Kazanın sebebi: İrtifa göstergesi
Hollandalı yetkililer, Amsterdam Schiphol Havaalanı'na inişi sırasında düşen Türk Hava Yolları'na ait uçağın irtifa göstergesinin bozulduğunu, bu sebeple uçağın hız kestiğini ve bu olayın da kazaya neden olduğu açıkladı. Yetkililer, göstergenin bozulmasının mürettebat tarafından sorun olarak algılanmadığını da belirtti.
cumhuriyet.com.trTürk Hava Yolları'na (THY) ait "Tekirdağ" isimli uçağın 25 Şubat'ta Amsterdam Schiphol Havaalanı'na iniş yapacağı sırada düşmesiyle ilgili Hollanda Güvenlik Araştırma Konseyi Başkanı Pieter van Vollenhoven açıklamalarda bulundu. İşte Vollenhoven'in açıklaması;
" Amsterdam'a iniş yapcak uçakta bir sorun yoktu. Sorun iniş sırasında meydana geldi. Kokpitte 3 mürettebat vardı. Sağ koltukta eğitimli bir pilot bulunuyordu. Bu pilotun tam yetkisi vardı. Onun yanında ise bir 'officer' bulunuyordu.
Uçak hiçbir rötar olmadan inişe geçmişti. Mürettebat 14.00'de Amsterdam'a haber verdi. Uçağa 200 feete inmeye izin verildi. Ve mürettebat otomatik pilotla inişe başlamıştı. Türk pilotlarında böyle bir alışkanlık vardır. Bu her şirketein kendi seçimidir."
Radyo yükseklik metresi bozuldu
Ses kaydı ve kara kutunun incelemesinde inişte, 1950 fitte bir tuhaflık ortaya çıktığı görüldü. Sol radyo yükseklik metresinde normal olmayn bir yükseklik fark edilmiştir. İrtifa göstergesi uçağın 1950 de değil -8 fitte olduğunu göstermiştir. Normalde böyle birşey olmaz. Sol radyo yükseklik ölçütü yeterince hız sağlayabilmek için gerekli bir alettir.
Soldaki aletteki sorunu mürettebat tarafından önemli sayılmamıştır. Bu ani değişiklikten dolayı uçak hız kesmiştir. Pratikte uçağın bu ani değişimden dolayı birkaç metre üzerinde bulunduğu gibi davranmaya başlamıştır. Otomat kesilmiş gaz gibi davranmaya başlamış ondan dolayı uçak hız kaybetmiştir. Bundan dolayı mürettebat zamanında hareket etmemiştir. Hız kaybından dolayı uçak asgari uçuş hızına ulaşmıştır. Onun için uyarı sinyalleri verilmiştir.
Hemen gaz verilmeye başlanmıştır fakat kurtarmak için geç kalınmıştır. Ondan dolayı bir iniş pistinden 1km öncesinde düşmeye neden olmuştur. Bu olay daha önce 8 kez yaşanmıştır. "
Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Pieter van Vollenhoven, daha önce benzer hata ortaya çıktığı için pilotların otomatik pilotla inmemesinin daha iyi olacağı yolundaki görüşünü dile getirdi.
Pieter van Vollenhoven, bir soru üzerine, kazadan sonra uçaktaki pilotlara geç müdahale edildiği iddiasının doğru olmadığını, ilk yardım ekiplerinin pilotların ölü olduğunu gördüklerini belirtti.
''Sorulara verilen cevaplar kazanın nedenlerini aydınlatmaktan uzak''
Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Hollanda Güvenlik Araştırma Konseyi Başkanı Pieter Van Vollenhoven'in Amsterdam'da kaza yapan THY uçağına ilişkin yaptığı açıklamaları, ''kazanın oluş nedenlerine açıklık getirmekten ve bir kanaat oluşturmaktan uzak'' olarak nitelendirerek, ''kazanın gerçek nedeninin henüz belirlenemediğini'' kaydetti.
Genel Müdürlük'ten yapılan yazılı açıklamada, Pieter Van Vollenhoven'in kazanın nedenlerine ilişkin basın toplantısı düzenlediği hatırlatılarak, yapılan değerlendirme ve açıklamaların bir ön bilgi mahiyetinde olduğu ve incelemelere devam edileceğinin beyan edildiği anlatıldı. Açıklamada, şunlar kaydedildi: ''Yapılan açıklamalar ve sorulara verilen cevaplar, kazanın oluş nedenlerine açıklık getirmekten ve bir kanaat oluşturmaktan uzaktır. Açıklamaların ağırlıklı olarak kazanın oluşuma etki eden imalatçı firma, hava trafik hizmetleri, havaalanı ve meteorolojik şartlar, pilotlar ile uçak ve sistemleri gibi muhtemel bulgu ve unsurların tespiti ve bunlara ilişkin yorumlardan ibaret olduğu anlaşılmaktadır. Hollanda Güvenlik Kurulu tarafından oluşturulan kaza kırım heyetleri, Amerikan Ulusal Güvenlik Kurulu uzmanları, uçağın imalatçısı firma ve bazı ekipmanların üreticisi İngiliz firması yetkilileri ile ülkemiz Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü uzmanları çalışma ve incelemelerine devam etmektedirler. Kazanın gerçek oluş nedeni henüz belirlenememiştir. İmalatçı firma da dahil, henüz bilinmeyen çok boyutlu bir durumun söz konusu olduğu anlaşılmaktadır. İncelemeler Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nce dikkatle takip edilmekte olup, elde edilecek bilgiler, değerlendirmeler ve tespitler kamuoyu ile paylaşılacaktır.''