Otobüs yangınları korkutuyor

Uzmanlar, merdiven altı tamirhanelerin yangınlara davetiye çıkardığını söyledi

KÜBRA KÖKLÜ

TEM otoyolu Edirne istikametinde seyir halinde iken yanan halk otobüsü küle döndü. Önceki gün gece saatlerinde içinde sürücüden başka kimsenin bulunmadığı otobüs bir anda alevler içinde kaldı. Sürücünün yara almadan kurtulduğu otobüsün yanma nedenine ilişkin inceleme başlatıldı.

Türkiye’nin çeşitli noktaları son zamanlarda art arda yaşanan yangınlar şehirlerarası otobüs taşımacılığının güvenliği konusunda soru işaretlerine neden oldu. Yangınların orjinal araçlara müdahale edilerek kablo döşenmesi, 10 numara yağ, kaçak mazot kullanımı,araçlarda yangın uyarı ve önleme sisteminin bulunmamasından kaynaklandığına dikkat çeken uzmanlar, sıkı denetimlerle yangın ve kazaların önüne geçilebileceği uyarısında bulundu.
Türkiye’nin çeşitli noktalarından son bir ayda 6 otobüs yangını yaşandı. Balıkesir’de 2 Ağustos’a seyir halinde bir otobüste çıkan yangında ikisi çocuk 5 kişi yaşamını yitirdi. Manisa, Muğla, Mersin ve Bolu’da yolcu otobüslerinde yangınlar çıktı. Son olarak önceki akşam İstanbul Gaziosmanpaşa TEM Otoyolu Metris kavşağı mevkiinde seyir halindeki bir özel halk otobüsü yandı. İçinde yolcu bulunmayan otobüsten şoför yara almadan kurtuldu. Uzmanlar, otobüs yangınlarının çıkış nedenlerini ve alınabilecek önlemleri Cumhuriyet’e anlattı.

‘İmalathaneler kapatılsın’
- Makine Mühendisleri Odası Motorlu Araçlar Komisyonu üyesi Alpay Lök: Almanya’da otobüslere yılda 3 kere mauyene yapılıyor. Türkiye’de tek bir muayene yeterli görülüyor. Tek bir muayene ile detaylı denetim yapılamaz. Kendilerini tamir edilmemesi gereken parçaları tamir etmeye ve aracın üzerinde her türlü değişikliği yapmaya “yetkin” gören merdiven altı tamirciler, aracın tip onayını düşürecek müdahaleler yapıyorlar. Yeni nesil motorlarda 10 numara yağ kullanırsanız aşırı ısınmadan dolayı motorlardaki yangın önleme sistemi devreye girer. Motor bloke olur ve sürücüyü durması konusunda uyarır. AdBlue sıvısını kullanmayı gereksiz hale getiren AdBlue Emülatörü gibi aldatıcı cihazlar takan merdiven altı tamirciler, bir adım daha ötesinde bu araçlara 10 numara yağ yakıt sistemi takıyor. Araç muayenesi öncesi bu tadilatlar sökülür, sonrasında da tekrar takılır. Bu yapılanlar yüzünden yolcu otobüslerinde yangınlar meydana geliyor.

‘Televizyonlar kaldırılsın’
- Trafik güvenliği uzmanı Dr. Suat Sarı: Otobüslerde kullanılan standart dışı veya 2. el ekipmanın, koltuk düzeni, koltukarkası TV sistemi ve 10 numara yağ kullanımını yangın riskini artırıyor. Koltuk arkası TV sistemleri elektrik sistemine yük getiriyor. Bu eklemeler sonrası, otobüs elektrik kabloları merdiven altı firmalar tarafından standart dışı kesit ve izolasyona sahip kablolar ve sigortalarla değiştiriliyor. Böylece ilave yükler ile bu kablolar aşırı ısınıyor, sigortalar çalışmıyor ve yangına yol açıyor.
- TMMOB Makina Mühendisleri Odası Başkanı Yunus Yener: 2015’ten beri ülkemizde üretilip yurtdışına gönderilen araçların hepsinde yangın uyarı ve önleme sistemi var. Türkiye’de ise yangın önleme sistemi bu yıl yürürlüğe girmesi gerekirken 2020’ye ertelendi. Tüm araçlarda bulunması gereken yangın alarm sisteminin araçta olmadığında hafif kusurlu sayılarak yola çıkmasına izin veriliyor. Yangın uyarı ve önleme sistemi olmayan araçları merdiven altı atölyelerde orjinalliği bozuluyor. Bu yüzden de yangınlar kaçınılmaz hale geliyor. 

 

YANGINLARIN NEDENLERİ:
- 10 numara yağ

-  Araçların orjinalliğine müdahale ederek kablo döşenmesi.
-  Standart dışı 2. el ekipman.
- Yangın uyarı ve önleme alarmlarının olmaması veya devre dışı bırakılması.
- Tatil dönemlerinde araçlara bakım yapılmadan çok fazla sefer yaptırılması.