Otomotiv alarm verdi: Kayıplar yüzde 20'yi aşabilir

Otomotiv pazarı, kur ve faizlerdeki artış ile 3 aşamalı ÖTV sisteminin yarattığı negatif yansımasıyla 7 ayda yüzde 16 küçüldü. Geçtiğimiz yıl temmuz ayında Türkiye’de 82 bin 297 adet otomobil ve hafif ticari araç satılırken, resmi olmayan rakamlara göre bu sayı 2018'in temmuzunda 53-55 binlere geriledi.

cumhuriyet.com.tr

Türkiye’de ekonominin lokomotifi olan otomotiv sektöründe işler her geçen gün daha kötüye gitmeye başladı.

Hürriyet'ten Emre Özpeynirci'nin haberine göre, sektör yetkilileri, kur ve faizlerde yaşanan hızla artışa, matraha dayalı ÖTV sisteminin yarattığı negatif yansıma da eklenince, haziranda yüzde 40 daralan otomotiv pazarının, temmuz ayında da geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 35’in üzerinde kayıp yaşadığını belirtiyor. Yıl başından bu yana yaşanan düşüşün ise yüzde 16’ya ulaştığını ifade edilirken, geçtiğimiz yıl temmuz ayında Türkiye’de 82 bin 297 adet otomobil ve hafif ticari araç satılırken, resmi olmayan rakamlara göre bu sayının bu temmuzda 53-55 binlere gerilediği söyleniyor. Bu da ocak-temmuz döneminde toplam satışların geçtiğimiz yıla göre yüzde 16 düşerek yaklaşık 406 bin adede gerilediğini ortaya koyuyor. Geçen yıl ilk 7 ayda 483 bin 455 adet otomobil ve hafif ticari araç satılmıştı.

'AĞUSTOS'TA PROBLEMLER ARTACAK'

Bazı sektör temsilcileri, yeni ekonomi yönetimi tarafından acil önlem alınmazsa kayıpların artarak devam edeceğini ve istihdam kayıplarının yaşanacağı uyarısında bulunuyor. Ağustos ayının yarısının da tatil olduğu için problemlerin artacağını kaydeden temsilciler, “9 günlük bayram tatili ve diğer tatiller eklendiğinde ağustosun resmen yarısı yok. Bu da satışların daha fazla düşmesine yol açacak. Geçen yıl ağustosta 72 bin 536 adet otomobil ve hafif ticari araç satılırken, yarısı olmayan bu ağustosta satışlar 40 bin adedin altına gerileyebilir. Bu da ağustos sonunda 8 aylık kaybın yüzde 20’yi aşmasına yol açacaktır” yorumunu yaptı.

 EN ACİL KONU ÖTV SİSTEMİ

Yetkililer, en acil ele alınması gereken konunun yeni sistemdeki 3 aşamalı ÖTV eşikleri güncellenmesi olduğunu belirtiyor. Türkiye'de satılan araç modelleri içinde ilk basamak olan 46 bin TL eşiğindeki yüzde 45 ÖTV’ye tabi aracın neredeyse kalmaması nedeniyle, 46 bin TL ve üst eşiklerinin hiç geç kalmadan güncellenmesi gerektiği ve bunun pazarı bir nebze hareketlendireceği ifade ediliyor. Aksi takdirde haziran ve temmuzda yüzde 40’lara dayanan düşüşler tüm yıl için geçerli olabileceği belirtiliyor.

Araç satışlarında etkili olan bir diğer önemli husus ise taşıt kredilerine ulaşım ve faiz oranları. Yetkililer bu konuda değişiklik ihtiyacının nedenini şu şekilde açıklıyor:

''Toplam satışlar içinde kredi kullanım oranları segmentine bağlı olarak yüzde 70 ‘lere kadar çıkıyor. İki ayrı açıdan bakmak gerek, biri kredi için peşinat sınırının biraz daha yükseltilmesi (yakın zamanda bu sınır 100.000 TL’ye çıkarılmış olsa da bugünkü döviz kurlarından dolayı halen yetmemekte), ikincisi ise verilen kredi süresi. 2013 yılından bu yana taşıt kredileri 48 ay ile sınırlandırılmış durumda, bugünkü fiyat seviyelerinde 48 ay sürenin en az 60 aya çıkartılması perakende tüketicileri için son derece önemli. İnce ayarlar ile sektöre biraz da olsa katkı sağlayacağına inandığımız bir konu taşıt kredilerindeki düzenlemeler.”

HÜKÜMETİN VERGİ GELİRLERİ DE DÜŞÜYOR

Geçtiğimiz haftalarda otomotiv pazarında acil alınması gereken önlemler hakkında görüşlerini paylaşan Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün, “ÖTV’de matrahın güncellenmesi, kredi vadelerinin 60 aya çıkartılması ve ticari araçların kiralanması gibi önlemleri sürekli gündeme getiriyoruz. Ama asıl önemli olan otomotiv pazarı daraldıkça hükümetin vergi gelirleri de ciddi şekilde düşüyor. Böyle devam ederse yıl sonunda Maliye’nin toplayacağı vergi gelirlerinde önemli bir gerileme olacak. Bu yüzden otomotiv sektörüne bu açıdan bakıp önlemlerin buna göre değerlendirilmesi gerekiyor” yorumunu yaptı.

BAŞKANLAR VE YÖNETİM KURULLARI İLK KEZ TOPLANDI

Kötü zamanlardan geçen otomotiv sektörünün en büyük çatı örgütleri geçtiğimiz cuma günü Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün’ün ev sahipliğinde bir araya geldi. Bugüne kadar çoğunlukla genel sekreter veya koordinatör düzeyinde bir araya gelen bu örgütler ilk kez başkanlar ve yönetim kurulu düzeyinde görüşüp, sektörün sorunlarını ve geleceğini masaya yatırdı. Gün içinde Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Baran Çelik ile sanayi alanındaki sorunları ve gelişmeleri görüşen Yenigün, Otomotiv Distribötürleri Derneği (ODD) Başkanı Ali Bilaloğlu, Otomotiv Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER) Başkanı Murat Şahsuvaroğlu ve Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) İnan Ekici ile de iç pazardaki sorunları tartıştı. Görüşmelere derneklerin yönetim kurulu üyeleri de katıldı.

TEMMUZDA EN FAZLA İHRACAT OTOMOTİVDE

Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin ( TİM ) verilerine göre, temmuz ayında sektörel bazda en fazla ihracatı 2,8 milyar dolarla yine otomotiv endüstrisi gerçekleştirdi. Sektörün ihracatı, temmuzda bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13,8 arttı.