Kadın sanatçıların yılı 2019

16. İstanbul Bienali ve sergileriyle plastik sanatlar açısından dolu bir yıl oldu.

cumhuriyet.com.tr

Bugün itibarıyla geride bıraktığımız 2019 yılı, yeni açılan müzeleri, 16. İstanbul Bienali ve sergileriyle plastik sanatlar açısından dolu bir yıl oldu. Yıl boyunca, bu doluluğu büyük oranda sağlayan kadın sanatçıların isimlerini duyduk, sergilerini izledik. Hem günümüz sanatçılarının, hem de tarihin perdeleri ardında kalmış önemli kadın sanatçıların yapıtlarıyla buluşmamızı sağlayan sergileri hatırlayalım. 

YILDIZ MORAN: BİR DAĞ MASALI

İstanbul Modern, “Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı” adlı sergide, Türkiye’nin akademik eğitim almış ilk profesyonel kadın fotoğraf sanatçısı Yıldız Moran’ın (1932-1995) yapıtlarına yer verdi. 1950’den 1962’ye kadar olan dönemde, ömrünün toplam 12 yılını fotoğrafa adayan Moran, kendisinden sonra gelen kuşakların fotoğraf yaklaşımlarına önemli katkılarda bulundu. Yıldız Moran, özellikle Anadolu’da çektiği fotoğraflarında insan sevgisi, sanatsal duyarlılık ve fotoğraf çekim sezgisini iç içe örerek kendine özgü bir alan açtı.

NUR KOÇAK - MUTLULUK RESİMLERİMİZ

Fotogerçekçilik akımının Türkiye’deki ilk temsilcilerinden Nur Koçak’ın, 1960’lar ile 2010’lar arasındaki desenleri ve resim serilerinden oluşan en kapsamlı sergisi SALT Beyoğlu ve SALT Galata’da ziyarete açıldı. 1981 tarihli bir seriden esinle adlandırılan “Mutluluk Resimlerimiz”, kadın dergilerinden Hollywood sinemasına, popüler kültürün yaygınlaşması ve Türkiye’deki yansımalarını eleştirel gözlemci bir anlatıcı olarak irdeleyen sanatçının üretimine ayrıntılı bir bakış sağlıyor. Sergi, 8 Ocak - 16 Şubat arasında SALT Ankara’da olacak. 

CANAN TOLON - SEN SÖYLE

İstanbul Modern’in düzenlediği “Sen Söyle” adlı sergi, Canan Tolon’un 1980’li yıllardan günümüze uzanan sanatsal birikiminden bir kesit niteliğinde. “Sen Söyle”, Tolon’un çizimden fotoğrafa, resimden yerleştirmeye uzanan kendine özgü ifade ve teknik arayışını görünür kılıyor. Tolon’un sanatındaki dönüşüm ve gelişimin ikonik örneklerini bir araya getiren sergi, aynı zamanda sanat tarihinde yerini almış kimi çalışmasının da yeniden üretimine yer veriyor. Sergi, 2 Şubat’a kadar ziyaret edilebilecek. 

MİHRİ: MODERN ZAMANLARIN GÖÇEBE RESSAMI

Araştırmacılar Özlem Gülin Dağoğlu ve Gizem Tongo’nun katkılarıyla hazırlanan “Mihri: Modern Zamanların Göçebe Ressamı” sergisi, imparatorluğun son döneminde yetişen portre ressamı Mihri’nin (1885-1954) çizimlerini izleyicilerle buluşturdu. Mihri, henüz 29 yaşındayken kadınlara mahsus güzel sanatlar okulu İnas Sanayi-i Nefise Mektebi’nin kuruluşunu sağlamasıyla toplumsal dönüşümün kayda değer aktörleri arasında yerini aldı. Ancak, ömrünün büyük bir kısmını yurtdışında geçirmesi, Türkiye sanat tarihi yazımında arka planda kalmasına neden oldu. “Mihri: Modern Zamanların Göçebe Ressamı”, Mihri’nin yerleştiği ülkelerde zamanın ruhuna göre yeniden kurguladığı kimliği ve hayatına odaklanıyor. 

SEMİHA BERKSOY - PORTRELER

Galerist 2019’un ilk aylarında 2004 yılında kaybettiğimiz yüksek dramatik soprano, ressam, şair, aktris, performans sanatçısı Semiha Berksoy’un portrelerden oluşan yapıtlarını sergiledi. Semiha Berksoy portrelerinde çizdiği kişinin ifadesini, ruhu ile birlikte görerek resmediyor. İzleyiciyi şaşırtıcı bir hayal dünyasına çeken sanatçı, anlattığı hikâyeler ile kimisi müzik dünyasından, kimisi özel hayatından, kimisi ise Berksoy’un hayal dünyasından karakterlere atfen portrelerini resmediyor.