Karayolları ‘kural’ tanımadı

Sayıştay’ın Karayolları Genel Müdürlüğü denetim raporunda mevzuata aykırılıklar tek tek sıralandı. Kurum, ödeneği bulunmayan 275 iş için 526.2 milyon lira harcadı.

Mustafa Çakır

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün (KGM) yatırım programında yer almayan işler için harcama yaptığı, bütçe ile ödenek tahsis edilen projelere ait ödeneklerin başka işler için kullanıldığı ortaya çıktı. Ödeneği bulunmayan işler için ihaleye çıkılmaması gerekirken, yatırım programında bulunmayan ve ödeneği olmayan 275 iş için 526.2 milyon lira harcama yapıldığı belirlendi. Yüksek ücretleri ile tartışma konusu olan otoyollar ve köprülerden ise “kaçak giriş”lerin yüksekliği dikkat çekti. 2015 yılında HGS ve OGS’den toplam 14 milyon 875 bin 765 kaçak geçiş yapıldı. Sayıştay’ın KGM 2015 yılı denetim raporunda dikkat çeken tespitlere yer verildi.

Taahhütler kayıtta yok!

Rapora göre, kurumda binin üzerinde yatırım halen devam ediyor. Bu yatırımlar için 2015 sonu itibarıyla yapılan toplam harcama tutarı 33 milyar 907 milyon 243 bin 468.48 TL. Sayıştay, kurumun bilançosunda “yapılmakta olan yatırımlar hesabı” tutarının 33 milyar 907 milyon 243 bin 468,48 TL olması gerekirken 62 milyar 898 milyon 228 bin 378.57 TL olarak göründüğüne, 28 milyar 990 milyon 984 bin 910.09 TL tutarındaki “tamamlanmış yatırımın” halen kurum mali tablolarında “yapılmakta olan yatırım hesabı” içerisinde gösterildiğine dikkat çekti.

Raporda, KGM’nin kamu özel işbirliği (KÖİ) modeliyle yürüttüğü projelerle ilgili mevzuata aykırılıklara da işaret edilerek, “KGM’nin KÖİ modeline göre yürütülen 2 adet projesi mevcut olup, bu projeler kapsamında verilen talep garantilerine ilişkin herhangi bir kayıt yapılmamış, dolayısıyla verilen talep garantisi tutarları mali tablolara yansımamıştır” denildi.

Rapora göre KGM’nin KÖİ modeliyle yürütülen projeleri, Gebze Orhangazi İzmir (İzmit körfez geçişi ve bağlantı yolları dahil) Otoyolu Projesi ile Kuzey Marmara (3. Boğaz köprüsü dahil) Otoyolu Projesi. Toplam işletme süresi 15 yıl 4 ay olan Gebze Orhangazi İzmir Otoyolu Projesi için 40 milyar 99 milyon 924 bin 500 TL toplam talep garantisi verildi. İşletme süresi 7 yıl 8 ay 22 gün olan Kuzey Marmara (3. Boğaz Köprüsü dahil) Otoyolu Projesi için de 16 milyar 700 milyon 951 bin 95.89 TL toplam talep garantisi sağlandı.

Yurttaş geçişi kaçağa bağladı

 

Rapora göre, 2015’te 141 milyon 337 bin 638 Otomatik Geçiş Sistemli (OGS) geçişten 352 milyon 72 bin 341 TL, 271 milyon 135 bin 716 adet Hızlı Geçiş Sistemli (HGS) geçişten de 715 milyon 423 bin 134 TL olmak üzere toplam 1 milyar 67 milyon 495 bin 475 TL gelir elde edildi.

-Geçen yıl HGS ve OGS’den toplam 14 milyon 875 bin 765 kaçak geçiş yapıldı.

- Kaçakların 3 milyon 986 bin 57’si OGS’den, 10 milyon 889 bin 708’i HGS’den yapıldı.

-İdari para cezalarıyla kaçak geçişlerin tutarı da 632 milyon 40 bin 541 lira oldu.

  -Raporda, 2015 yılında, köprü ve otoyollarda gerçekleşen toplam 82 milyon 648 bin 31.91 TL kaçak geçiş bedeline ilişkin gelir tahakkuk kaydı yapılmadığı ve mali tablolarda da yer verilmediğine dikkat çekildi.