Kelkit ırmağı korkutuyor

Tokat'ta son 4 günde 3 trafik kazasının yaşandığı D-100 kara yolu kenarındaki Kelkit Irmağı çevresinde güvenli bir kara yolu ulaşımının sağlanmasını istiyor.

cumhuriyet.com.tr

Kaynaklarını Gümüşhane'nin Çimen Dağları'ndan alan 320 kilometre uzunluğundaki Kelkit Irmağı, geçtiği yerlere sularıyla tarımsal anlamda can vermesinin yanı sıra, acı olaylara da sahne oluyor. Sıvas ve Tokat'a bağlı ilçelerde özellikle tarımsal sulamada faydalanılan ve bölge ekonomisinde önemli yeri bulunan ırmağın suları, özellikle bahar aylarındaki yağışlarla ve üzerinde kurulu olan Kılıçkaya Barajı'nın kapaklarının açılmasıyla yükseliyor. Son yıllarda Kelkit Irmağı'nın adı, Kelkit Vadisi'ndeki Reşadiye, Niksar, Erbaa, Suşehri ve Koyulhisar ilçelerindeki trafik kazaları ve boğulma olaylarında sıkça duyuluyor.
 

D-100 kara yolunun doğu-batı bağlantısını sağlıyor

Doğu-batı bağlantısını sağlayan, özellikle İran'a giden tırların ve batı bölgelerinden Doğu Anadolu Bölgesi'ne yolcu taşıyan otobüslerin geçiş güzergahı olan D-100 kara yolundan gün içinde çok sayıda araç geçiş yapıyor.

Koyulhisar-Reşadiye-Niksar-Erbaa bölümü çok dağlık ve engebeli bir araziye sahip olan, toprak kayması ve heyelanların da yaşandığı D-100 kara yolu, arazinin yapısı nedeniyle mecburen Kelkit Irmağı'nın kenarından geçiyor. Irmakla paralel şekilde uzanan kara yolunda, zaman zaman üzücü kazalar yaşanıyor. Yurttaşlar, azgın sularında bugüne dek çok sayıda kişinin yaşamını yitirdiği bölgede güvenli bir kara yolu ulaşımının sağlanmasını istiyor.

Kara yolunun Koyulhisar-Reşadiye bölümünün biri gidiş, biri geliş olmak üzere çift şerit olduğunu belirten yetkililer, Reşadiye-Niksar ve Niksar-Erbaa arasında bazı bölümlerde duble yolun mevcut olduğunu, bazı bölümlerde ise duble yol yapım çalışmalarının devam ettiğini hatırlattılar.
 

Son 4 günde 3 üzücü kaza

Yolcu otobüslerinin ve diğer araçların devrilmesi sonucu azgın sularında birçok kişinin yaşamını yitirdiği ırmak, son 4 günde 3 ayrı trafik kazasına sahne oldu. Son 4 gündeki kazalardan ilki, 29 Temmuzda meydana geldi. Sırrı Şimşek (55) yönetimindeki 60 RC 097 plakalı otomobil, Niksar-Reşadiye arasındaki Akıncılar köyü mevkisinde Kelkit Irmağı'nın kenarına devrildi. Kazada, sürücü Sırrı Şimşek ile araçta bulunan Yayla Çağlar (58), Cemal Küden (62), Dursun Çağlar (68) ve eşi Zöhre Çağlar (58) yaşamını yitirdi.

Bu kazadan bir gün sonra 30 Temmuzda, İhsan Kasırga (46) yönetimindeki 41 D 2692 plakalı otomobil, Reşadiye-Niksar arasındaki Ataköy yol ayırımında kontrolden çıkarak Kelkit Irmağı'nın kıyısına devrildi. Kazada, sürücü İhsan Kasırga ile yanında bulunan kardeşi Ercan Kasırga (30) hayatını kaybetti. Araçta bulunan diğer kardeşleri Mehmet Kasırga (22) ise yaralı olarak Tokat Devlet Hastanesi'ne kaldırıldı.
 

Son kazada 1 ölü, 4 kayıp

Bölgede dün akşam saatlerinde meydana gelen trafik kazasında ise bir otomobil, ırmağa devrildi. Reşadiye-Niksar kara yolunun Darıderesi mevkisinde, özel bir şirkette çalışan kamyon şoförü Osman Tanışık'ın, kara yolunda gördüğü fren izinden yola çıkarak bir aracın Kelkit Irmağı'na düştüğünü tahmin etmesi üzerine ırmakta dün akşam saatlerinde arama çalışmaları başlatıldı, araçta bulunanlardan 35-40 yaşlarındaki Günül Tosun'un cesedi ırmakta bulunarak sudan çıkarıldı.

Plakası 34 DMA 81 olduğu bildirilen araçta, cesedi bulunan Gönül Tosun ile birlikte Yusuf Tosun (27), Ersoy Tosun (30), 35 yaşlarındaki Fikri Tosun ve 3-5 yaşlarındaki Müjdat Tosun'un bulunduğunun tahmin edildiğini belirten yetkililer, suda kaybolan 4 kişiyi bulmak üzere çalışmaların devam ettiğini açıkladılar.

Bölgedeki büyük trafik kazaları

Bugüne dek birçok ölümlü ve yaralamalı kazaya sahne olan D-100 kara yolu ve Kelkit Irmağı'ndaki en büyük kazalar ise 2006 ve 2007 yıllarında meydana gelmişti. Bölgede yaşanan büyük trafik kazalarından bazıları ve ölü-yaralı sayılar şöyle:

9 Mart 2006'da meydana gelen ve 29 kişinin yaşamını yitirmesiyle sonuçlanan kaza ülkeyi yasa boğmuştu. İstanbul'dan Van'a giden yolcu otobüsünün, D-100 kara yolunun Reşadiye-Niksar bölümünün 23. kilometresindeki Darıderesi köyü yakınlarında Kelkit Irmağı'na devrilmesi sonucu 29 kişi yaşamını yitirmiş, Kelkit Irmağı özellikle bu üzücü kazayla Türk insanın hafızalarından uzun süre silinmemişti.

15 Ekim 2007'de İran'dan İstanbul'a yolcu taşıyan otobüs, Sivas'ın Koyulhisar ilçesine bağlı Sugözü ve Gökdere köyleri arasındaki köprünün bariyerlerini yıkarak Kelkit Irmağı'na devrilmiş, kazada 4 kişi ölmüş, 28 kişi yaralanmıştı.

7 Kasım 2007'de İstanbul'dan Iğdır'a giden Hayrettin Yardak yönetimindeki yolcu otobüsü, Koyulhisar-Reşadiye karayolu Tokat-Sivas il sınırındaki Bahçeköy altı köprüsünden Kelkit Irmağı'na devrilmiş, sürücü Hayrettin Yardak ve 28 yolcu yaralanmış, suda kaybolan 6 yaşındaki Damla Yılmaz'ın cesedi kazadan 9 gün sonra olay yerinin yaklaşık 3 kilometre aşağısında suyun içinde kuma saplanmış şekilde bulunmuştu.