşündüğümüz şirketlerden bir tanesi ama özellikle İSPARK'a marina ve helikopter hizmetini de eklediğimiz zaman daha fazla değer alacağı için onu da birlikte oluşturmak istiyoruz'' diye konuştu.

 

'Öyle bir rakam keşke verseler'

Topbaş, İGDAŞ'ın özelleştirmesinde işçilerin akıbetinin ne olacağına ilişkin olarak, özelleştirmede işçilerin düşünüleceğini, onların mağdur olmaması için gerekli çalışmaların yapılacağını, satış içerisinde onun da değerlendirileceğini söyledi. Kadir Topbaş, ''İGDAŞ'ın bugünkü seviyeye gelmesinde orada çalışan personelin katkısı var. İGDAŞ'ı bu duruma getiren çok ciddi bir ekibimiz var. Hatta İGDAŞ'ın elemanları başka firmalar tarafından kapışılıyor. İGDAŞ adeta okul gibi. Yurt dışında da İGDAŞ iş yapmakta, danışmanlık yapmakta. Böyle bir şirketin elemanlarını da zayi etmeme, değerlendirme noktasındayız. Şu anda personel açısından bu kadar büyük alanda hizmet veren bir kuruluşun eleman sayısı da çok fazla değil. Biz bunu satışa çıktığımız zaman inanıyorum ki bunu alacak firma dahi yeni elemanlar almak zorunda kalacak'' diye konuştu.

Sendika yetkililerinin, ''Başkan halka arz şeklinde söyledi, niye arkasında durmuyor'' diye bahsettiklerini ifade eden Topbaş, o dönemde küresel ekonomik kriz olduğunu, satışa hazırlanma noktasında geldiklerinde blok satışın çok cazip görülmediğini, o dönemdeki değerlemenin böyle olduğunu söyledi. 10 milyar dolar gibi rakam telaffuz edildiğinin sorulması üzerine Topbaş, hiç bir zaman rakam telaffuz edilmediğini belirterek, ''Öyle bir rakamı keşke verseler. Tabii ki 10 milyarın üzerinde para bekleriz, böyle bir para gelirse bu şehirde ciddi işimiz var. Deprem dönüşümle ilgili altyapıda ciddi yatırım yapacağız'' diye konuştu.

 

'GYO şeklinde bir şirket düşüncemiz var'

Topbaş, başka bir soruya karşılık da Kiptaş'ı Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı (GYO) şekline dönüştürme çalışması yapmadıklarını, ayrıca GYO şeklinde bir şirket düşünceleri bulunduğunu bildirdi. İstanbul'un kendi kaynağını İstanbul'a kullandırmaya çalıştığını belirten Topbaş, ''İstanbul Boğazı'nın iki yakasını birbirine bağlayan bir su tüneli yapılmakta şu anda... 11 metre çapında, deniz seviyesinden 135 metre dipten geçiyor bu, barajları birbirine bağlayacak, Melen barajının da suyunu aktaracak önemli bir su hattı. Onun tam orta noktasından, eksi 135'den çıkan kazılardaki kayalardan bir bölümünü kayıtlı olarak depoladık, bunlardan tasarımcılara takılar yaptırmak suretiyle bunu biz İstanbul'un böyle bir noktasının değeri olarak Yenikapı'daki metro istasyonumuzda, oradaki arkeolojik bulguların sergileneceği müzede satışa sunacağız'' şeklinde konuştu.

Kuzey Irak'ta ciddi bir yapılanma olduğunu, Başbakan yardımcılarından bir ziyaret aldıklarını, Bağdat Belediye Başkanı ile geçenlerde bir görüşmeleri olduğunu, yarın tekrar geleceklerini ifade eden Topbaş, şunları kaydetti: ''Oradaki yapılanmada İstanbul'u model olarak almak istediklerinden bahsettiler. Bizim şirketlerimizden brifing alıyorlar. Biz de şirketlerimizle onlara altyapıda, diğer alanlarda yardımcı olacağımızı söyledik. Bunlar bir danışmanlık ölçeği şeklinde olur diye söyledik. Gidip orada şirketlerimiz müteahhit olarak iş almaları zor olabilir, onu da tam netleştirmedik ama öncülük yapabiliriz, o konuda destek verebiliriz diye bahsettik. Kiptaş'ı da bu meyanda yaptığı çalışmalar ve kaliteli inşaat üretiminden dolayı böyle bir değerleme yaptıklarını söylediler. Kiptaş da gerekirse inşaat alabilir. O inşaatları aynı şekilde bizim kaliteli taşeronlarımızı da oraya taşımak suretiyle bu yapılanmada pay alabiliriz diye düşünüyorum.''

Kiptaş'ın da diğer şirketlerin de ileride yasa gereği zaten özelleşmesi gerektiğini belirten Topbaş, şehir hatlarını kabotajdan dolayı sistemin içinden ayırmak zorunda kaldıklarını, şehir hatlarında halka arzı yapabileceklerini söyledi. Topbaş, ''Para lazım oldukça satıyoruz... Belki öyle görülebilir ama bize şu eleştiriler de geldi (her şeyi satıyor başkan, satacak bir şey kalmayınca ne yapacak) diye, ben de şunu söylüyorum, evet bazı kaynakları değerlendirmek için böyle bir satış yapıyoruz, buradan gelecek kaynakları İstanbul'a harcıyoruz. O zaman İstanbul'da yapacak iş kalmayacak. Gelen kaynakları da sosyal projelerde harcarız diye düşünüyorum'' dedi.

Gürültüye sinirlendi

Kadir Topbaş, konuşması sırasında salondan gürültü gelmesi üzerine, ''Konuşacaklar dışarı çıksın lütfen asabımı bozuyorlar. Biz burada sizinleyiz, orada konuşuyorlar. Benden başkası da bu işe müdahale etmiyor görüyorsunuz. Başkan her şeyi yapmak zorunda kalıyor. Bazen kızacak bazen tepki koyacak. Yanımızda bir sürü adam var, hepsi bana bakıyor ama şurayı susturamıyor. Oradakilerin hepsini dışarı çıkartsın. Burası sohbet yeri değil'' diyerek tepki gösterdi.