LYS'de çalışacak konu artmadı
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanı Prof. Dr. Ünal Yarımağan, bu yıl ilk kez uygulanmaya başlanacak Lisans Yerleştirme Sınavlarının (LYS) bir sıralama sınavı olduğunu vurgulayarak, ''Bu sistem bilenle bilmeyeni daha iyi ayıracak. Şans faktörünün rolü azalacak'' dedi.
cumhuriyet.com.trBu hafta sonu ile gelecek hafta sonu gerçekleştirilecek LYS sonuçlarının 15 Temmuz'a kadar açıklanacağını bildiren Ünal Yarımağan, sınav sonuçlarını sonucunda oluşacak minimum puanların bölüm tercihi yapmak için çok sağlıklı olmayacağını, bu nedenle adaylara yardımcı olmak amacıyla geçen yıl gerçekleşen taban puanlarını bu yıla göre uyarladıklarını belirtti.
Yarımağan, ilk oturumları 19-20 Haziranda gerçekleştirilecek LYS'ye ilişkin açıklamalarda bulundu.
Emniyet yetkilileriyle görüşülerek sınavla ilgili güvenlik önlemleri alındığını belirten Yarımağan, her binada polis ekipleri bulunduğunu, görevlilerin adayların kimlik kontrolünü yapacaklarını ve sınav süresince bina çevresinde ve içinde güvenliği sağlayacaklarını anlattı.
Yarımağan, ''Cumartesi günü bazı okulların çevresinde gürültü olabilir. Pazar günleri daha az oluyor ama cumartesi günleri biraz daha fazla olabiliyor. Bu tür durumlarda da bina sınav sorumlusunun, bina yöneticisinin gerekirse müdahale ederek sükuneti sağlamasını istiyoruz. Zaten çok yakınına pazar kurulan ve sürekli gürültü altında olan okulları kullanmıyoruz'' diye konuştu.
Kopya olaylarına da değinen Yarımağan, büyük sınavlarda bu tür olayların olabildiğini bireysel ve toplu kopya çekilebildiğini ifade etti. Kopyanın teknik yönden incelenerek belirlenebildiğini anlatan Yarımağan, oturma düzenini ve soru kitapçıklarının adaylara dağıtımını bu çerçevede planladıklarını anlattı. Toplu kopyanın neredeyse tamamen engellendiğini söyleyen Yarımağan, ''1978-1979 yıllarında toplu kopyanın belli yörelerde çok yaygın olduğunu tespit etmiştik. Fakat aldığımız önlemlerle, düzenlemelerle bu neredeyse bitti. Her yıl bir iki salon ya çıkıyor ya çıkmıyor'' dedi.
''Sıralama sınava''
LYS'nin içerik ve soru biçimleri açısından geçen yıllardan farklı olmadığının altını çizen Yarımağan, şunları kaydetti:
''Adaylar şunu akıllarından çıkarmasınlar, bu bir sınıf geçme sınavı değil, seviye belirleme sınavı da değil. Sınıf geçme sınavı olsa örneğin geçme notu 50 olur ve 50'yi geçenler başarılı olur. Sınıf geçme veya seviye belirleme sınavlarında zorluk dereceleri öğretilenlere göre ayarlanır. Bizimki bir sıralama sınavı.''
''Simülasyon yaptık''
Sınav sonuçlarını 15 Temmuza kadar açıklayacaklarını bildiren Yarımağan, sınav sonuçlarının açıklanmasının ardından adayların tercih işlemlerine başlayacaklarını belirtti.
Tercih yaparken adayların bu yıl özellikle puan türlerine dikkat etmelerini isteyen Yarımağan, şu uyarı ve önerilerde bulundu:
''Bu sene minimum puanlar çok sağlıklı değil çünkü bu sınav geçen sene bu biçimiyle ve bu puan türleriyle yapılmadı. Biz adaylara yardımcı olmak açısından geçen yılı bu yıla göre değerlendirdik. Mesela geçen sene Coğrafya, Tarih, diye bir puan türü yoktu. Fizik, Kimya diye birşey yoktu, sadece Fen Bilimleri diyorduk. Ama geçen sene sınava girenlerin Fizik, Kimya, Biyoloji ve diğer tüm derslerinin puanlarını ayrı ayrı hesapladık, bu seneki katsayılarla çarptık. MF-1, MF-2 diye puanlarını hesapladık.
Geçen sene bir programa yerleşen öğrencilerin içinden bu şekilde hesapladığımız en düşük puanı alarak, 'en düşük puan' diye kılavuza koyacağız. Ama yine söylüyorum bu çok sağlıklı değil. Adaylara sadece bir fikir verecek. Adayların tercih yaparken biraz geniş aralıklarda düşünmesi lazım. Geçen sene bu şekilde simülasyonla hesapladığımız minimum puan 458 ise bu sene bu tam olmayabilir, çok farklı olabilir. 20-30 puan artı, eksi olabilir. Başarı sırasını baz almak daha sağlıklı ama biraz daha geniş bir aralıktan tercih etmeli ki şansını artırsın.''
Matematik gerekli
Sınavda adayların çoğunluğunun bazı testleri yanıtlamaktan kaçındığına işaret eden ÖSYM Başkanı Yarımağan, şunları söyledi:
''Fen matematikten kaçan öğrenci grubu var. Bu ilginç. Sayıları çok. Sınava girenlerin yarısı matematiği sevmeyen öğrenci. Hatta bana mail atan öğrenciler var. Öğrenci, yabancı dil alanında okuyor, bana attığı mailde diyor ki 'Hocam ben matematikten kaçmak için yabancı dile gittim, şimdi siz yabancı dil puanıyla girilen yerler için de matematiğe ağırlık koydunuz'. Buna isyan ediyor. Oysa sen matematik okudun zaten, sana sorduğumuz matematik de çok basit zaten. Bu öğrencilere sadece YGS'de matematik soruyoruz.
Fen testinden de kaçış çok. Zaten Fen derslerini Sosyal Bilimler, Türkçe-Matematik alanlarına gidenler okumuyor.
Biz galiba bu teknik dersleri öğrencilerine sevdiremiyoruz. Eğitimimizde biraz eksiklik mi var bilmiyorum, öğrencilerin bir kısmı korkuyor, öcü gibi kaçıyor Fen'den. Oysa sevseler bence çok daha başarılı olurlar. Çünkü matematik her alanda gerekli.
Son yıllarda bazı programların puan türünü değiştirdiler, neden, mesela Psikoloji'de, Hukuk'ta matematik de gerekli. Matematik herkese gerekli, sadece fencilere değil. Sosyal bilimcilere de matematik yeterli bir düzeyde gerekli çünkü Sosyoloji, Psikoloji gibi sosyal bilimlerin ta kendisi olan alanlarda da belirli ölçüde matematik lazım. Burada çok ileri düzeyde matematiğe ihtiyacınız yok ama belirli düzeyde matematik olmadan da Sosyoloji, Psikoloji yapamazsınız. Onun için tüm adaylara matematiğin belli düzeyde öğretilmesi ve sevdirilmesi lazım. Ben Eğitim Bilimleri'nde bu konuda epeyce gelişmeler olduğunu düşünüyorum. Adaylara dersleri sevdirmek için belirli yöntemler kullanılabiliyor. Buna Milli Eğitim Bakanlığının ortaöğretimde, ilköğretimde özen göstermesi gerekiyor. Özen gösterildiğini sanıyorum ama daha çok özen göstermesi gerekiyor.
Türkçe, bir anlatım, bir iletişim aracıysa bu dili bilmeyen bir aday hiçbir şey yapamaz. Dili iyi kavramayan, yanlış anlayan, doğru mesajı almayan nasıl hiçbir şey yapamazsa matematiksel kavramları bilmeyen de bir yönüyle eksik olur.''
"Çalışılacak konu artmadı"
LYS'nin ortaöğretim müfredatının tümünü kapsadığını vurgulayan Yarımağan, şöyle konuştu:
''Geçen sene Fizik'ten 10 soru sorduk ama bu 10 soruyu 10, 11, 12. sınıflarda okutulan Fizik dersinin tümünü kapsayan konulardan sorduk. Şimdi bu sene aynı derslerden 30 soru soracağız. 10 soru da sorsak, 30 soru da sorsak öğrencinin bu konuları çalışması lazım. Yani öğrencinin çalışacağı konular artmadı. Bu sistem bilenle bilmeyeni daha iyi ayıracak. Şans faktörünün rolü azalacak. Daha çok konudan soru sorulacak ve ne kadar çok soru sorarsanız, belli bir yere kadar, ölçme değerlendirmeniz daha sağlıklı olur. Ölçme değerlendirmenin artısı eksisi vardır. Tek bir soruyla ölçme yaparsınız ama hata payı çok yüksektir, iki soru sorduğunuzda hata payı biraz azalır ve belirli sayıda sorudan sonra artık hata payı değişmez. Geçen seneki sayılar hata payının çok düşük olmadığı düzeydeydi, bu sene hata payını çok daha düşük düzeye indirmiş olacağız.''