LYS'ye geri sayım: Önce hedef belirlensin
1 milyon 600 bin adayın üniversiteye girmek için yarışacağı LYS, 18-25 Haziran tarihleri arasında yapılacak. Uzmanlar, hedefe uygun sınavlara girilmesini ve eski soruların çözülmesini öneriyor.
Deniz ÜlkütekinYükseköğretime Geçiş Sınavı’nda (YGS-2016) 180 ve üzeri puan alan 1 milyon 600 bin 49 adayın katılmaya hak kazandığı ve üniversitelerin dört yıllık lisans programlarından birine yerleşmek için yarışacağı Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS- 2016) 18 - 25 Haziran arasında yapılacak.
Sosyal bilimler, matematik, fen bilimleri, yabancı dil ve edebiyat, coğrafya olmak üzere beş oturumda gerçekleşecek sınav sonunda puan hesaplaması yapılırken her test ayrı değerlendirilecek, doğru cevap sayısından yanlış cevap sayısının dörtte biri çıkarılarak adayın ilgili testten almış olduğu ham puan bulunacak. LYS için adaylara sınav giriş belgesi gönderilmeyecek. Adaylar sınava giriş bilgilerini içeren sınava giriş belgelerini başvuru yaptıkları her LYS için ayrı ayrı olmak üzere, T.C. Kimlik Numaraları ve aday şifreleri ile ais.osym.gov.tr internet adresinden edinecekler. Başvuru yapılmayan LYS oturumu için giriş belgesi düzenlenmeyecek. Belgenin üzerinde adayın sınava gireceği merkez, bina, salon bilgileri ile adayın fotoğrafı bulunması gerekli. LYS sınav sonuçlarının 18 Temmuz’da açıklanması bekleniyor.
LYS farklı bir sınav
Oğuzkaan Koleji Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birim Koordinatörü Ö. Yalın Kaya, adayların LYS’de başarılı olmak için çalışmanın yanı sıra sınavın uygulanış biçimine de dikkat etmeleri gerektiğinin altını çizdi ve şu uyarılarda bulundu;
YGS’yi unutun: YGS sırasında öğrenciler istedikleri testten başlama, istediği zaman o testi bırakma ve başka bir teste geçme özgürlüğüne sahiptiler. Tüm bunları, hem soruyu okuma, anlama ve çözümleme hem de optik forma işaretleme süresi olarak soru başına 1 dakika düşecek şekilde yapmak zorundaydılar. 160 soruyu 160 dakikada yapmaya zorlayan YGS, süre konusunda cimri davranırken, adaylara testler arasında istedikleri şekilde hareket etme özgürlüğü tanıyordu. LYS’de ise durum çok farklı. Her sınavın alt testleri için bir süre belirlenmiş ve bu testler belirlenen süre içinde tamamlanıyor.
Fazla sınav dezavantaj: Hedefleriyle örtüşmeyen sınavlara girmek öğrencilere enerji ve zaman kaybı olacaktır. Örneğin, hukuk okumak isteyen bir aday için önemli olan hukuk fakültelerine öğrenci almada kullanılan TM-3 puan türüdür; bu puan türü için girilmesi gereken sınavlar ise LYS-1 ve LYS-3’tür. Diğer sınavlara girmek bu adaya sıfır puan katkısı sağladığı gibi onun yorulmasına ya da konsantrasyonunun bozulmasına da sebep olabilir.
KISA DÖNEM HAFIZA: Hedefle örtüşmeyen bir sınav için kısa dönem hafızada kodlanmış bilgileri bozmak da başarısızlığın en önemli sebebi olacaktır. Bu sebeplerden dolayı, hedefine yönelik ciddi çalışma yapmış adayların, hedeflerine katkı sağlamayan sınavlara girmemesinin onlar için daha faydalı olacağı sonucuna varabiliriz.
Taktik ve strateji
Bununla beraber, sınavlara az bir zaman kalmışken adaylar, sınav içeriğine yönelik çalışmaları tamamlamış ve sınavın diğer önemli kısmına, yani taktik ve stratejik kısmına odaklanmaya başlamış olmalıdır.
Sınav maratonu
Öğrencilerin bu güne kadar girdiklerinden farklı bir sınav türü olan LYS’de ders bilgisi kadar, sınava hazırlıklı olmak da gerekli. Adaylar, sınavlarını erken bitirse de oturumların son 15 dakikasına kadar salonu terk edemeyecek. Bu yüzden zamanı doğru kullanmak da önemli.
Mutlaka deneme sınavı çözün
Oğuzkaan Koleji Yönetim Kurulu üyesi Hatice Yılmaz, LYS öncesi başvuru yaptığı sınavların deneme sınavını çözerek hazırlanmanın adaylara büyük avantaj sağlayacağını söyledi. Yılmaz şöyle devam etti:
Oğuzkaan Koleji Yönetim Kurulu üyesi Hatice Yılmaz, LYS öncesi başvuru yaptığı sınavların deneme sınavını çözerek hazırlanmanın adaylara büyük avantaj sağlayacağını söyledi. Yılmaz şöyle devam etti:
Adayların sınav öncesinde zihinlerini soru çözmek için zorlayacak çalışma yöntemlerini tercih etmesi gerektiğini belirten Yılmaz, sözlerini şöyle sürdürdü:
Bol bol soru çözün
“Sınav sırasında zaman çok büyük bir problem olmamakla birlikte en önemli detay, depolanması gereken bilginin yoğunluğudur. Adayların, son günleri verimli geçirmek için bol bol soru çözmesi ve soruları çözemedikleri zaman defterleri, konu anlatım kitapları ya da çözümlü soru bankalarından kopya çekerek o anda soruyu çözmek için zihinlerini zorlamaları en iyi yatırım olacaktır. Bu sayede, beyinlerine o konu ile ilgili o sorudaki belirgin detayları ve soru tipinin özelliği olan tuzakları hatırlaması için bir sebep oluşturacaklardır. Beyin, tehdit altına girmesine engel olacak her türlü bilgiyi öncelikli olarak depolar ve bu sayede hayatta kalmayı umar. Bu durumdan istifade ederek yapılan yoğun bir çalışma ile kısa sürede sınavdan en yüksek verimi almak mümkün. Bu konuda okullarda görevli rehber öğretmenlerden destek istemek halen son sınıfta okumakta olan öğrencilerin işlerini biraz daha kolaylaştıracaktır.”