Otel seçer gibi doktor seçiliyor

Dr. Güray Kılıç, “Sağlıktaki ihlaller çılgınca delinmiş durumda. Bir yanda televizyonlara çıkıp konuşan hekimlerden etkilenip ilaçlarını bırakan, aşı karşıtı hastalar, diğer yanda tanıtımdaki anormal uygulamalar. Sağlıktaki ticarileşme ve çürüme atmosferi üzerinden bu işler yürüyor. Bunlar etik değil” dedi.

Sibel Bahçetepe

Son günlerde özellikle plastik cerrahi, kadın doğum, obezite cerrahisi, dermatoloji, medikal estetik gibi alanlarda reklamlar giderek arttı. Sosyal medya platformlarında açılan sayfalarda hekimlere yıldız verilerek puanlama yapılması, ameliyat görüntülerinin yayımlaması, hastanın tedavi öncesi ve sonrası durumlarının paylaşılması, sağlıkta etik dışı reklam tartışmasını yeniden gündeme getirdi. 

“Sağlıkta reklam olmaz” diyen Dr. Güray Kılıç, “Bir yandan televizyonlara çıkıp konuşan hekimlerden etkilenip ilaçlarını bırakan, tedavileri reddeden, aşı karşıtı hastalar, diğer yandan tanıtımdaki sosyal medyadaki anormal uygulamalar yaygın. Sağlıktaki ticarileşme ve çürüme atmosferi üzerinden bu işler yürütülüyor. Reklamlar çığırından çıktı. Sağlıktaki ticarileşme olunca bunu kontrol etmek de çok kolay olmuyor” dedi. 

ÖNCESİ SONRASI

İstanbul Tabip Odası yönetim kurulu üyesi Dr. Kılıç, sağlığın ticarileşmesi ile beraber reklam sürecinin de önünün açıldığını anımsatarak “Tanıtım meselesi ile reklam arasındaki sınır tamamen aradan kalktı. Ve giderek de sağlık hizmetini çürüten bir yere gitti” diye konuştu. 

Bu durumun birkaç boyutunun olduğuna değinen Kılıç, “Birincisi hastaların ve sağlık hizmeti alan yurttaşlarımızın haklarına tecavüz var. Özellikle sosyal medya ortamında inanılmaz bir kirlilik var. Özellikle estetik cerrahi alanında hastaların vücut bütünlüğünü yansıtan (hastanın rızası olabilir ya da olmayabilir) öncesi ve sonrası resimler konuluyor. Rıza olsa da belli organların yansıtılması yanlış. Oysa gayet açık yapılıyor ve inanılmaz” dedi. 

Yeni çıkan bir yöntemin yararları ve zararları gibi konular hakkında bilgi aktarılmasının olabileceğini anlatan Kılıç, “Burada bir işi yalnızca kendisinin yaptığını ya da ‘en iyi’ kendisinin yaptığını söylememeli. Bu etik değil. Yasalarımız da buna izin vermiyor zaten...” diye konuştu.

EN VE İLK KAVRAMLARI

Hastane tanıtımlarının abartılı olmaması gerektiğini vurgulayan Güray Kılıç şöyle konuştu: 

“Hastanenin adı açık açık veriliyor, bu abartı içerir. ‘En ve ilk’ kavramları kullanamaz. ‘En çok’, ‘en iyi’, ‘en yagın’ ve ‘ilk’ gibi kelimeler yapılan işi anlatılırken kullanılamaz. Aslında bir hekim yalnızca uzmanlık alanını, çalışma saatlerini ve adresini bildirebilir. Başka bir şey yapamaz, tanıtım denen budur. Reklamlar televizyon, gazete yayımlarının yanı sıra sosyal medyada da yapılıyor.” 

SAĞLIKTA TANITIM İHLALLERİ

TTB ve İstanbul Tabip Odası, 17 Kasım’da saat 09.00 - 17.00 arası Cağaloğlu’ndaki İstanbul Tabip Odası’nda “Sağlık Hizmetinde Tanıtım İhlalleri - Sınırlar” konulu bir sempozyum yapacak. “Hekimlik mesleği / sağlık hizmeti tanıtımında etik kurallar”, “Hekimlik mesleğinde / sağlık hizmetinde tanıtım, bilgilendirme” konulu konuşmaların yapılacağı sempozyuma Sağlık Bakanlığı’ndan da bir temsilci katılacak. 

HEKİM UYARILIYOR

İnternet ortamında yapılan reklamlara dikkat çeken Güray Kılıç, “Özel gruplar, kulüpler oluşturulmuş durumda. Örneğin kadın, doktor gibi kulüpler var. Bu internet siteleri, aynı yemek sepetleri gibi hekimleri bir program kapsamına alıyor ve onların tüm iletişim bilgilerini alıyor, yıldız veriyor, hasta yorumları yayımlıyor. Bir kısmı hekimlerin bilgisi dışında yapılıyor. Olumlu veya olumsuz yorum da olsa bu kabul edilemez. Otel seçer gibi hekim seçiliyor” dedi. Sağlıktaki ihlallerin çılgın boyutta olduğunu kaydeden Kılıç, özetle şunları dile getirdi:

“İstanbul Tabip Odası’nın Özel Hekimlik Bürosu, sosyal medya ortamını tarıyor ve tespitlere göre hekimlere uyarıda bulunuyor. Tabip odası olarak birkaç hekime cezalar verdik, meslekten mene varana dek. Ama asıl güç Sağlık Bakanlığı. Bu konuda da denetim eksikliği var. Çünkü bizim muayeneyi, tıp merkezini kapatma gibi yetkilerimiz yok. Sağlık ticarileşince sosyal medyadaki ortamındaki anormal uygulamalar da arttı, reklam da kontrolsüzleşti.”