Kriz online sigortaya yaradı
Günümüzde en hızlı büyüyen satış modeli olarak öne çıkıyor. Avrupa genelinde hayat ve hayat dışı branşlarda 80 milyar Avro7luk prim bu kanallar aracılığıyla yazılıyor.
cumhuriyet.com.tr2007 ve 2010 arasında bizde online satış olarak görülen internet ve telefon gibi alternatif kanallarda artış, toplam piyasaya oranla ciddi yükselme gösterdi. Söz konusu yıllarda gelişmekte olan ülkelerde hayat dışı sigortada yüzde 8’lik büyüme görülürken toplam piyasada büyüme yüzde 1.8 oldu. Almanya’da, online piyasa lideri toplam piyasaya kıyasla yılda 7 ile 10 kat arası büyüdü.
Günümüzde tüm sektörlerde rekabetin had safhaya ulaşmasıyla, düşük maliyetli direkt satış kanalları önem kazanıyor. Bu yüzden özellikle Avrupa’da alternatif satış kanalları hızla gelişiyor. Bu konuda öncelikle şunu belirtmek gerekiyor: Direkt satış kanalından Türkiye’de anlaşılanla yurtdışında anlaşılan aynı şey değil. Biz, şirkete bağlı satış kadrosuna direkt satış derken Avrupa’da online ve telefon gibi alternatif kanallar direkt satış olarak adlandırılıyor.
Finansal danışmanlık şirketi Mount Onyx ve Viyana Üniversitesi’nin birlikte hazırladığı araştırmaya göre 175 milyon Avrupalı alışverişini internet üzerinden yapıyor. 25 yıl önce sigorta sektöründeki düşük maliyetli direkt satış kanalları Avrupa’da çok azken artık hayat ve hayat dışı branşlarda 80 milyar Avro’luk prim bu kanallar aracılığıyla yazılıyor.
Araştırma kapsamında 30 ülke incelendi. Raporda, güncel online sigorta satış kanallarına dair en son trendler ve bu alandaki potansiyele dair özgün sonuçlara ulaşıldı. 2000 ile 2010 arasında, Avrupa’daki online ve telefondan satış gibi direkt satış kanalları, sigorta sektöründeki geleneksel üretim kanallarına göre daha yüksek yıllık artış sergiledi. Avrupa’nın en büyük 13 sigorta piyasasında doğrudan satış kanalları ülke başına yıllık ortalama yüzde 26 oranında büyürken toplam satış kanallarıysa yüzde 7 büyüme gösterdi.
Aynı dönemde, Batı Avrupa’da toplam sigorta piyasasının ülke başına yıllık ortalama büyüme oranı yüzde 4’ken, Doğu Avrupa’da yüzde 10’du. Direkt satış kanallarının prim üretimi, Batı Avrupa’da yüzde 14 oranında büyürken Doğu Avrupa’da yüzde 40 oranında büyüdü. Özellikle Batı Avrupa’daki büyük ülkelerde, online sigortacılığın gücü artarken, bu güç Avrupa’nın geri kalanına da yayılıyor.
Krizden fırsat çıktı
Online satış kanalları, mevcut ekonomik krizden olumlu şekilde etkilendi; 2007 ve 2010 arasında direkt satış kanallarının yıllık büyüme oranları, toplam piyasadan daha yüksek oldu. Gelişmekte olan ülkelerde, hayat dışı sigortada direkt piyasa liderleri yüzde 8 büyürken toplam piyasa da yılda 1.8 oranında büyüdü. Hayat sigortasındaysa, örneğin Almanya’da, online piyasa lideri toplam piyasaya kıyasla yılda 7 ile 10 kat arası büyüme gösterdi.
Gelişmiş ülkelerde, örneğin İngiltere’de, toplam nüfusun yüzde 25’inden fazlası online ve telefonla satışla trafik sigortası yaptırmış durumda. Tüm sigorta branşlarını hesaba katarak bakıldığında, online ve doğrudan kanallardan poliçesini almış kişiler nüfusun yüzde 30’dan fazlasını oluşturuyor. Buradaki temel müşteri hedefini bireysel müşteriler oluşturuyor. İkinci hedefse küçük işletmeler.
2012’de Avrupa’da büyük oyuncuların yüzde 58’i online kanalları aktif olarak kullanan uluslararası şirketler. Yüzde 42’siyse yalnızca yerel şirketlerdi. Örneğin İngiltere’de uluslararası gruplar, Hollanda’daysa ulusal gruplar online sigorta sektöründe güçlü durumda. Avrupa’da online kanallarda önde gelen sigorta grupları Allianz, Generali, AXA ve RSA olarak dikkat çekiyor.
‘Ticari alacak sigortaları fırsattır’
Sigorta brokerliği ve risk yönetimi şirketi Marsh’ın ticari alacak (kredi) sigortaları konusunda faaliyet gösteren şirket yöneticileri, Türk işadamları ve yöneticilerle biraraya geldi. Marsh&Mclennan Şirketler Grubu (MMC) Türkiye Başkanı Tayfun Bayazıt ve Marsh Türkiye Üst Yöneticisi Mert Yücesan’ın evsahipliğinde düzenlenen toplantıda hem Türkiye hem de toplantının açılışını yapan Bayazıt, MMC’nin 12 milyar dolarlık cirosuyla dünyanın en büyük risk danışmanlığı ve sigorta brokerlığı firması olduğunun altını çizdi. Bayazıt, “Ticari alacak sigortası, küresel ticaretin bulunduğu şu zor döneminde yeni pazarlar için çok önemli. Oysa ticari alacak sigortaları fırsat penceresidir” dedi.
Anadolu Hayat ve Emeklilik kârını artırdı
Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü Mete Uğurlu, sürdürülmekte olan istikrarlı, dengeli ve karlı büyümeye dikkat çekerek şirketin 2012 yılı konsolide olmayan finansal sonuçlarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Şirketin borsaya açık ilk ve tek emeklilik şirketi olduğunu hatırlatan Uğurlu, konsolide olmayan finansal sonuçlara göre, 105,7 Milyon TL brüt dönem karı elde edildiğini bunun da geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 35’lik bir gelişme olduğunu dile getirdi.
“Aktif büyüklüğümüz 7,2 Milyar TL’ye, öz sermayemiz de 525 Milyon TL’ye ulaşmıştır. Teknik karımız, geçen yılın aynı dönemine göre sağlanan yüzde 53,7 oranındaki artışla 52,9 Milyon TL seviyesine yükselirken, toplam net karımız da 79,6 Milyon TL olarak gerçekleşmiştir” diyen Uğurlu’nun verdiği diğer bilgiler de şöyle: Şirket, bu dönemde, 1,4 Milyonun üzerindeki hayat sigortası müşterilerinden toplam 367 Milyon TL prim üretimi sağlayarak piyasa payını yüzde 13,5’e yükseltti. Hayat sigortalılara ait finansal varlıkların toplamı da, 2.206 Milyon liraya yükseldi.