Köprü ve otoyolların kamuya zararı ne kadar?

CHP Balıkesir Milletvekili ve Genel Başkan Başdanışmanı Ahmet Akın köprü ve otoyollara yapılan zamlar hakkında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı tarafından yanıtlandırılmak üzere soru önergesi verdi. Akın önergesinde yap-işlet-devret modeliyle yapılan otoyolların kamuya olan zararını sordu.

cumhuriyet.com.tr

Milletvekili Akın’ın Ulaştırma Bakanı’nın “Zam yapmak zorundaydık çünkü, son birkaç yılda iki köprü ve otoyollara bir köprü parası kadar bakım yatırımı yaptık” sözlerine de eleştiri getirdi. Akın, “Hali hazırda ödenen ücretlerden bakım parası alınıyordu zaten zam dememek için şimdi de bakım parası diyorlar. Bakan önceki açıklamasında dolara ve enflasyona göre zam yapılacağını belirtmişti, vatandaşlarımızdan tepki gelince şimdi de böyle bir kılıf uyduruyorlar” dedi. Akın’ın önergesi şu şekilde;

Ulaştırma Bakanı tarafından yapılan açıklamaya göre Osmangazi ile Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve yap-işlet-devret modeli ile işletilen otoyolların geçiş ücretleri dolar kuruna göre, devlete ait köprü ve otoyollar da ise enflasyona göre ücret artışı söz konusu olacağını açıklamış ve de belirlenen tarifeler bu doğrultuda düzenlenmiştir. Yap-işlet-devret modeliyle yapılan köprülerde verilen araç geçiş garantisi nedeniyle eksik araç geçişleri kamuya yük oluşturmaktadır. Bayramlarda bile verilen araç garantisinin sağlanamadığı göz önünde bulundurulursa Hazine tarafından Yavuz Sultan Selim Köprüsü için 135 bin araç, Osmangazi Köprüsü için günde 40 bin araç ve Avrasya Tüneli için de yıllık 25 milyon araç geçiş garantisinden kamu zararı oluşmuştur.

Bu konuyla ilgili olarak;

1) Osman Gazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli’nden açıldığı gün itibariyle 31 Aralık 2017 tarihine kadar toplam kaç araç geçmiştir, aylara göre araç geçiş dağılımı nedir?

2) Hazine tarafından 31 Aralık 2017’ye kadar Osman Gazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli’ni işleten şirketlere ne kadar para ödenmiştir?

3) Devlete ait köprü ve otoyollarda tarifeler enflasyona göre belirlenirken, yap-işlet-devret modeli ile işletilen köprü ve otoyollara dolar kuruna göre belirlenerek artış yapılma sebebi nedir?

4) Herkesin kıskandığını söylediğiniz yap-işlet-devret modeliyle işletilen köprü ve otoyolların kamuya zararı ne kadardır?