Kötülük, kötülük doğurur
Altın Palmiye ödüllü dram faşizmin metaforunu yaparak kötülüğün kökenlerini yetkin bir anlatımla deşiyor.
Aslı Selçuk/CumhuriyetBirinci Dünya Savaşı’nın hemen öncesinde Kuzey Almanya’daki Eichwald kasabasının gündelik yaşamına giren yönetmen Michael Haneke, Alman toplumu üstünden er veya geç faşizmle yüzleşmiş ya da yüzleşecek olan ulusları eleştiriyor.
Eichwald kasabasında garip ve trajik olaylar birbirini izlemeye başlar. Bir adam atından düşer, bir köylü kadın hızar makinesinde biçilip ölür, bir lahana tarlası sular altında kalır, bir çocuk sakatlanır, bir kuş çarmıha gerilir. Bunları yaşayan toplum o denli hiyerarşik bir yapıdadır ki püriten baskılar zaman zaman sadizmle içiçe geçer. Bu cehennemi sarmalda, Haneke faşizmi, terorizmi doğuran köktendinciliğin, tüm barbar aşırılıkların metaforunu yapar. “Salt Nazizm’le değil, terorizme, köktenciliğe götüren sistemlerle ilgili bir film yapmak istedim. Nasıl bu denli akılsızca politik ya da dini bir ideolojiyle bütünleşilir sorusunu sordum” diyor yaratıcı sinemacı. Eğitimi, aşağılanmayı, alçaltılmanın acısını, ideolojilere sığınmayı Haneke’nin yalın, soğuk, mesafeli anlatımıyla izleriz.
Güçlülerin zayıflar, varsılların yoksullar, yetişkinlerin çocuklar, Tanrı’nın insanlar üstündeki buyurculuğunu olağanüstü bir vurguyla anlatan filmin Özel Bölümler’inde filmin çekim evresi, set görüntüleri, yaratıcı ekiple söyleşiler, Haneke’nin çalışma metodu, Cannes Film Festivali’ne katılım, “Yaşamım” adlı belgeselde Michael Haneke, Susi Haneke, Juliette Binoche, Isabelle Huppert, Susanne Lothar, Ulrich Tukur’la söyleşiler yer alıyor.
The White Ribbon (Beyaz Bant) Yönetmen: Michael Haneke Oyuncular: Christian Friedel, Leonie Benesch, Ulrich Tukur, Ursina Lardi, Fion Mutert, Burghart Klaussner, Michael Kranz / 2009, 137 dakika, Bir Film.
Format: Dvd.