Kişisel bakımın faturası kabarık

Kozmetiğe ayrılan bütçe kadın-erkek dinlemiyor. Türkiye’de kadınlar aylık 210, erkekler 70 TL güzelleşmeye ayırıyor. Sadece yüz bakımı için yılda 240 lira gözden çıkarılıyor.

Gamze Bal

Islak mendil, parfüm, sabun, makyaj ve traş malzemelerine kadar pek çok alt sektörü tek bir çatı altında toplayan kozmetik sektörünün ekonomik büyüklüğü dünyada 300 milyar doları bulurken Türkiye pazarı 3.5 milyar dolara ulaştı. Aylık kişi başı kozmetik harcaması Arap ülkelerinde 100 Avro, Kuzey Avrupa ülkelerinde 200 Avro ile değişiklik gösterirken, bu ürünlere Türkiye’deki kadınlar aylık 39 Avro, erkekler ise 13 Avro harcıyor. Buna göre Türkiye’de bu ürünlere yıllık 840 TL ile 2 bin 500 TL arasında harcama yapılıyor. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’ne (İKMİB) göre, yalnızca yüz bakım ürünleri için ayrılan bütçe yıllık ortalama tutarı 240 lira.

1500 üretici firma var

Piyasaya kozmetik ürün süren firma sayısının 2016 itibarıyla 4 bin 500 civarında olduğunu söyleyen Türk kozmetik markası Huncalife’nin Yönetim Kurulu Üyesi Esra Yıldızoğlu, bunlardan yaklaşık 1500’ünün üretici firma olduğunu aktardı. Yıldızoğlu, kozmetik üretimi, depolanması, dağıtımı, pazarlanmasında yaklaşık 120 bin kişinin istihdam edildiğini tahmin ettiklerini belirtti.

Erkeklerin ilgisi arttı

Kozmetik harcamasında kadınların alışveriş ortalamasının yüzde 80, erkeklerin ise yüzde 20 olduğunu kaydeden Yıldızoğlu, “Sektörü her ne kadar kadınlar ayakta tutuyor gibi görünse de son yıllarda erkek bakım ürünlerine olan rağbet arttı” dedi. Sektörün, ülkedeki krizlere rağmen her yıl yüzde 10’luk büyüme potansiyelinin olduğunu belirten Yıldızoğlu, “Önümüzdeki 5 yıl içinde bu büyümenin yüzde 7’ler civarında olacağı öngörülüyor. Türkiye ve gelişmekte olan ülkelerde bu oran yüzde 15 olacak. Yani Türkiye’de kozmetik sektörü dünya ortalamasının üzerinde, iki katından fazla büyüyecek” diye konuştu.

Ortadoğu başı çekiyor

Türkiye’nin kozmetikteki ihracat verilerine bakıldığında geçen yıl ilk sırayı yaklaşık 9 milyon USD deodorantın satıldığı Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) aldığı görülüyor. Bunu 4.3 milyon USD’lik parfüm, 4 milyon USD’lik ruj ihracatıyla İngiltere’nin takip ettiğini anlatan Esra Yıldızoğlu, Irak’a yaklaşık 4 milyon dolarlık saç boyası, Hollanda’ya 3.5 milyon USD’lik tüy dökücü ihracatı yapıldığını; Irak’a 2.9 milyon USD’lik göz makyaj ürünü, Arabistan’a 2 milyon USD’lik vücut losyonu, İngiltere’ye 1.3 milyon dolarlık allık ve 1.3 milyon dolarlık dudak makyaj ürünü ihracatı yapıldığını dile getirdi