"Kontrolsüz mağaza açılması, küçük esnafa zarar veriyor"
Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Başkanı Selamet Aygün, Kontrolsüz şekilde mağaza açılması, mağazaların yan yana olması ve satın alma gücü fazla olan büyük şirketler, yereldeki küçük esnafa zarar verdiğini söyledi.
cumhuriyet.com.trAygün, perakendecilerin sorunlarını tespit edip, sorunlara çözüm üretmek için çaba gösterdiklerini belirterek, bu konuda çeşitli organizasyonlar düzenlediklerini söyledi.
Sektörün elde ettiği önemli perakende cirosu olduğunu ifade eden Aygün, yerel perakendecileri özellikle indirim mağazalarının zorladığını kaydetti.
Aygün, bir mağazanın yanında bir veya iki tane indirim mağazasının açılmasıyla yerel perakendecinin pazar payının azaldığını dile getirerek, ''8-10 bin nüfuslu bir ilçede faaliyet gösteren perakendeci, ilçeye 2-3 tane indirim mağazası açıldığı zaman zor durumda kalıyor, bazıları işletmeyi kapatıyor. İndirim mağazalarının satın alması ve merkezden ürün göndermesi, o bölgedeki üretim ve satış noktalarını bypass ettiği için iki kesime de zarar veriyor. Kontrolsüz şekilde mağaza açılması, mağazaların yan yana olması ve satın alma gücü fazla olan büyük şirketler, yereldeki küçük esnafa zarar veriyor, bunun önüne geçilmesi gerekir'' diye konuştu.
Naylon poşet yerine bez torba satışı
Naylon poşet kullanımının çevreye zarar verdiğini ifade eden Aygün, naylon poşetin doğada 500 yıl da yok olabildiğini vurgulayarak, bunun ham maddesinin yüzde 100'ünün yurt dışından ithal edildiğini kaydetti.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin günde topladığı 10 bin ton çöpün, bin tonunun naylon ve ürünlerinden oluştuğuna dikkati çeken Aygün, bu durum sonucunda Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği'yle beraber proje başlatma kararı aldıklarını anlattı.
Aygün, başlattıkları projeyle bu durumu yüzde 100 engelleyemeyebileceklerini ancak bu konuda kamuoyu oluşturulabileceklerini belirterek, ''Dernek üyeleri bez torba üretimi yapacak, bizde üye mağazalarımızda bu bez torbaları maliyetine satacağız'' dedi.
Müşterilerin de söz konusu çalışmayı gördüklerinde kendilerine destek vereceğine inandığını ifade eden Aygün, bu konuda bilinç oluşturulmasının çok önemli olduğunu bildirdi.
''Sanal pazarlar, gerçek pazarların yerine almaya başladı''
Sanal pazarların teknolojinin gelişmesiyle beraber yaygınlaştığını belirten Aygün, bu durumdan satış noktalarının da istifade ettiğini söyledi.
Aygün, sanal pazarların bazı sıkıntılarının bulunduğunu dile getirerek, bazen müşterinin istediği ürünün eline gelmediğini ve bazı dolandırıcılık olaylarıyla karşılaşıldığını kaydetti.
Sanal pazarlarında yasal olarak düzenlenmesi gerektiğini vurgulayan Aygün, ''Bizim üyelerimizde bu pazardan pay alabilmek için sanal pazar oluşturuyor. Üyemiz sanal pazar oluşturarak, gelişmelere ayak uydurma adına çalışmalar yapıyor. Sektördeki gelişmeleri takip ediyor ve uyguluyoruz.''
Sektörün 2023 hedefi, 70 milyar lira
TPF Başkanı Aygün, 2023 yılı hedeflerini önemsediklerini belirterek, 2023 yılında 70 milyar lira ciroya ulaşmış bir organize yerel gıda perakendesinin olmasını düşündüklerini söyledi.
Türkiye'den hem ülkede hem de bölge coğrafyasına açılabilecek en az 1 milyar lira ciroya ulaşan 5 ile 10 arasında firma çıkarmayı hedeflediklerini ifade eden Aygün, 500 milyon lira ciroyu aşan en az 15 firmanın olmasını hedeflediklerini bildirdi.
''Özellikle nüfus yoğunluğu fazla olan Asya, Arap ve Afrika ülkelerine hitap eden bir perakende hedefliyoruz'' diyen Aygün, bunu gerçekleştireceklerine inandıklarını anlattı.
''Perakende Akademisi''
Federasyon olarak eğitime önem verdiklerini ifade eden Aygün, eğitim faaliyetlerini organize kurumsal yapı altında yürütmek istediklerini söyledi.
Aygün, bunun için de ''Perakende Akademisi'' adı altında bir oluşum kurma kararı aldıklarını belirterek, akademinin başına bir akademisyen getirdiklerini, hocanın ekibini oluşturmasının ardından çalışmaların başlayacağını anlattı.
İlerleyen dönemde meslek liseleri ve üniversitelerde perakendecilik bölümlerinin oluşması için çalışmalar yapılabileceklerini dile getiren Aygün, ''Kısmet olursa vakıf kuruluşu, lise veya üniversite gibi çalışmaların da alt yapısını oluşturmuş olacağız. Bu durumla kaliteli istihdam oluşturmayı hedefliyoruz. Türkiye Perakende sektörünü havuz olarak görüyoruz. Bu havuza kaliteli ve nitelikli personel katılması önemli. İyi personel, iyi müşteri getirir, iyi müşteri de iyi alışveriş yapar'' ifadelerini kullandı.