Ölüm hatları

Tren yanlış hattaydı, sinyalizasyon olmadığı için kimse fark etmedi.

Alican Uludağ
<video:1170532>

 

Ankara’da, 9 kişinin yaşamını yitirdiği tren kazasına ilişkin soruşturmada, kar yağışı nedeniyle aracını çalıştıramadığı için Ankara Tren Garı’na gidemeyen ve bu sayede kazadan kurtulan Ahmet Turan Demir, tanık olarak ifade verdi. Kazanın neden olduğuna ilişkin soruya Demir, “Kazanın sebebi bana göre yüksek hızlı trenin (YHT) ilk hareket noktasından, hareket etmeden önce, Hat 1’den değil, Hat 2’den gönderilmesidir. Bu yanlış hattan gitme durumunun fark edilip engellenecek herhangi bir otomasyon sisteminin Sincan çıkışına kadar olmamasından dolayıdır” yanıtını verdi.

<haber-dikey:1192329,1185547,1171817, 1171529>


22 yıldır TCDD’de makinist olarak görev yaptığını belirten Demir’e ifade sırasında emniyet görevlileri, “Tren kazasının size göre sebebi nedir” diye sordu. Ankara’dan Sincan’a giden trenler için iki hat olduğunu anlatan Demir, Hat-1’in Ankara’dan Sincan istikametine, Hat 2’nin ise Sincan’dan Ankara merkeze dönüş olduğunu kaydetti. Bu kaidenin tren veya elektrik arızası gibi istisnai bir durum olmadığı sürece değişmediğine dikkat çeken Demir, şöyle konuştu:

Fark etse de başka hatta alamaz

“Tren, gardan hareket etmeden önce makasçı olarak görev yapan personele hareket memuru tarafından talimat verilir ve hareket edecek olan tren gideceği istikamete göre uygun olan hatta alınması için makaslar ayarlanır. Ankara Gar’dan Hat 1 ve Hat 2, herhangi bir hatta giren tren, Esenkent durağına kadar sinyalizasyon sistemi olmadığı için girdiği hattan başka bir hatta geçiş yapamaz. Bahse konu kaza da trenin gitmesi gereken yol olan Hat 1’de değil, dönüş istikAmeti olan Hat 2’de olmasından dolayıdır. Makinist Esenkent durağına kadar sinyalizasyon sistemi olmadığı için aynı hattan gelen başka bir trenin olup olmadığını fark edemez; fark etse dahi treni başka bir hatta alamaz. Yaşanan bu kazanın sebebi, bana göre, YHT’nin ilk hareket noktasından hareket etmeden önce Hat 1’den değil, Hat 2’den gönderilmesidir ve bu yanlış hattan gitme durumunun fark edilip engellenecek herhangi bir otomasyon sisteminin Sincan çıkışına kadar olmamasından dolayıdır.”