Matematiğe süre yetmez

Uzmanlar, liselere giriş sınavı örnek sorularını değerlendirdi.

cumhuriyet.com.tr

Sınavla öğrenci alacak fen lisesi, sosyal bilimler lisesi, Anadolu lisesi ve proje liselerine giriş sınavı ile ilgili örnek sorular yayımlandı. Milli Eğitim Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre sınavda öğrencilere,

“Sözel Bölüm” ve “Sayısal Bölüm” olarak iki ayrı kitapçık ve iki ayrı optik cevap formu hazırlanacak. Haziran ayında iki oturumda gerçekleştirilecek sınav, toplam 135 dakika sürecek.

Sözel Bölüm’de Türkçe, inkılap tarihi, din kültürü ve yabancı dili içeren 50, Sayısal Bölüm’de ise matematik ve fen bilimlerini içeren 40 soru bulunacak. Sözel için öğrencilere 75, sayısal için de 60 dakika süre verilecek.

Okumayı seven başarır

Fen Bilimleri Okulları bölüm başkanlarının örnek sorular üzerine değerlendirmeleri şöyle:

TÜRKÇE: Soruların okuma, anlama ve yorumlama yeteneğini ölçmeye dayalı oldukları görülmektedir. Anlam bilgisinin yoğun bir şekilde sorulacağı yayımlanan bu sorulardan da seziliyor. Sorularda, öğrencilerden bilginin pasif alıcısı olmaları değil bilgiyi yorumlayarak çıkarımda bulunmaları isteniyor. Bu da öğrencilerin anlama ve yorumlama gücünün yeterliliğinin ölçüleceğini gösteriyor. Daha önce açıklanan örnek sorulara bakıldığında bu yıl farklı olarak sözel mantık sorularının da bu sınavlarda yer alabileceği görülmektedir. Özellikle; okumayı seven, okuduklarından çıkarımlarda bulunabilen öğrencilerin bu sınavda başarılı olma ihtimali daha yüksek görünüyor. Dil bilgisi sorularında bile metin içinden cümlelerin verilmesi paragraf sorularını okumakta zorlanan öğrenciler için zorlayıcı olabilir.

FEN BİLİMLERİ: Örnek olarak yayımlanan sorular tek bir kazanım baz alınarak hazırlanmış. Sorular öğrencinin bilgi düzeyini ölçmek değil de okuduğunu anlama deney , tablo ve grafikleri yorumlama üzerine kurgulanmış. Sorular öğrencinin analiz, sentez ve değerlendirme becerilerine ölçmeye yönelik hazırlanmış. Ayrıca örnek olarak yayımlanan matematik soruları da öğrencileri çok uğraştırıcı olarak hazırlanmış. Bu yüzden sayısal bölümde öğrenciler zamanı yetiştirmede problem yaşayabilirler. Okuduğunu anlama becerisi yüksek olan öğrencilerin avantaj sağlayabileceği bir sınav olacakmış gibi duruyor.

İNGİLİZCE: İngilizce soruları genelde okuduğunu ve gördüğünü anlamaya yönelik. Üretime ve gramere çok fazla yer verilmemiş. Öğrencilerin hem bilgilerini hem de yorumlama becerilerini kullanmaları gerekiyor. Çok fazla görsel barındırması soruları kolaylaştırmış. Bu sınava giren öğrenciler için dezavantaj. Soruların seçiciliğini azaltacaktır.

İNKILAP TARİHİ: 8. sınıf müfredatına uygun, okuduğunu anlama , yorumlama bilgi ile ilişkilendirme esasına dayalı sorular içermektedir. Daha önce uygulanan TEOG sınavlarına göre uzun metin soruların olduğu gözlenmektedir.

MATEMATİK: Matematik dersiyle ilgili açıklanan sorularda tablo – grafik okuma becerisine önem verilmiş. Soru köklerinde en fazla, en az ifadeleri kullanılarak öğrencilerin yorum yaparak çözüm yapmaları istenmiş. Direkt sonuca ulaşabileceğimiz sorular çok az. Soruların işlem yoğunluğu da fazla ve zor düzeyde. Öğrenciler soruları mutlaka çok iyi anlayıp yorumlayıp çözüme odaklanmalılar. Aksi takdirde sayısal bölüme ayrılan süre öğrencilere yeterli olmayabilir.

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ: Ders müfredatıyla uyumlu ancak örnek soru sayısının az olmasından dolayı son iki ünitenin kazanımlarına yer verilmemiştir. Paragrafa dayalı sorular kullanılmış, okuduğunu anlayan, bilgiyi kullanabilen, kavrama ve yorumlama becerisi gelişmiş öğrenciler din sorularında problem yaşamaz.