İzmirliler artık taksi beklemeyecek

Türkiye'de ilk kez denenen sistemle İzmir'deki 500 taksi, bir yıldır tek merkezden yönlendiriliyor. Tüm işlemlerin kayıt altına alınacağı sistemin müşteri şikayetleri ve şoförlere yönelik gasp girişimi sorunlarını da önemli ölçüde çözeceği belirtiliyor.

cumhuriyet.com.tr

İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık, oda binasında faaliyet gösteren "Haber Merkezi''nde açıklamalarda bulundu.

Taksi hizmetlerinde teknolojiden daha fazla yararlanmak amacıyla bir süredir "Sarı Teknoloji" başlıklı bir çalışma yürüttüklerini ve bazı AB ülkelerindeki sistemleri incelediklerini belirten Anık, Türk mühendislerin oluşturduğu bir yazılımla Türkiye'nin ilk tek merkezli taksi yönetim sistemini geliştirdiklerini söyledi.

Kent merkezindeki bir durakta geçen yıldan beri kullanılan ve halen 500'e yakın takside denenen sistem sayesinde taksiye ihtiyaç duyanların haziran ayında açıklanacak tek çağrı merkezi numarasını arayarak adres bilgilerini vereceğini, bu bilginin çağrı merkezi operatörü tarafından sisteme girileceğini anlatan Anık, adresin müşteriye en yakın taksi durakları tarafından da görüleceğini ifade etti.

Çağrıyı sistem üzerinden ilk kabul eden durağın yönlendireceği taksinin adrese hareket edeceğini bildiren Anık, müşterinin taksiye binmesinin ardından aracın yapacağı tüm yolculuğun kayıt altına alınacağını söyledi.
Anık, şu bilgileri verdi:

"Duraklar üzerinden yürütülen sistemle taksiye ihtiyacı olan herkes, açıklayacağımız 444'lü numaradan çağrıda bulunabilecek. Ayrıca akıllı telefonlar için hazırlanan programla internet üzerinden de taksi çağrılabilecek. Böylelikle vatandaşımızın taksi bulamama veya uzun süre bekleme sıkıntısını çözmüş olacağız. Tüm yolculuk kayıt altında olduğu için vatandaşın olası şikayetlerine yanıt verebileceğiz. Örneğin 'Bu taksi beni dolaştırdı' şikayetiyle gelen bir vatandaşın talebini, taksinin güzergahını inceleyerek sonuçlandırabileceğiz. Ayrıca takside unuttuğu eşyasını arayan bir kişinin bize nerede ve ne zaman taksiye bindiğini söylemesi yeterli olacak. Kayıtlar 180 güne kadar saklı tutulacak.
Sistem sayesinde taksici ise müşteri aramak için boşu boşuna dolaşmak zorunda kalmayacak. Hem trafiği meşgul etmeyecek hem yakıt masrafını azaltacak. Ayrıca kendisini tehlike altında hisseden şoför, acil durum butonuna bastığında çağrı merkezinde alarm çalacak ve o araç takibe alınarak polise haber verilecek. Taksi sahipleri de araçlarının nerede olduğundan taksimetrenin kaydettiği ücrete kadar bir çok bilgiye anında ulaşabilecek."


"Esnafın tam desteği var"

İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezinin kararı gereği sistemin nisan ayı sonuna kadar kentteki 2 bin 680 taksiye takılmasının zorunlu olduğunu anlatan Anık, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Mayıs ayında tüm taksilere sistem takılmış olacak. Haziran ayı itibarıyla da çağrı merkezi numaramızı açıklayacağız. Bu teknolojik bir devrim. Yurt dışında incelediklerimizden daha iyi bir sistem kurduk. Aynı zamanda Türkiye'de bir ilki gerçekleştiriyoruz. Bunun bir model olduğu bilinciyle hareket ediyoruz. Sistem hem yolcu hem şoför hem mal sahibi hem de trafiğin ihtiyaçlarına yanıt verecek. Sistem çalışmaya başladıktan sonra başıboş dolaşan araç sayısı azalacak, trafikteki taksi karmaşası giderilecek, daha düzenli hale gelecek. Taksici esnafının giderleri de önemli ölçüde azalacak. Esnafın bu konuda bize tam desteği var. Uygulamaya geçildiğinde eminim ki vatandaşımız da memnun kalacak."

Anık, "Bu teknolojik devrimi, kendi kültür yapımız ve iş olanaklarımıza göre esnafı ve yolcuyu mağdur etmeden hayata geçireceğiz" dedi.

Oda bünyesinde kurulan merkezde dev ekran ve bilgisayarlarla görev başındaki taksiler 24 saat izleniyor. Yolcusu olan taksilerin kırmızı, durakta veya yolda müşteri arayan araçların yeşil renkle gösterildiği ekranda bir taksinin acil durum butonuna basması halinde sistem alarm sesi vererek uyarıda bulunuyor ve ekranda taksinin yeri belirleniyor. Sistem, zor durumda bulunan aracın yakıtının çağrı merkezinden kesilmesi gibi uygulamalara da imkan tanıyor.

Sistemin gelecek etaplarında turistlere çağrı merkezi aracılığıyla çeviri yardımı da yapılması öngörülüyor.