Kadınlar küçük araba sever
Kadın müşterileri dikkate alan birçok otomobil markası, kıstaslarını da yeniden şekillendiriyor. Hatta kimi markalar kadınların ihtiyaçlarını karşılayabilmek için sadece kadınlardan oluşan tasarım ekipleriyle çalışıyor.
cumhuriyet.com.trTrafikte her iki küçük otomobilden birini kadınlar kullanıyor. Kadınlar, sürüş konforu, şehir içi kullanım özelliklerinin kolay olması, manevra kabiliyetinin yüksek olması ve park sorununu ortadan kaldırması nedeniyle genelde küçük sınıfta yer alan modelleri tercih ediyor. Kadınlar ayrıca son yıllarda trafikte kendilerini güvende hissetmelerini sağlayan kompakt 4X4 modellerine de ilgi duyuyor. Kadınlar bütçelerine uygun otomobillerde güvenliğe büyük önem verirken vites seçeneğinde ise otomatik vitesi yeğliyorlar. Ayrıca otomobilde düşük yakıt tüketimine ve konfora da önem veren kadınların, Türkiye pazarında küçük otomobillerde satın alma oranı yüzde 35 ile 50 arasında değişiyor. Bu oran bazı modellerde yüzde 75'e kadar yükseliyor. Kadınların otomobil satın alma kıstaslarında otomatik vites ve konfor aksesuvarları olmazsa olmazlar arasında. Daha sonra park sensoru, düşük yakıt tüketimi, geniş bagaj hacmi ve manevra yeteneği ön sıralarda geliyor.
Satılan otomobillerdeki kadın payı yükselince sektör de kadınları cezbedecek tasarımlara yönelmeye başladı. Bunun için 1980'lerde Lexus yaptığı araştırmada otomatik cam düğmesi için kadınların tırnak uzunluğunu bile çalıştılar. Mazda da kadın alıcıların taleplerini öğrenmek için bir bilgi hattı oluşturmuştu. Volvo da kadınlar için tasarlanan kavram araçlara destek veriyor. Ayrıca Volvo’nun kadınlara yönelik tasarımı desteklemek için sadece kadınlardan oluşan bir tasarım ekibi bile var.
Türkiye’de satılan otomobillere kadınların ilgisine gelince belli markalardaki bazı modellerde kadınların satın alma payı yüzde 65’lere kadar çıkıyor. Bunun en güzel örneği ise Nissan’ın Micra’sı. Bu aracı satın alanların yüzde 65’ini oluşturan kadınların Micra’yı tercih etme sebepleri; yüzde 33'le sıra dışı tasarım, yüzde 11’le park etme kolaylığı olarak kendini gösteriyor. Diğer tercih sebepleri ise; uygun fiyatı, donanımı, tavsiye edilmesi ve ekonomik olması olarak sıralanıyor.
Japon Subaru’nun Türkiye’deki müşterilerinin yüzde 45’ini kadınlar oluştururken, özellikle Forester modelinde bu pay yüzde 60’lara kadar çıkıyor. Müşterilerinin yüzde 40’ı kadınlardan oluşan Audi’de en favori model ise yüzde 48’lik oranla A3. Fransız Peugeot’da kadınların tercihi yüzde 45 ile yeni 107 modeli olurken, bu oran Toyota’nın B segmentindeki temsilcisi Yaris modelinde yüzde 55’e kadar çıkıyor.