Online alışverişin sosyal kahramanları
Her ticaret kâr amacıyla yapılmıyor. Hatta öyle alışverişler, toplumsal fayda odaklı öyle e-ticaret girişimleri var ki, kimilerinin hayatını değiştiriyor.
NECDET ÇALIŞKAN‘Tüketim çılgınlığına alternatif online alışveriş olur mu?’ sorusuna, ‘Bu alışverişler herkese kazandırıyor’ cevabını veren yeni nesil sosyal girişimleri bir araya getirdik.
1- Değiştirdik:
“Senin ihtiyacın olmayan bir ürüne, başkasının ihtiyacı olabilir” mesajı ile kurulan degistirdik. com’da yapılan online alışverişlerde para geçmiyor. Sitede, ihtiyaç fazlası olan ürünler, “Değiş Tokuş, Bedelsiz ve Aranılan Ürünler” olmak üzere üç ayrı kategoride potansiyel alıcılara sunuluyor. E-ticaret ile hibe yaklaşımını birleştiren platformun Android ve iOS uygulamaları üzerinden mesafe bazlı arama da yapılabiliyor. Platform, aşırı tüketim kültürüne alternatif bir alışveriş modeli oluşturmayı hedefliyor"
2-Yuvarla:
Online alışverişlerdeki küsuratlı sepet tutarlarını yukarıya yuvarlayan Yuvarla.org ile kullanıcılar aradaki farkı seçtikleri sivil toplum kuruluşuna online olarak bağışlayabiliyor. 20’ye yakın marka ve e-ticaret sitesiyle işbirliği yapan Yuvarla’da 14 farklı STK’ye bağış yapılabiliyor.
3-Gıvın:
Kullanmadığınız eşyalarınızı satarak ya da sosyal fayda amaçlı bir alışveriş yaparak eğitime destek olmak için kurulan Givin, kullanıcıların fazlalık olarak duran eşyalarının satış geliriyle eğitim STK’lerine destek oluyor. İlk ayında kullanıcılar 30 bin liralık eşyayı geliri bağışlanmak üzere Givin’de satışa çıkarmış. Satışa çıkarılan eşyalardan 5 bin liralık alışveriş yapılmış. Gelir TEGV, TOG, Koruncuk ve Tohum Otizm vakıfları için bağışa dönüşmüş. iOS ve Android uygulamaları olan Givin, “modern kahramanlar topluluğu” yaratmayı hedefliyor.
4-İhtiyaç haritası:
Türkiye genelinde ihtiyaç sahipleriyle bu ihtiyaçlara yanıt verebilecek kişi ve kurumları bir araya getiren online bir platform olan ihtiyacharitasi.org, Türkiye’nin tüm şehirlerine ulaşmış. İhtiyaçları adres bazlı olarak haritalayan online platformda ihtiyaçlar, sahipleri ya da gönüllüler tarafından sisteme giriliyor. Sitede bulunan interaktif harita üzerinden konum ve kategori bazlı olarak ihtiyaçlar görülebiliyor.
5-Askıda ne var?
Üniversite öğrencilerine yemek, kıyafet, tiyatro bileti, konser bileti, kitap, yurtdışı staj gibi ürün ve hizmetlerin ücretsiz sunulmasını sağlayan bir sosyal girişim. Gönüllüler öğrenciler için askıya yemek bırakabilirken, markalar da destek için ürün ve hizmetlerini askıya bırakabiliyor.
HAFTANIN ÜRÜNÜ Xiaomi Redmi Note 4X ve Mi Note 2 Çinli akıllı telefon üreticisi Xiaomi’nin yeni orta segment telefonu, Xiaomi Redmi Note 4X ve Mi Note ailesinin üçüncü üyesi Xiaomi Mi Note 2, Türkiye pazarına sunuldu. E-ticaret platformu n11.com’da satışa çıkan Redmi Note 4X, 5.5 inç ekran, 13 MP ana kamera, 3/4 GB RAM, 32/64 GB dahili depolama alanı, çift sim kart, parmak izi okuma, 4100 mAh batarya gibi özelliklerle geliyor. Xiaomi Mi Note 2 ise Snapdragon 821 işlemci, 6 GB RAM, 5.7 inç boyutlu OLED ekran özelliklerini sunuyor. HAFTANIN UYGULAMASI NearBy Sosyal medya hesabı olmayanlar için geliştirilen sosyalleşme uygulaması NearBy, kullanıcılara akıllı telefonları üzerinden etraflarındaki kişilerin sosyal medya paylaşımlarını gösteriyor. Lokasyon bazlı keşif uygulaması NearBy’da arama mesafesi belirlenebiliyor, harita üzerinden Twitter ve Instagram paylaşımları takip edilebiliyor. HAFTANIN TRENDİ Türkiye 2016’da e-ticarete 30 milyar TL harcadı Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD), 2016 yılı “Bilgi ve İletişim Teknoloji Sektörü Pazar Verileri” ve “Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü” raporlarını açıkladı. Buna göre Türkiye bilişim pazarının büyüklüğü 2016’da TL bazında yüzde 14.4 büyümeyle 94.3 milyar TL’ye, dolar bazında ise 31.2 milyar dolara çıktı. Raporda, pazarın bu yıl dolar bazında yüzde 5 ile yüzde 10 arasında küçüleceği tahmin edildi. Türkiye e-ticaret sektörünün büyüklüğü ise 2016’da yüzde 24 artışla 30.8 milyar TL’ye çıktı. Dolar bazında pazar yüzde 13’lük büyümeyle 10.2 milyar dolara erişti.
|