Kaza geliyorum diyor
Sayıştay’ın havalimanlarına ilişkin raporunda çarpıcı tespitler yer aldı. Yapım, onarım ihalesine giren bazı firmaların yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmadığı vurgulanarak uçuş emniyetinin tehlikeye atıldığı belirtildi.
Mahmut LıcalıDevlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nün (DHMİ) yatırım programında yer alan havalimanı yenileme, bakım, onarım işlemlerinde, yüklenici firma çalışanların bilgisizliği nedeniyle, uçuş emniyetini ihlal edecek şekilde pist ihlallerinin yaşandığı tespit edildi. Bu durumun Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin havalimanı işleriyle ilgili yetersiz kalmasından kaynaklandığı belirlenirken, tebliğle ilgili düzenleme yapılması talebine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın da henüz bir yanıt vermediği belirtildi.
Sayıştay’ın TBMM’ye gönderdiği DHMİ’yle ilgili 2018 yılı denetim raporunda çok önemli bir uyarı yer aldı. Raporda, DHMİ’nin yatırım faaliyetleriyle ilgili yapılan incelemelerde havalimanı yapım, yenileme, bakım ve onarım işleriyle ilgili, yüklenici firma çalışanlarının bilgisizliği nedeniyle, can ve mal emniyetini ortadan kaldıran durumların yaşandığı belirlendi.
Raporda, DHMİ’nin söz konusu ihlalleri ortadan kaldırmak için eğitim verdiği, ancak söz konusu pist ihlallerinin bertaraf edilemediğinin görüldüğü vurgulandı. Raporda, 11 Haziran 2011 tarihli Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’ne göre altyapı işlerinde havalimanı pistleri, apron inşaatının ayrı olarak belirlenmesine karşın üstyapı işleri bölümünde havalimanı terminal binalarının “bina işleri” grubunda yer almasının söz konusu güvenlik ihlallerine neden olduğuna işaret edildi.
Raporda ayrıca söz konusu tebliğde havalimanı pist aydınlatma işlerinin de elektrik işleri bölümünde yer aldığına dikkat çekilerek, şu uyarılar yapıldı: “Her firma pist aydınlatma ve elektrik işleri bölümüne katılabilecektir. Havalimanlarında yapılacak yapım, bakım, onarım, yenileme ihalelerine havacılık sektöründeki uçuş, can ve mal emniyeti hususlarında yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmayan tüm firmaların katılmasına yol açmaktadır. Bu durum ise izinsiz pist ihlalleri, pist üzerinde veya kenarında uçakların iniş ve kalkışlarını tehlikeye düşürecek malzemelerin bırakılması gibi ciddi sorunlara sebebiyet vermektedir. Ayrıca, ülke genelinde faaliyet gösteren 56 havalimanının bazılarına uluslararası uçuşların da gerçekleştiği göz önüne alındığında uçuş, can ve mal emniyeti hususlarında yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmayan yüklenici firma çalışanlarının yol açabileceği sorunlar, kuruluşun ve dolayısıyla ülkenin uluslararası itibarını da zedeleyebilecektir.”
BAKANLIKTAN HENÜZ YANIT YOK
Raporda, 2011 yılında yayımlanan tebliğde değişiklik yapılması için Kamu İhale Kurumu nezdinde girişimlerde bulunulması talebinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na iletilmesine karşın, Mayıs 2019 tarihi itibarıyla bakanlığın bir yanıt vermediği ve bu konuyla ilgili bir gelişme yaşanmadığı vurgulandı. Raporda, havalimanı altyapı ve üstyapı yapım, bakım ve onarım işlerinin uzmanlık ve tecrübe gerektiren özel yapılar olduğu vurgulandı.