Mücella Yapıcı: ‘Kültür meşrulaştırma aracı’

Mimar Mücella Yapıcı, 6. Sanatçılar Kurultayı’nda ‘yok edilen ve dönüşen sanat mekânları’ üzerine konuştu. TMMOB üyesi Yapıcı, ‘Kültür sanat metalaşırken, mekânların tüketim nesnesi haline gelmesini de kolaylaştırıyor’ dedi.

Aslı Uluşahin / Cumhuriyet

Dün, İstanbul TMMOB Mimarlar Odası’nda düzenlenen 6. Sanatçılar Kurultayı’nda, “Yok Edilen ve Dönüşen Sanat Mekânları” başlıklı oturumda konuşan TMMOB üyesi mimar Mücella Yapıcı, kamusal mekânların, sanat kisvesi altında metalaştığını, ekonominin çarkı arasına itildiğini söyledi. Yapıcı, “Kültür sanat metalaşırken mekânların tüketim nesnesi haline gelmesini de kolaylaştırıyor” dedi.
Yapıcı, örnek olarak Haydarpaşa Garı, İstanbul Modern, Anterpo 5’te yapımı süren MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, santralistanbul, Zorlu Center ile Marmaray nedeniyle yıkımı konuşulan tarihi gar binalarını verdi.
Önlerine gelen yeni planda Haydarpaşa’nın otel değil, sergi salonu, kültür merkezine dönüştürülmesinin öngörüldüğünü söyleyen Yapıcı, böylece toplumun gözünde, garın dahil olduğu, Haydarpaşaport denilen projenin meşrulaştırılmaya çalışılacağını ifade etti.
Kültür en kolay meşrulaştırma aracı” diyen Yapıcı, İstanbul Modern ile Antero 5’teki MSGSÜ’nün müzesinin de Galataport için aynı anlayışa hizmet ettiğini aktardı. Yapıcı, Galataport’un iptali için açtıkları davayla hukuk süreci devam ederken Anrepo5’teki inşaatın hukuksuz olduğunu belirtti.
Haydarpaşa’nın ardından, Marmaray projesi nedeniyle yıkımı konuşulan tarihi gar binalarıyla ilgili benzer bir sürecin yaşandığını söyleyen Yapıcı, “Yıkılmasın, kültür merkezi olsun deniyor; hayır, onlar gar binalarıdır ve kamunun malı olarak gar olarak kalmalıdırlar” dedi.
Mücella Yapıcı, ilk elektrik binasının, kültür abidesine dönüşeceği savıyla Bilgi Üniversitesi’ne verilerek santralistanbul’un kurulduğunu anımsatarak, gelinen noktada, o alanda, yüz yıldır yaya geçidi olarak kullanılan köprü üzerine yurt yapısının inşa edilmeye başladığını aktardı.
Muhsin Ertuğrul Sahnesi için mücadele verdikleri Kongre Vadisi’nde, bugün, Dolmabahçe’ye kadar, Harbiye Açıkhava Sahnesi’nin de üzerini kapatan yeni bir planla karşı karşıya olduklarını söyleyen Yapıcı, “Eminim o da kültür ve sanat projesi olarak önümüze gelecek” diye konuştu.
Öte yandan AKM gibi sanat mekânlarının kamudan alınarak sanat etkinliklerinin Zorlu Center gibi mekânlara mecbur bırakıldığını vurgulayan Yapıcı, sözlerini, “Sistem, kentsel mekânları değiştirecek sosyoekonomik sisteme uygun vatandaşlar, emekçiler yaratmaya çalışıyor. Ne yazık ki bunu başarıyor. Gezi, birlikte olmazsak sorunları çözemeyeceğimizi gösterdi. Birlik olmazsak, yakında yerimiz fareler gibi şehrin altı olacak” uyarısıyla bitirdi.