'Karayolları da piyasaya açılacak'
Makina Mühendisleri Odası Başkanı Ali Ekber Çakar, "T.C. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun" ile "liberalleşme ve özelleştirme" gerekçesiyle Karayolları Genel Müdürlüğü'nün kamusal hizmet üretiminin tasfiyesinin yapıldığını ifade ederek, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün piyasaya açılacağını ileri sürdü.
cumhuriyet.com.trTürk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Makina Mühendisleri Odası Başkanı Ali Ekber Çakar yaptığı yazılı açıklamada, "siyasi iktidara bağlı" kamu kurumlarının, ilgili konularda TMMOB ve bağlı Odalardan görüş almaksızın mevzuat düzenlemesi yapmayı bir gelenek haline getirdiğini savunarak, bu kapsamda gündeme gelen son yasa değişikliğinin, "T.C. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun" olduğunu ifade etti.
Çakar yasa ile Karayolları Genel Müdürlüğü'nün yapısının "liberalleşme ve özelleştirme" yönünde değiştirildiğini ileri sürerek KGM'nin karayolu, otoyolu, bakım ve işletme tesislerini yapım, onarım ve işletme görevlerini yapmamasının istendiğini "yaptırmak, işlettirmek, onarımını yaptırmak, kiralamak, şirketlere ortak olmak" gibi yeni görev tanımlarıyla piyasaya açılacağını öne sürdü. Çakar şöyle dedi: "KGM hizmet üretimi ve gelirlerini devredici yöntemlerle serbestleştirme ve özelleştirmelerin yeni bir adresi olmaktadır. Böylece köprü ve otoyollar, bakım istasyonları, tesisler ve hizmet binaları dahil 30 milyon metrekare civarındaki taşınmazın özelleştirilmesinin önü açılmıştır. KGM'nin teşkilat yapısı ve personel politikası da bu yapıya uygun olarak değiştirilmiş; eski yasadaki bazı kadroların iptali, çalışan sayısının azaltılması ve statü değişimi ile çalışan kıyımı ve kadrolaşmanın önü açılmıştır."
'Orman Yasası'na eklenen bir madde ile ormanlar talana açılabilir'
Çakar, Orman Yasası'na eklenen bir madde ile KGM'nin, yap-işlet-devret modeli ile özelleştirme uygulamaları kapsamında ormanlara müdahale edileceğini ifade ederek, "Kamu arazileri ve orman alanlarındaki tesisler özelleştirilebilir, orman arazilerini dilediği gibi kullanabilir ve İstanbul'da 3. Boğaz Köprüsü güzergâhındaki 900 hektarlık orman alanı talana açabilir konuma sokulmuştur" dedi.
Makina Mühendisleri Odası Başkanı Çakar, Ulaştırma Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasa'daki bir ek madde ile başta Ankara ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi olmak üzere metro ve raylı sistem projelerinde "başarısızlığa uğrayan" bazı büyükşehir belediyelerinin kurtarıldığını öne sürerek, şu ifadeleri kullandı: "Bu projelerin 'Bakanlar Kurulunca yapımının üstlenilmesine karar verilenleri' önce Bakanlığa devredilecek, yapımlarının tamamlanmasından sonra 'maliyet bedeli üzerinden' özelleştirilebilecek. Trafik Yasasında yapılan değişiklikler arasında yer alan bölünmüş yollarda (otoyollarda) hız limitini 110 km'ye çıkaran değişiklik ise bu yollardaki güvenlik sorununu ve kazaları artıracaktır."