Otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 28 arttı

Otomotiv Sanayii Derneği, Ocak-Nisan 2021 dönemine ilişkin üretim, ihracat adetleri ve pazar verilerini açıkladı.

Hakan Akarsu

Türkiye otomotiv sanayisine yön veren 14 üyesiyle sektörün çatı kuruluşu olan Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), ocak-nisan dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Geçen yıl pandemi tedbirleri kapsamında otomotiv sanayinin üretimine büyük ölçüde ara vermesi nedeniyle oluşan baz etkisi, 2021 yılı ocak-nisan döneminin artış oranlarına yansıdı. Buna göre, yılın ilk dört ayında toplam otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 28 artarak 415 bin 187 adet, otomobil üretimi yüzde 18 artarak 288 bin 211 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemde, otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 69 olarak gerçekleşti. 

TİCARİ ARAÇ ÜRETİMİNDE YÜZDE 52 ARTIŞ

Ocak-nisan döneminde ticari araç üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 52 artış gösterdi. Bu dönemde, ağır ticari araç grubunda üretim yüzde 89 artarken, hafif ticari araç grubunda üretim yüzde 49 arttı. Bu dönemde, toplam ticari araç üretimi 162 bin 976 adet olarak gerçekleşti. Pazara bakıldığında ise ocak-nisan döneminde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla ticari araç pazarı yüzde 93, hafif ticari araç pazarı yüzde 88 ve ağır ticari araç pazarı yüzde 124 arttı. 

Ocak-nisan döneminde toplam pazar geçen yıla göre yüzde 74 artarak 271 bin 173 adet düzeyinde gerçekleşti. Bu dönemde otomobil pazarı ise yüzde 69 oranında arttı ve 204 bin 839 adet oldu. Son 10 yıllık ortalamalar dikkate alındığında, 2021 Ocak-Nisan döneminde toplam pazar yüzde 23, otomobil pazarı yüzde 30, hafif ticari araç pazarı yüzde 6, kamyon pazarı yüzde 11 oranında artarken otobüs pazarı yüzde 33, midibüs pazarı ise yüzde 55 oranında azaldı. Bu dönemde, otomobil satışlarındaki yerli araç payı yüzde 39 olurken, hafif ticari araç pazarında yerli araç payı yüzde 54 olarak gerçekleşti.

Yılın ilk dört ayını kapsayan dönemde otomotiv ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre adet bazında yüzde 18 artarak 339 bin 197 adet olarak gerçekleşti. Otomobil ihracatı ise yüzde 6 oranında artarak 212 bin 56 adet oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, otomotiv sanayi ihracatı ocak-nisan döneminde toplam ihracattan aldığı yüzde 15 pay ile ilk sıradaki yerini korudu.

HATCHBACK SINIFINA SUV HAVASI

Citroën, kompakt hatchback sınıfına iddialı bir giriş yapan yeni C4 modelini Türkiye’de 4 farklı motor ve 4 farklı donanım seçeneğiyle satışa sundu. Sahip olduğu özgün tasarımı, segmentinin ötesinde teknolojik özellikleri ve üst seviye konforuyla dikkatleri çeken yeni C4, Citroën’in 10. nesil kompakt hatchback modeli olarak yollara çıkıyor.

Yerden yüksek tasarımıyla modern ve güçlü bir duruş sergileyen yeni C4, SUV sınıfına özgü tasarım öğelerini bir hatchback otomobilin zarif ve dinamik karakteriyle harmanlıyor. Yeni C4, SUV standartlarına uygun yüksek sürüş pozisyonu ve geniş tekerlek çapı, güçlü hatları, enerjik görünümü, aerodinamik silueti, zengin kişiselleştirme seçenekleri ve iddialı teknolojik detaylarıyla adeta segmentinin kurallarını yeniden yazıyor. Citroën’e özgü Kademeli Hidrolik Destekli Süspansiyon Sistemi® süspansiyon teknolojisinin standart olarak yer aldığı yeni C4, Citroën Advanced Comfort programı kapsamında da sürüş konforunu maksimum seviyeye çıkarıyor. Sürüş konforunu 16 farklı yeni nesil sürüş destek sistemiyle tamamlayan yeni C4’ün sunduğu güvenlik teknolojileri arasında Citroën’de ilk kez uygulanan Acil Durum Çağrı Sistemi (e-call) de bulunuyor. 

Android Auto ve Apple CarPlay ile Connect Play gibi zengin bağlanabilirlik teknolojilerinin tümüne sahip olan C4’te ayrıca, Citroën Akıllı Tablet Desteği gibi çok özel yenilikler de yer alıyor. Ülkemizde yeni nesil Euro 6d uyumlu benzinli ve dizel motor seçenekleriyle tercih edilebilecek olan yeni C4, 219 bin TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunuluyor.

Citroën Genel Müdürü Selen Alkım, “Yeni C4, bir önceki nesline göre çok farklı bir otomobil. Tasarımı, teknolojisi, konforu ve yerden yüksekliğiyle hatchback sınıfına yepyeni bir soluk getiriyor. Hem SUV’ye göz kırpıyor hem de dört dörtlük bir Crossover formu taşıyor. Bu kapsamda, yeni C4’ün geniş bir kitleye hitap etmesini bekliyoruz. Rakip olarak, tüm B-SUV’leri ve C- Hatchback’leri kesinlikle hedefliyoruz. Aynı zamanda, tüm SUV kullanıcılarının da beğenisini kazanacağına ve ilgisini çekeceğine inanıyoruz. İlk olarak nisan ayında test araçlarımızı Türkiye’ye getirmiştik. Bu sayede, 100’den fazla test aracını bayilerimiz aracılığıyla 1000’e yakın Citroën müşterisine tam kapanma döneminden hemen önce test ettirdik. Bugün itibarıyla da resmen satışa sunmuş olduk. Kapanma döneminin bitimine kadar yeni C4 için gelen talepleri toplayacağız. Mayısın son haftasıyla birlikte ilk teslimatlarımız başlayacak. Aynı zamanda, müşterilerimize bütün satış seçeneklerini sunmak adına kapanma döneminde online rezervasyon imkânı da sunuyoruz. Yeni C4’ün özellikleri ve rekabetçi fiyatıyla iddialı bir model olacağına inancımız tam” değerlendirmesinde bulundu.

2021 ULUSLARARASI VAN ÖDÜLÜ OPEL VİVARO-E’YE 

Maksimum verimliliğin akıllı Alman teknolojileriyle buluştuğu Opel Vivaro-e, “2021 Uluslararası Yılın Vanı” ödülünü kazandı. Her yıl geleneksel olarak düzenlenen ve Avrupalı uzman gazetecilerin seçimiyle belirlenen ödülde Vivaro-e; sıfır emisyonlu elektrikli motoru, beklentileri karşılayan yükleme kapasitesi, 300 km’yi geçen menzile sahip bataryası ve sahip olduğu üstün elektronik donanımlarıyla ödüle layık görüldü. Konuyu değerlendiren Lohscheller, “Vivaro-e sıfır emisyonla, içten yanmalı versiyonlarla aynı kargo kapasitesini kullanıma sunuyor. Saygın “Yılın Uluslararası Vanı” ödülü, bir anlamda bunun teyidi niteliğini taşıyor. Bu ödülü aldığımız için çok mutluyuz ve jüriye oyları için teşekkür ederiz” ifadelerini kullandı. 

FABİA ARTTIRILMIŞ GÜVENLİK VE KONFORLA GELİYOR

Skoda, B segmentindeki modeli Fabia’nın dördüncü neslini online olarak tanıttı. Segmenti içerisinde ölçülerine göre en geniş otomobil olan Fabia, arttırılmış konfor özellikleri, birçok gelişmiş güvenlik ve asistan sistemleriyle birlikte satışa çıkacak.  Skoda Fabia’daki konsol tasarımının Octavia’dakine benzediğini görebiliyoruz. Üstelik iki kollu direksiyonun tasarımı büyük kardeşiyle bire bir aynı. Bu direksiyonun hemen arkasındaysa giriş seviyesinde 3.5 inç ekrana sahip, üst paketlerden itibarense tamamen dijital 10.2 inç gösterge panelini görüyoruz. Konsolun merkezindeyse standart olarak 6.8 inç olarak gelen ya da opsiyonel olarak 9.2 inç boyutuna yükseltilebilen multimedya ekranı bulunuyor. Orta konsoldaysa vites kolunun hemen önünde kablosuz akıllı telefon şarj ünitesi mevcut. Ayrıca geleneksel el freni kolu da varlığını sürdürüyor.  Fabia, yeni platformun etkisiyle pek çok güvenlik ve sürücü asistan sistemiyle geliyor. Kompakt modelde çoğu standart olmak üzere  9 hava yastığı bulunuyor. Ayrıca bu modelde ilk kez, tüm yolcu koltuklarında çocuk koltuğu için ISOFIX ve top tether adı verilen ek bağlantı noktası var. 

Otonom sürüş fonksiyonları kazandıran Travel Assist paketi de opsiyon listesinde olduğu Fabia’da 12 tanesi tamamen yeni olmak üzere toplamda 43 adet Simply Clever çözümü bulunuyor. Dikiz aynasına eklenen USB-C girişi, çıkarılabilir bardaklıklar, panoramik cam tavan için çıkarılabilir perde, yükleme eşiği koruması, arka koltuk okuma ışığı ve ön koltuk sırtlarında bulunan akıllı telefon cepleri bunlar arasında yer alıyor.

Yeni nesil Skoda Fabia daha fazla motor seçeneğiyle birlikte düşük yakıt tüketimi sunacak. Fabia’da EVO nesil beş motor seçeneği yer alacak. 1 litre ve 1.5 litre hacminde. 3 silindirli 1 litre motorlar, 65 beygir, 80 beygir, 95 beygir ve 110 beygir güçlerinde tercih edilebilecek. 1.5 litrelik dört silindirli motor ise 150 beygir güçe sahip olacak. Yeni Fabia motor seçeneklerine göre 5 ileri manuel, 6 ileri manuel ve 7 ileri DSG çift kavramalı otomatik şanzımanla eşleştirilebilecek.