New York'ta Gıda Fuarı
New York'ta düzenlenen "Summer 2009 Fancy Food" Gıda Fuarı'nda bu yıl Türkiye'yi 33 firma temsil ediyor. Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreteri Sezmen Alper "Bütün dünyanın ve özellikle Amerikan pazarının içinde bulunduğu krize rağmen böyle bir katılım bizim için başarı" dedi.
cumhuriyet.com.trABD'nin New York kentinde düzenlenen ''Summer 2009 Fancy Food & Confection Show-2009 Yaz Gıda ve Şekerleme Fuarı''na bu yıl 33 Türk firması katılıyor. New York'un ünlü Jacob K. Javits Kongre Merkezinde 3 gün sürecek fuarda, toplam 380 metrekarelik bir alanda Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu ile Fındık Tanıtım Grubu'nun yanı sıra gıda sektöründen 33 Türk firması yer alıyor.
Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreteri Sezmen Alper fuarın ilk gününde yaptığı açıklamada, 15 yıldan beri bu fuara katıldıklarını, eskiye bakıldığında fuara katılan Türk firmalarının sayısının arttığını belirtti. Alper ''Bütün dünyanın ve özellikle Amerikan pazarının içinde bulunduğu krize rağmen böyle bir katılım bizim için başarı, ekonomik kriz ortamlarında mal satmak için çok daha fazla çalışmanız ve bu tür fuarlara çok daha fazla katılmanız lazım, biz de bunu yapmaya çalışıyoruz'' dedi.
Bu yıl fuara katılan Türk firmalarının çoğunluğunun küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ) olduğunu belirten Alper, Amerika pazarının dünyada önemli olduğunu, Türk firmalarının bu pazardaki paylarının düşük olduğunu ve bu payın artması gerekli olduğunu ifade etti.
Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü Şube Müdürü Murat Yazıcı da ABD'nin Türkiye'nin hedef olarak belirlediği 4-5 pazardan biri olduğunu, Müsteşarlığın da bu fuara katılan firmalara destekte bulunduğunu anlattı.
Yazıcı, şöyle konuştu: ''Kriz ortamında kabuğumuza çekilmek değil, dışa açılmak çok daha önemli, başka ülkelerin bıraktıkları payları Türkiye'nin alabilmesi açısından elimizden gelen çabayı gösteriyoruz. Türkiye'nin özellikle tarım ürünlerindeki potansiyelini düşündüğünüzde kriz ortamı bizim için büyük bir fırsat, ama tabii doğru yerde doğru pazarlama tekniklerinde bulunmak lazım, doğru tasarımla ve kaliteyle ürün satmak her zaman kazandırır.''
'Türkiye zeytin ve zeytinyağının anayurdu'
Son 4-5 yılda Türkiye'deki zeytin ağacı dikimin inanılmaz boyutlara ulaştığını da belirten Yazıcı, yeni dikimlerle birlikte Türkiye'de 150 milyon zeytin ağacının bulunduğunu ve 2-3 yıl içinde Türkiye'nin İspanya'dan sonra dünyanın en büyük ikinci zeytin üreticisi konumuna gelebileceğini söyledi.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçı Birlikleri Şube Müdürü Aynur Danacı da fuara ''Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi'' olarak 2. kez katıldıklarını, Komite'nin yurtdışında Türk zeytin ve zeytinyağının imajını oluşturmak için 2 yıl önce kurulduğunu anlattı. Komite'nin faaliyetlerini yurtiçine de taşıyacağını anlatan Danacı, bu fuarda zeytin, zeytinyağı ve zeytin ezmesini tanıttıklarını anlattı.
ABD'de aşırı şişmanlık sorunu olduğunu belirten Danacı, zeytinyağının son derece sağlıklı bir besin olduğunu ve Amerikalılar'a Akdeniz diyetini anlatan bir kitapçık da hazırladıklarını söyledi. İlk günün son derece yoğun geçtiğini söyleyen Danacı, fuardan son derece ümitli olduğunu, ekonomik krizin ihracatı biraz duraksatmış olsa da Türk zeytin ve zeytinyağının ABD pazarı için son derece iyi bir pazar olduğunu vurguladı.
''Türkiye zeytin ve zeytinyağının anayurdu'' diyen Danacı, Türiye'nin dünyaya bunu göstermesi gerektiğini söyledi. ABD'de Türkiye'nin iyi tanındığını da belirten Danacı, Amerikalılar'ın gün boyu ürünlerine yoğun ilgi gösterdiklerini ve çok beğendiklerini söyledi.
Türkiye'nin AB'ye dökme zeytin sattığı için eleştiriye maruz kaldığını belirten Danacı, bunun nedeninin ise AB ülkelerinin Türkiye'ye bu konuda ''gizli bir engel'' ve kota koyduğunu, Türk ihracatçılarının da tercih etmeseler de AB'ye mal satabilmek için vergiye maruz kalmayan dökme zeytin ve zeytinyağı satmak zorunda kaldıklarını kaydetti.
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi üyelerinden Davut Er de gazetecilere yaptığı açıklamada, Türkiye'nin kaliteli zeytin ve zeytinyağının olduğunu anlatmak için bu fuara geldiklerini, eskiden daha çok dökme olarak satılan zeytin ve zeytinyağının artık kendi markası ve ambalajıyla dünyada satıldığını söyledi.
'Türkiye'de zeytin ve zeytinyağı üretimi hızla artacak'
''Türkiye'de önümüzdeki yıllarda zeytin ve zeytinyağı üretiminin hızla artacağını düşünmekteyiz'' diye konuşan Er, Türkiye'deki doğal iklimden dolayı zeytin ve zeytinyağı ürünlerinin tat ve aromalarının son derece güzel olduğunu belirtti. Er, İtalyanların ve İspanyolların Türk zeytinyağının dökme olarak satın aldıklarını ve dünyaya pazarladıklarını bunun yerine Türk ürünlerinin kendi markasıyla dünyaya pazarlanmasını istediklerini de belirtti.
Son 3-4 yıldır Türkiye'deki aşırı kuraklıktan dolayı zeytin üretiminin düştüğünü belirten Er, ancak ilerki dönemde sulu tarımın da artmasıyla ve daha geniş alanlara zeytin ağacı dikilmesiyle üretimin artacağını söyledi.
Er, bir soru üzerine Türkiye'deki zeytin ve zeytinyağı üretimin komşu ülkelere bakıldığında oldukça az olduğunu ve Türkiye'de yılda kişi başına 1.5 kg olan zeytinyağı tüketimin Yunan adalarında kişi başına yıllık 25 kiloya çıktığını da bildirdi.
New York Başkonsolosu da fuarı ziyaret etti
New York Başkonsolosu Mehmet Samsar da gıda fuarına gelerek tüm Türk stantlarını gezdi. Samsar gazetecilerin soruları üzerine 3 yıldır bu fuarı ziyaret ettiğini, fuara ilk gün katılanlarının sayısının geçen yıla oranla oldukça iyi olduğunu, görüştüğü tüm Türk firma yetkililerinin de geçen yıla göre daha umutlu olduklarını ve gelecek yıl içinde krizden çıkmayı umut ettiklerini kendisine anlattıklarını söyledi.
Türk gıda ürünlerinin fuarda son derece ilgi çektiğini belirten Samsar, ABD'nin özellikle gıda sektöründe önemli bir pazar olduğunu ve Türk firmalarının da ABD'deki fuarlara katılmaları gerektiğini bildirdi. Samsar bir soru üzerine Türkiye markasının tarım, turizm, tekstil başta olmak üzere tüm dünyada artık daha iyi tanındığını belirtti.
New York Ticaret Ataşesi Mehmet Ali Erdem de ekonomik krize rağmen bu yıl Fancy Food fuarına katılan Türk firmalarının sayısında az da olsa bir atış olduğunu, Türk stantlarına da ilginin çok yoğun olduğunu kaydetti. Türk firmalarına fuarlara her yıl katılmalarını önerdiklerini belirten Erdem, ''Amerikalı alıcılar açısından devamlılık, kalıcılık çok önemli'' diye konuştu.
Gıda ürünleri ihracatının Türkiye'nin toplam ihracatı içerisindeki payının ve Türkiye'nin ABD'ye ihracatında gıda sektörünün payının yaklaşık yüzde 10 olduğunu belirten Erdem, iki ülke arasındaki mesafeye rağmen Türk gıda sektörünün ihracatta başarılı olduğunu ve pekçok Türk firmasının ABD'deki büyük gıda zincirlerine mal sattığını anlattı. ABD'de ofis ve mağaza açan firmaların Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın devlet yardımlarından da yararlandıklarını belirten Erdem, Türk gıda firmalarının ambalajlarının kalitesinin de giderek yükseldiğini belirtti.
Erdem bu fuarda Türk firmalarının bütün dünyadan gelen gıda firmalarının Amerikan pazarına girebilmek için hangi ürünleri nasıl ürettiğini, nasıl pazarladığını ve nasıl ambalajladığını gördüğünü, kendi alıcılarıyla görüştüğünü ve bu anlamda fuarın ABD'ye ürün satacak firmalar için eğitim aracı olduğunu söyledi.
Ege İhracatçı Birlikleri müdürlerinden Çiğdem Önsal da verdiği bilgide 1998'den beri Ege İhracatçıları Birlikleri olarak Türk firmalarının bu fuara milli katılımını sağladıklarını, o yıllarda 10 firmayı zor bulurken bu sayının zamanla çok arttığını belirtti.
ABD'nin farklı bölgelerinde yerleşik alıcılara yönelik olarak her yıl 3 ayrı kentte 55 yıldır aralıksız düzenlenen fuarın New York'ta düzenlenen bölümünde, 2 bin 500 Amerikalı ve yabancı firma yer alıyor. Toplam 70'i aşkın ülkeden gelen firmaların 140 bin ürününün tanıtılacağı ve 30 Haziran tarihinde sona erecek fuarı 20 bin alıcının ziyaret etmesi bekleniyor.