İşte partilerin vitrinleri
Partiler seçim kampanyalarında öne çıkaracakları isimleri belirlemeye başladı
Erdem Gül / CumhuriyetMilletvekili aday listelerini YSK’ye veren partiler seçim kampanyasında öne çıkaracakları isimleri de belirlemeye başladı. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, Başbakan Ahmet Davutoğlu ve partinin yeni etkin isimleri öne çıkaracağı için AKP’nin kampanyası “iki buçuk başlı”, Genel Başkan Kemal Kılıçdaroğlu ile önseçimden çıkanlar damga vuracağı için CHP’ninki “yeni CHP ekibi”, cumhurbaşkanı seçiminin bir benzerini hedeflediği için HDP’ninki “Demirtaş kozu” ve ilk kez popüler isimlere yer verdiği için MHP’nin kampanya stratejisi ise “koalisyon kadrosu” diye tanımlanıyor.
Partilerin milletvekili adaylarının netleşmesinin ardından 7 Haziran seçimi aralarında geçecek 4 partinin hazırlıklarına başladıkları kampanya stratejileri de belli olmaya başladı. Partilerin kampanyada kendileri için avantaj olduğu hesabını yaparak öne çıkaracakları isimlere ilişkin şu analizler seslendiriliyor:
AKP iki buçuk başlı
Başbakan, başkan ve adamları: AKP’nin deneyimli isimlerince milletvekili aday listesi için “düşük profil” ve “vasat” ifadeleri kullanılıyor. Buna göre AKP’nin kampanyasının adaylarca değil doğrudan liderlerce yürütüleceği kesinlik kazandı. Davutoğlu, belirlenecek miting takvimi çerçevesinde meydanlara çıkarak parti için oy isteyecek ancak Erdoğan da “partinin lideri” konumuyla başta başkanlık sistemi olmak üzere düzenleyeceği çeşitli toplantılarla kampanyanın ikinci odağı olacak. AKP kamyanyasında bir de buçuk kategorisinde isimler etkin olacak. Üç dönemliklerin gidişiyle birinci sıraları alan ve “parti büyüğü” konumunu kazanan Yalçın Akdoğan, Efkan Ala, Süleyman Soylu, Numan Kurtulmuş, Mustafa Şentop, Mahir Ünal gibi isimler parti adına yine başkanlık sistemi teması etrafında oy isteyecekler. Partinin milletvekili adaylarına “zorunlu olmadıkça izin almadan konuşma” ve “Diğer partililerle ekrana çıkma” yasağı ise sürecek.
En büyük koz Demirtaş
Baraj için sahne alacaklar: HDP’nin özellikle batıda adaylarını “Türkiye partisi” hedefiyle göstermesine karşın hâlâ tartışmasız kampanya kozu Selahattin Demirtaş olarak gösteriliyor. HDP kampanyanın ana motifini cumhurbaşkanı seçiminde olduğu gibi Demirtaş üzerinden oluşturacak. Demirtaş’tan daha az olmak üzere Sırrı Süreyya Önder, Ertuğrul Kürkçü, Altan Tan, Dengir Mir Mehmet Fırat, Mithat Sancar, Hüda Kaya gibi adayların da barajın aşılması için kampanyada sahne almaları bekleniyor.
İhsanoğlu devrede
MHP’li koalisyon: MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin aday listesinde Ekmeleddin İhsanoğlu, Durmuş Yılmaz ve bazı uzmanlarla tabanda güçlü ülkücü isimlere ver vermesi, kampanyanın şekline dair ipucu olarak değerlendiriliyor. Bahçeli, bu kez kampanyanın tek patronu olmak yerine dışarıdan getirdiği iddialı adaylar ve tabanda güçlü isimlerin de kampanyaya aktif olarak katılmalarını sağlayacak. MHP geleneğinden farklı olarak Bahçeli’nin etrafında çok sayıda ismin de kampanyada yer almalarıyla “MHP koalisyon ortağı olmayı hedefliyor” mesajı verilecek.
Kılıçdaroğlu ve yeni ekibi CHP, 7 Haziran için kampanyasını Kılıçdaroğlu üzerine kurmayı planlıyordu. Prova olarak da bazı kentleri ziyaret ederek metroya binmesi, üniversite kafelerinde tavla oynaması, Kılıçdaroğlu belgeseli gibi bazı etkinlikler yapıldı. Halen kampanyanın merkezinde Kılıçdaroğlu’nun “insani” özellikleri çerçevesinde “halkın içinde” olmak niteliğinin altı çizilecek ancak bu kez iddialı olduğunun vurgulanması için “Kılıçdaroğlu başbakan oluyor” vurgusu güçlendirilecek. Kılıçdaroğlu’nun yanı sıra önseçimden ilk sıralarda çıkan ve ilk kez CHP’li olan değişik toplumsal kesimlerden adayların kendilerini ve CHP’liliklerini anlatmalarına olanak sağlanacak. |