'Kış Uykusu' için sanatçılar ne diyor?

Tunca Arslan, “Nuri Bilge Ceylan, ödül konuşmasında söyledikleriyle vicdan sahibi ve cesur bir sanatçı olduğunu bir kez daha kanıtladı” diyor ve ekliyor: “Böyle bir ödüle ondan çok Türkiye’nin ihtiyacı vardı.”

Aslı Uluşahin/Cumhuriyet

Senaryosunu Yılmaz Güney’in yazdığı, Şerif Gören’in yönettiği “Yol” filmi, Türkiye’nin karanlık bir döneminde, 1982 yılında Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye’ye değer bulunmuştu. Türkiye’de yine benzer bir karanlık hâkimken, bu kez umudu Nuri Bilge Ceylan’ın “Kış Uykusu” fimi getirdi.

Ödülü değerlendiren Atıf Yılmaz, “Türk sineması, ülkede yaşanan tüm kötülüklere, sanat ve insan düşmanlığına, inanılmaz sömürüye karşı, yaşamın güzelliğini ve acısını sanat aracılığıyla dünyaya sunacak” diyor. “Yol” filminde rol alan, ancak o dönem yasaklı olduğu için Cannes’a gidemeyen Tarık Akan ise Nuri Bilgi Ceylan’ın ödül alışını buruk bir mutlulukla izlediğini söylüyor.

 

‘Sanat düşmanlığına karşı...’

Atilla Dorsay (Sinema Eleştirmeni)

Bu yıl Cannes’da yarışan çok usta vardı ama şans bize güldü ve Altın Palmiye’yi aldık. Bu hem Nuri Bilge Ceylan’ın gitgide olgunlaşan ve hele son dönemde büyük bir atılım yapan kendi sineması için, hem de dünyaya iyice açılmış yeni Türk sineması için önemli bir başarıdır. Ardı arkası gelecektir. Türk sineması dünyaca bilinen ve tanınan bir sinema olacaktır: Ülkede yaşanan tüm kötülüklere, sanat ve insan düşmanlığına, her alandaki inanılmaz sömürüye karşı ve belki bunlardan da beslenip, daha önemli mesajlar vererek ve bu toplumda yaşamanın güzelliğini ve acısını birlikte, sanat aracılığıyla dünyaya sunarak...

 

‘Muhteşem bir başarı’

Tarık Akan (Oyuncu)

Nuri Bilge Ceylan, ilk filminden itibaren muhteşem bir yönetmen olduğunu zaten ispat etmişti. Cannes Film Festivali’nde, Altın Palmiye dışında birçok ödül alan tek yönetmendir Türkiye’de.

1982 tarihinde ben de Şerif Gören de yurtdışı yasağımız olduğu için Cannes’a gidemedik, ödülü Yılmaz Güney almıştı. Cannes’da o kırmızı halıda olamamak benim için büyük bir acıdır. Nuri Bilge Ceylan’ın ödül alışını bu duygularla izledim.

Beni üzen diğer şey, Türkiye’den hiçbir televizyon kanalı festivali canlı yayımlamadı. Ülkemizde sanata karşı olan düşünce hâlâ bu kadar geri ve bu çok acı.

 

‘Kış Uykusu ayna tutuyor’

Azize Tan (İstanbul Film Festivali direktörü)

Bu film hepimize ayna tutuyor. Keşke hepimiz kendi doğamızı anlayabilmek için casur olmayayı başarabilsek. Bu açıdan da “Kış Uykusu” insanın suratına, aklına tokat gibi işleyen bir film.

Nuri Bilge Ceylan kendini kanıtlamış bir yönetmen. Tabii ödüller önemli, motivasyon kaynağı ama o Altın Palmiye’yi almasa da dünya sinema tarihine adını yazdırmış bir yönetmen.

 

‘Vicdan sahibi bir sanatçı’

Tunca Arslan (Sinema yazarı)

“Koza”dan beri Ceylan sinemasını yakından takip ediyorum ve bu başarının tesadüfi olmadığını, titiz, disiplinli, alçakgönüllü ve tertemiz bir çalışmayla ilmek ilmek örüldüğünü gayet iyi biliyorum. Ödül konuşmasında söyledikleriyle de vicdan sahibi ve cesur bir sanatçı olduğunu bir kez daha kanıtladı Ceylan. Böyle bir ödüle Nuri Bilge Ceylan’dan çok Türkiye’nin ihtiyacı vardı. Sonsuz teşekkürler.

 

‘Başarısı kanıtlandı’

Vecdi Sayar (Sinema eleştirmeni)

Yarışmada bu yıl yarışmada filmlerin düzeyi yüksekti ama aralarında en iyisi gerçekten “Kış Uykusu”ydu. Dolayısıyla çok hak edilmiş bir ödül. Ödül listesinin tümüne katılmasamda bizim açımızdan büyük bir başarı. Cannes’da Türkiye sineması bir kez daha Avrupa’nın iddialı sinemalarından biri olduğunu kanıtladı.