Mobil cihaz kullanıcıları fiyatlandırma istiyor

Deloitte'ın "Global mobil tüketici araştırması 2011: Mobil iletişimde fırsatlar" raporunda, günlük yaşamda kullanılan mobil cihazların sayısının ve çeşitliliğinin giderek arttığına dikkat çekilerek, kullanıcıların en önemli talebinin ise uygun fiyatlandırma olarak ortaya çıktığı kaydedildi.

cumhuriyet.com.tr

Deloitte'ın "Global mobil tüketici araştırması 2011: Mobil iletişimde fırsatlar" raporunda, günlük yaşamda kullanılan mobil cihazların sayısının ve çeşitliliğinin giderek arttığına dikkat çekilerek, kullanıcıların en önemli talebinin ise uygun fiyatlandırma olarak ortaya çıktığı kaydedildi. Türkiye'nin mobil iletişim yoluyla yapılan reklamlar üzerinden ürün veya hizmet satın alma açısından ilk sırada olduğu ve mobil pazarlamanın önemli fırsatlar içerdiği belirtilen raporda, gelişmelerin ve yaygınlaşan yeni teknolojilerin mobil iletişim sektörü için yeni fırsatlar yaratacağını öngörüldü.

Deloitte, "Global mobil tüketici araştırması 2011: Mobil iletişimde fırsatlar" raporunu yayımladı. 15 ülkede 30 bin 454 katılımcının yer aldığı anket sonrasında Deloitte, mobil cihazların Türkiye'de ve dünya çapında kullanımını inceledi. Raporda, kullanıcıların sahip oldukları, mobil ağa bağlanmalarına imkan veren cihaz sayısının giderek arttığı ve çeşitlendiği belirtiliyor. Rapora göre, mobil iletişim yaygınlaştıkça, doğru fiyatlandırma konusunun öneminin de arttığı, Türkiye'deki kullanıcıların operatör değiştirme nedenlerinin ağırlıklı olarak fiyatlar konusunda memnuniyetsizlik olduğu belirtiliyor. Kısa mesajlar yoğun şekilde kullanılan bir mobil iletişim yöntemi olmayı sürdürürken, Wi-Fi kullanımının yükselişi dikkat çekiyor. Mobil pazarlamanın potansiyelinin de değerlendirildiği raporda, Türkiye, bu yönde potansiyeli en yüksek pazarlar arasında görülüyor.

Raporu değerlendiren Deloitte Türkiye TMT Danışmanlık Ortağı Tolga Yaveroğlu şu noktalara dikkat çekti:

"Çalışma hayatının yoğunlaşması, karmaşıklaşması ve insanların zamanla yarışmaya başlamasıyla beraber mobil iletişim hayatımızda giderek daha önemli bir yere sahip oluyor. İş dünyasının sınırlarının ülkeleri aşmasıyla global mobil iletişim ağı, beş milyarın üzerinde kullanıcısıyla dünyanın en güçlü global ağını oluşturuyor. Raporumuzda, 15 ülkede gerçekleştirdiğimiz araştırmanın sonuçlarına yer verdik; ülkemizdeki ve dünyadaki trendleri değerlendirdik. Çalışmamız tüm sektörlerdeki şirketler için ilginç bulgular içeriyor."

Rapora göre netbook, tablet, akıllı telefon gibi teknolojilerin yaygınlaşmasıyla birlikte bilgi işlemin birden fazla cihaz üzerinden ve her lokasyondan yürütülmesi hayatın bir parçası haline geldi. Akıllı telefonlar bu trendin en önemli etkenini oluşturdu. Raporda, bir kullanıcının mobil ağa bağlanmasına imkan veren cihaz sayısının giderek yükseldiği ifade ediliyor. Kullanıcıların farklı hizmetlere olan ihtiyacının giderek arttığı, mobil operatörlerin bu fırsatları doğru değerlendirmek ve gelir kaynaklarını çeşitlendirmek için yatırım yapmaya devam edecekleri öngörülüyor.

Kullanıcılar mobil interneti daha çok kullanmak için daha uygun fiyat bekliyor

Rapora göre, akıllı telefonların yaygınlaşması ile birlikte mobil genişbant kullanımının giderek arttığı belirtiliyor. Mobil genişbant kullanımı arttıkça, operatörler için doğru fiyatlandırmanın önem kazandığı, bu konunun Türkiye ve diğer ülkelerde mobil genişbant kullanımını teşvik edecek temel faktörler arasında olduğu vurgulanıyor. Diğer ülkelerde daha uygun tarife beklentisi oranı ortalama yüzde 54 iken Türkiye'de bu oranın yüzde 66 olduğu gözlemleniyor. Türkiye'de operatörünü değiştiren kullanıcıların yüzde 59'u bunun nedeninin daha uygun tarifelere geçiş yapma isteği olduğunu söylüyor.

Kısa mesajda çin ve hindistan başı çekiyor

Çin ve Hindistan'da kullanıcıların yüzde 80'inden fazlasının günde en az bir SMS aldığı veya gönderdiği, İngiltere'de yüzde 70'e varan bu oranın Türkiye'de yüzde 56 olduğu belirtiliyor. Mobil ortamda e-posta, sosyal ağlar gibi uygulamaların kullanım sıklığına da bakıldığında SMS'nin en sık kullanılan iletişim platformu olduğu gözlemleniyor. Türkiye'nin yurtdışında SMS kullanma konusunda da dünya ortalamasının üzerinde olduğu görülüyor. Yurtdışında cep telefonu kullananların yüzde 70'inin her gün en az bir SMS gönderdiği vurgulanıyor. Deloitte, iletişim kanallarının çeşitlenmesi ve mobil internet kullanımının yaygınlaşmasının, kısa mesajın popülerliğini etkilemediğini belirtiyor.

Raporda internete bağlanmak için kullanılan farklı yöntemler sıralamasında sabit hat üzerinden genişbant veya çevirmeli bağlantı ilk sırada alıyor. İkinci sırada ise Wi-Fi etkin noktaları (hotspot) kullanımının yer alışına dikkat çeken raporda, cep telefonları ve akıllı telefonların üçüncü, mobil modem kullanımı ise dördüncü sırada yer Aldığı belirtiliyor. Raporda, veri transferi konusunda daha cazip ve birçok sefer ücretsiz olan Wi-Fi'ın yükselişine dikkat çekiliyor. Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 67'si yeni bir cihaz alırken Wi-Fi bağlantısı olmasını tercih edeceğini belirtiyor. Bu oranın, araştırmanın yürütüldüğü diğer ülkelerde gözlemlenen yüzde 55'in üzerinde olduğu görülüyor.

Deloitte raporunda, mobil pazarlamanın henüz potansiyeline ulaşmış olmadığını belirtiyor. Katılımcılara cep telefonlarında gördükleri reklamlara nasıl tepki verdiklerinin sorulduğu araştırmada, İngiltere'deki kullanıcıların en az tepki veren grup olduğu görülüyor. Türkiye ve Brezilya ise reklamı yapılan ürün veya hizmeti satın alma açısından tüm ülkeler arasında ilk sırada yer alıyor. Her gün ortalama bir reklam kısa mesajı alan mobil kullanıcı oranı Türkiye'de yüzde 31 iken, bu oranın ABD'de yüzde 13, İngiltere'de ise yüzde 5 olduğu görülüyor. Deloitte, özellikle Türkiye'de mobil pazarların ileriye yönelik önemli fırsatlar içerdiğini vurguluyor.