KTHY ile uçacak yolcular zor durumda
Kıbrıs Türk Hava Yolları'nın (KTHY) içinde bulunduğu mali krizin ardından Atlasjet Havayolları geçen ay KTHY'ye işletme ortağı olurken, İngiltere'nin başkenti Londra'da bulunan bazı Kuzey Kıbrıs vatandaşlarının mağdur duruma düştükleri öğrenildi.
cumhuriyet.com.trİngiltere'de seyahat acenteleri aracılığıyla KTHY'den bilet alanların bir kısmı uçak bilet paralarının iadesini sağlarken ya da başka hava yollarıyla seyahat edebilirken, doğrudan KTHY'den uçak bileti alanlar ise özellikle rezervasyon sistemindeki aksamalardan dolayı zor durumda kaldı. Bazı acentelerin de bilet parası iadelerinden dolayı maddi sıkıntı yaşadığı bildirildi.
Londra'da yaşayan çok sayıda KKTC vatandaşının birçoğu yaz aylarında tatil ve çeşitli nedenlerle KKTC ve Türkiye'ye seyahat ediyor.
Öte yandan bu ay sonunda İngiltere'deki temyiz mahkemesi olan İngiliz İstinaf Mahkemesinde, KTHY'nin Ercan Havaalanına direkt uçuşlarına ilişkin davayla ilgili nihai kararın belli olması bekleniyor. Yetkililer, KTHY'nin davayı kazanması durumunda, davanın düşme olasılığının yüksek olacağına dikkati çekiyor.
Atlasjet Havayolları, mali kriz içinde olan ve işletme ruhsatı Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından 21 Haziran 2010 tarihinden itibaren 3 ay süreyle askıya alınan KTHY'ye geçen ay işletme ortağı olmuştu.
Atlasjet Havayollarından konuya ilişkin yapılan açıklamada, 27 Haziran-10 Temmuz tarihleri arasında tarifeli ve KTHY için gerek Türkiye'nin muhtelif şehirlerinden gerekse yurt dışından Kıbrıs-Ercan'a düzenlenen toplam sefer sayısının 188 (Gidiş-Dönüş) olduğu belirtildi.Bu tarihler arasında arz edilen koltuk sayısının 39 bin 92, taşınan yolcu sayısının 18 bin 905 olduğu ifade edilen açıklamada, 27 Haziran-18 Temmuz tarih aralığında toplam arz edilen koltuk sayısının 63 bin 640, taşınan yolcu sayısının ise 37 bin 17 olduğu kaydedildi.
İngiltere'den Kıbrıs-Ercan'a düzenlenen sefer sayısının da 15'in (Gidiş-Dönüş) üzerinde olduğu vurgulandı.
Açıklamada ayrıca, 18 Temmuz'a kadar düzenlenen ek seferlerin maliyetinin 3 milyon doları geçtiği bildirildi.
Atlasjet Havayollarından 26 Haziranda KTHY yolcularının mağdur olmamaları için destek istendiği ve birkaç gün içinde operasyon plan ve programının uygulamaya konulduğu anlatılan açıklamada, Atlasjet-KTHY işbirliği başlangıcındaki en büyük sorunun, KTHY rezervasyon sistemine (Sabre) olan borç nedeniyle yolcu rezervasyon bilgilerine erişim sağlanamamasından kaynaklandığı aktarıldı.
Ayrıca, KTHY çalışanlarının devam etmekte olan boykotu nedeniyle rezervasyon bilgilerine erişim sorununun halen devam ettiği, sadece KTHY'nin eski bir çalışanından yardım alınarak sisteme kısıtlı erişim sağlandığı ve elde edilen bilgilere göre tahmini seferler düzenlendiği kaydedildi.
Sahte bilet kullanıldı
Açıklamada, şikayetlerin büyük çoğunluğunun, sadece ön rezervasyonlu, biletlenmemiş, ücreti ödenmemiş yolcular tarafından geldiğinin düşünüldüğü aktarılan açıklamada, bu tür opsiyonlu rezervasyonu bulunan yolcuların maliyetinin çok altında KTHY ücretleri ile başka hava yollarında yer bulamadıkları için tepkilerini yansıttıklarının düşünüldüğü bildirildi.
Çalışmalar sırasında, yaşanan karmaşada Kıbrıs-Ercan'a binlerce üretilmiş sahte bilet kullanılmak istendiğinin saptandığı, binden fazla yolcunun da bu tür biletlerle seyahat ettiğinin tahmin edildiği kaydedildi.
Açıklamada, şöyle denildi:
"Havayolumuz, İngiltere'den Kıbrıs-Ercan yolcularının taşınmasını öncelikli olarak değerlendirmektedir. Şu an yaklaşık 30 bin yolcu tarifeli ve ek seferlere yerleştirilmiştir.
19 Temmuz itibari ile haftada Türkiye'ye 57 sefer, İngiltere'ye de 8 sefer planlanmıştır. Diğer hava yollarının da seferleri hesaba katılırsa her gün İngiltere'den Kıbrıs-Ercan'a yaklaşık 12 sefer yapılmaktadır. Bundan dolayı şu aşamada 'Arz, talebin üzerine çıkmıştır'. Sadece Atlasjet Havayolları olarak, açıkladığımız tarife ile her gün İstanbul'dan 4 sefer, İzmir'den 1 sefer, Adana'dan 2 sefer, Ankara'dan 2 sefer düzenlenmesiyle birlikte bilet fiyatlarının her şey dahil (Ağustos başı itibari ile) 82 TL seviyesine düşmesi sağlanmıştır.
Havayolu olarak 27 Haziran itibari ile üstlendiğimiz sorumluluğumuzu çok kısa bir sürede yapılabilecek en iyi seviyeye getirdiğimizi düşünüyoruz."