Karcher Türkiye Genel Müdürü Gökhan Hasan Gökmen: Kur artışını yönetmesi çok zor
Karcher Türkiye Genel Müdürü Gökhan Hasan Gökmen, pandemi süresince insanların daha fazla temizlik cihazı satın aldığını açıkladı. Gökmen, “Türkiye’de 2 yılda satacağımız cihaz miktarını kısa sürede sattık" dedi
Şehriban KıraçTemizlik makineleri sektörü pandemi ile büyümesini artırdı. Elektrikli süpürge alanı Türkiye’de yaklaşık 4 milyon adetlik bir pazar büyüklüğüne ulaşırken özellikle AVM, hastane, büyük kamu binalarının temizliğini kapsayan profesyonel temizlik makinelerinin büyüklüğü ise 100 milyon Avro civarında.
Temizlik makineleri sektörünün önde gelen firmalarından Almanya merkezli Karcher’in Türkiye Genel Müdürü Gökhan Hasan Gökmen, pandemi süresince insanların daha fazla temizlik cihazı satın aldığını vurguladı. Bu dönemde Türkiye’de özellikle bireysel kullanımın da olduğu buharlı temizlik makinasının satışında büyük artış yaşandığını anlatan Gökmen, “Türkiye’de 2 yılda satacağımız cihaz miktarını kısa sürede sattık. Almanya’da bu alanda 1 milyon adetin üzerinde satış yapıyoruz. Karcher bünyesinde 4 bin civarında ürün çeşidi var, bunların yüzde 98’i Türkiye pazarında da satılıyor. Türkiye’de 22 milyon hane var. Bu tda potansiyelin güçlü olduğunu gösteriyor. Özellikle cam silme makinasında Türkiye’de pazar lideriyiz” dedi. Türkiye’de son 6-7 yıldır büyüme alanında gaza bastıklarını ifade eden Gökhan Gökmen, Cumhuriyet’e şu açıklamalarda bulundu:
TÜKETİCİ İÇİN ZOR
- Tamamen ithalat yaptığımız için fiyat politikamız yüzde 100 döviz kuruyla alakalı. Kur ne kadar artarsa teorik olarak o kadar zam yapmamız lazım. Ama onu yapamıyoruz bazen cepten yiyelim diyoruz. Yönetmesi çok zor. Geçen yıl kurun artışının yarısı kadar zam yaptık, ama tüketici ona bakmıyor. Cebindeki parayla orantılı bakıyor. Kuru Türkiye’de yönetmek çok zor. Geçen hafta Avro 10.60-10.70 TL’yi gördü. Sonra sabah kalkıyorsunuz 10.30 TL’ye inmiş. Şimdi yüksek kura göre zam yapsak, kur düşünce indirmek gerekiyor.
- Fiyat ayarlamalarını aylık yapıyoruz. Tüketici için çok zor. Geçen yıl 1000 TL’ye sattığımız ürünler şu anda 1490 TL olmuş. ÜFE tarafında son rakam yüzde 42 çıktı. Bu yarın TÜFE’ye yansıyacak.
- Kur artışında ithalatçılar hep fayda görür gibi algılanıyor ama zarar görüyor. Ben hangi kurla fiyat vereceğim?
- Pazarda en önemli sorun tahsilat. Faizlerin geldiği noktada ayda yüzde 1.5’lik bir finansman maliyeti var. Ödeme vadeler uzadı.
- Türkiye’de üretimi planlıyorduk ama 15 Temmuz olunca Romanya’ya kaydı. Türkiye’de üretim yeniden gündeme gelebilir. Çükü büyük bir pazar. Ama ekonomik şartların da doğru olması, yarın ne olacak bilmemiz lazım.
HEDEF YÜZDE 40 BÜYÜME
- Bu yıl dünyada 3 milyar Avro ciro hedefimiz var. Biz Türkiye’de yüzde 40 büyüme hedefliyoruz. Türkiye’de iş yapmanın çok önemli kası var. Kriz yönetmeyi öğreniyoruz. Ama bu pazar gelecek vadediyor. Umarım seneye bir atılım yılı olacak. Türkiye ciromuz 20-30 milyon Avro civarında.
- Türkiye’de 11 mağazamız var. 2022’de en az 2 tane İstanbul’da bu yıl da bir mağaza açacağız.
ANIT TEMİZLEMEK İSTİYORUZ
- Bizde anıt temizliği denen bir proje var. Brezilya’daki İsa Heykeli, London Eye, Vatikan Meydanı gibi anıt temizleme projelerimiz var. Türkiye’de de Galata Kulesi, Ayasofya gibi yerleri sosyal sorumluluk projesi kapsamında temizlemek isteriz. Bu milyon Avro harcayacağımız projeler. Ama Türkiye’de bürokrasiye takılıyoruz. Orada anıt için gidiyoruz belediye olur diyor, anıtlar kuruluna gidin diyor, ona gidiyoruz yok buraya git diyor sürekli bir tıkanma oluyor. Anıtlar elde deterjan bezle yapılmaz, bizim direkt anıt temizliği için kurulmuş ekiplerimiz var. İçinde profesörlerin üniversitelerin olduğu birimler var.
Anıt temizleyemediğimiz bunu yapamadığımız için Yedikule Hayvan Barınağını temizliyoruz. Yılda en az 2 kere derin temizlik yapıyoruz.
- Türkiye’ye ürünler ağırlıklı olarak İtalya ve Almanya’dan geliyor.
- Bu yıl mütevazi bir hedef koyduk, geçen yıl ile başa baş olsun yeter dedik. Çünkü hedefi temmuz-ağustosta belirliyoruz. Genel öngörüler 2021’in süper pozitif olmayacağı, ne olacağının bilinmediği bir dönem üzene şekillendi. Ama bizim Türkiye’de ilk 6 ay sonuçları çok iyi oldu.
- Almanya’da 20 katımıza yakın ciromuz. Bizim 1 yılda yaptığımız ciroyu 2 haftada yapıyor. İngiltere Japonya 6 katımız. Türkiye’de temizlik hassasiyeti çok ön planda. Nüfusu çok. TÜrkiye’de büyüme hızı konusunda çok önlerdeyiz. Bu yılın ilk yarısında Almanya yüzde 3-4 büyürken biz şu anda yüzde 47 büyümedeyiz. Alışverişi seven bir ülkedeyiz. Kredi kartı kullanımı çok yaygın.
TEKNOLOJİ LİDERİ OLMA HEDEFİMİZ VAR
- Avrupa’da işimizin yüzde 50’si profesyonel ürürnerden yüzde 50’si perakende tarafından geliyor. Türkiye’de profesyonel taraf yüzde 70, perakende taraf yüzde 30. Türkiye’de de bu payı eşitleme hedefimiz var. Bu yıl perakendede yüzde 40’ı bulabiliriz.
- Türkiye’de 80’i aşkın çalışanımız var. Gelecek yıl 100 kişiyi aşacağız. Robot teknolojisi yeni ürünler gelecek. Robot temizleyici tam temizleyiciler gelecek.
- Teknoloji lideri olma hedefimiz var.